Om man ska köra bil utan körkort måste det ju vara inhägnat område, finns det inte liknande/samma regler för andra motorfordon?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Finns i några få traktorer så det skulle kunna finnas i några grävare... Dock ingen jag sett heller.

/Andreas
Ja i moderna traktorer med kopplingsfri fram/back är det standard men i grävmaskiner hade det inte fungerat då man ibland behöver ställa sig upp för att se vad man gör om man gräver nära maskinen. Däremot har man ofta pinkod för att starta maskinen. Detta både för stöldskydd och för att hindra att obehöriga kan starta maskinen.
 
  • Gilla
Jonte7471 och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
När jag och mina syskon var små fick vi köra själv men lärde oss väldigt tidigt att aldrig gå nära en maskin med motorn igång utan att ha haft ögonkontakt med föraren.
Det där är det många vuxna som borde lära sig med, se till att föraren ser dig och ger klartecken till att komma fram om du vill prata...

Om 4 åringen kör försiktigt lugnt och fint så är det väl inga större bekymmer, fast kanske inte helt bra att låta dom köra helt utan uppsikt,
Men om ungen kör farligt, mejar ner träd, inte har minsta kontroll på maskinen och krossar allt i sin väg borde man kolla av lite med föräldrarna...
För övrigt verkar det gå fint för en fyraåring att köra grävmaskin

 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
TSkoogh och 28 till
  • Laddar…
Märker att en del tror att jag trollar, men det gör jag inte. Det är inte så att han åker runt och arbetar i skogen kilometer hemifrån, men han åker iväg så att det inte går att se maskinen från deras hus.

Jag tror absolut inte att de är dåliga föräldrar, utan de tycker nog bara det är lite kul att grabben gillar maskiner. Jag hade mest önskat att någon annan påpekade att just det där kanske är en rätt dålig idé. Mycket svenskt av mig, jag vet :) Jag vet av erfarenhet att det kommer ta hus i helvete om vi har några åsikter på vad de håller på med.

Deras hus är långt från vårt, så det är inte att vi har något egenintresse vilket en del verkar tro. Jag hade med tyckt det vore lite gulligt om det bara var att ungen stod på en åker och petade lite med skopan, men det är detta att andra ungar springer runt maskinen som ser så läskigt ut. Plus att han ska köra i branta backar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om man ska köra bil utan körkort måste det ju vara inhägnat område, finns det inte liknande/samma regler för andra motorfordon?
För traktorer i jordbruk finns inga krav på körkort eller ålder så länge man inte kör på väg mer än vad som behövs (typ mellan ägor)

Motorredskap (som en grävmaskin räknas som) verkar dock inte ha det undantaget utan på är det AM/Traktor -kort för klass I och B-kort för klass II eller inhägnad område. Vad som är inhägnad område verkar vara luddigt.

/Andreas
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Står han på golvet och kör? Eller hur når man pedalerna? Styltor?
spakar till larvning, är det i stora maskiner med.
 
A ajn82 skrev:
Om man ska köra bil utan körkort måste det ju vara inhägnat område, finns det inte liknande/samma regler för andra motorfordon?
Nej för det finns inget lagkrav på förarbevis för att få köra grävmaskin. När det gäller traktor finns ingen åldersgräns så länge det gäller nyttokörning inom gårdens ägor. Du får utan traktorkörkort köra på vägen mellan åkrar för att utföra jobb på åkern eller i skogen. Du får däremot inte köra till lantmännen och hämta eller lämna något då detta är extern körning. Skärmdump av Transportstyrelsens webbsida om undantag för körkortskrav när man kör traktor på korta sträckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
H
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
i grävmaskiner sitter det ingen brytare i stolen på. Dock ska spak eller armstöd vänster sida fällas ned för att aktivera hydrauliken.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Det där är det många vuxna som borde lära sig med, se till att föraren ser dig och ger klartecken till att komma fram om du vill prata...

[media]
Detta är någonting som jag har tagit upp på otaliga möten på byggarbetsplatser, framförallt under ”säkerhetsveckan” som stora byggbolag har en gång om året. Arbetare som kommer bakifrån och går på höger sida om grävaren där jag har dålig sikt. Gärna mellan maskinen och en vägg och helst med musik i öronen helt bortkopplade från omvärlden.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 9 till
  • Laddar…
Jag började köra traktor som 6-åring. Massey-Ferguson 35 utan servostyrning och med mekanisk koppling som gick så pass tungt att det var först som 6-åring som jag var tillräckligt tung för att kunna trycka ned kopplingen genom att stå på ett ben på den och hålla i mig i ratten.

För ett par generationer har det varit den normala åldersgränsen för när det är dags att börja köra traktor. När man är tillräckligt stark och tung för att få ned kopplingen på egen hand. Det vill säga någon gång mellan 5 och 7 års ålder.
Moderna traktorer och maskiner är ju litet annorlunda och kräver mindre råstyrka och mer teknik vid körning så då måste man använda det egna omdömet men skall man ha en hygglig chans att bli bra på det utan att lägga ned en väldig massa dyrbar tid senare så tycker i alla fall jag att man borde börja köra allra senast i 10-årsåldern.
En 4-åring i grävmaskin låter litet i yngsta laget men om han är tidigt utväcklad och kör lugnt och försiktigt så är det bara att köra tycker jag.
 
  • Gilla
Finndjävel och 15 till
  • Laddar…
alltså , om föräldrarna tycker att 4 åringen kan köra grävmaskinen, så låt han göra det , orosanmälan till soc är ju bara larvigt . Känns som det finns bättre saker att bry sig om här i världen.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Sotvispen och 18 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag började köra traktor som 6-åring. Massey-Ferguson 35 utan servostyrning och med mekanisk koppling som gick så pass tungt att det var först som 6-åring som jag var tillräckligt tung för att kunna trycka ned kopplingen genom att stå på ett ben på den och hålla i mig i ratten.

För ett par generationer har det varit den normala åldersgränsen för när det är dags att börja köra traktor. När man är tillräckligt stark och tung för att få ned kopplingen på egen hand. Det vill säga någon gång mellan 5 och 7 års ålder.
Moderna traktorer och maskiner är ju litet annorlunda och kräver mindre råstyrka och mer teknik vid körning så då måste man använda det egna omdömet men skall man ha en hygglig chans att bli bra på det utan att lägga ned en väldig massa dyrbar tid senare så tycker i alla fall jag att man borde börja köra allra senast i 10-årsåldern.
En 4-åring i grävmaskin låter litet i yngsta laget men om han är tidigt utväcklad och kör lugnt och försiktigt så är det bara att köra tycker jag.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man bör börja "senast i 10-årsåldern" om man vill bli hyggligt bra? Om det är så busenkelt att köra grävmaskin att en fyraåring klarar av det så borde man väl kunna bli hyggligt bra om man börjar köra i den mer rimliga åldern 15 år kanske...? Hela tråden är befängd, blir oerhört provocerad över hur lättsinnigt folk tar på säkerheten. Jag är å andra sidan inte bonde.
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 30 till
  • Laddar…
Ni som tycker att ringa soc är en lämplig första åtgärd borde omyndigförklaras.

Och den som inte har vana att köra grävare kan omöjligt avgöra vad som är en brant backe för maskinen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
knutars och 38 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag är över 44 och aldrig i livet att pappa hade låtit mig köra en fullstor grävmaskin utan 6 månaders utbildning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
BaltzarH och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.