G-83 G-83 skrev:
Ni kan inte vara seriösa när ni pratar om orosanmälan. Är detta det enda problemet ni ser hos familjen är det absolut inget att ta med soc....

....jag nära och hon kör bara på plan mark.....

....Är du säker på att inte någon vuxen bevakar utan att synas?
.... .
Jo, för barnen kan skada sig själva, andra och egendom till den grad att det inte ens är en rolig historia om många år...

Är någon vuxen/ansvarig där som har koll så tycker jag det är ok, bara man har koll!
Att låta barn i 4års ålder, helt utan konsekvenstänk köra själv _utan_ koll tycker jag är oroväckande. Har någon ansvarig koll så bryr jag mig inte, man ska lära sig i tid :)

Jag har mer än gång tagit hand om ungar (även äldre barn under 18år som man trodde var mer kapabla) som förstört sin kropp för livet på diverse maskiner de inte är redo för. Givetvis även tagit hand om fler vuxna, men då har man ett egenansvar som man är mer redo för än som barn (Jag arbetat inom sjukvården)
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Staffans2000
Att anmäla till socialförvaltningen kan ta en ände med förskräckelse. Snacka med föräldrarna istället. Det troliga är att de har koll, men det är inget du ser.

Staffan
 
  • Gilla
ylven och 53 till
  • Laddar…
Precis. Detta är inget nytt fenomen men däremot har överbeskyddande vuxna ökat explosionsartat.

Det säkraste stället på en maskin är inne i hytten. När jag och mina syskon var små fick vi köra själv men lärde oss väldigt tidigt att aldrig gå nära en maskin med motorn igång utan att ha haft ögonkontakt med föraren.
 
  • Gilla
  • Älska
Hummingbird och 49 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att anmäla till socialförvaltningen kan ta en ände med förskräckelse. Snacka med föräldrarna istället. Det troliga är att de har koll, men det är inget du ser.

Staffan
Självklart prata med föräldrarna först!

Men tro mig, finns föräldrar som inte ska ha barn där soc är direkt livsavgörande!
Och min erfarenhet av soc har varit att de inte är så "farloga" som folk tror, det ska väldigt mycket till för att de ska agera kraftfullt.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bassesme och 13 till
  • Laddar…
Staffans2000
G-83 G-83 skrev:
däremot har överbeskyddande vuxna ökat explosionsartat.
Det är en långt större fara för barnens välbefinnande, än motsatsen.

Staffan Montesori
 
  • Gilla
ylven och 22 till
  • Laddar…
Soc hade jag ringt. Det är bara oansvariga föräldrar som inte vill ha barn som låter 4 åringar eller för den delen barn köra runt ensamma i maskiner som kan ställa till rejäl skada. Eller låta sina barn springa ensamma på gator, tja överallt egentligen.

Att försvara sådant beteende med en 4 åring är ju bara löjligt, en åring har typ noll empati och konsekvenstänk.

Men jag hoppas det bara är ett skämt =)
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Soc hade jag ringt. Det är bara oansvariga föräldrar som inte vill ha barn som låter 4 åringar eller för den delen barn köra runt ensamma i maskiner som kan ställa till rejäl skada. Eller låta sina barn springa ensamma på gator, tja överallt egentligen.

Att försvara sådant beteende med en 4 åring är ju bara löjligt, en åring har typ noll empati och konsekvenstänk.

Men jag hoppas det bara är ett skämt =)
Du hade inte pratat med föräldrarna först?
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en långt större fara för barnens välbefinnande, än motsatsen.

Staffan Montesori
Håller med, man ska inte överbeskydda, men man ska inte vara direkt dumdristig heller.
Jag tycker det är helt ok att göra vuxengrejer, även med lite risk, om man har koll på ungen.
Jag låter ungen ha kniv som 4åring o göra div. andra saker. (Jag har ingen grävmaskin) Men då har jag koll och inte lämnar honom vind för våg, jag tar ansvaret om något händer, det är det som är skillnaden för en 4åring kan inte ta de ansvaret.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
Det finns inte alls någon tryckbrytare stolen på grävmaskiner. Åtminstone inte i någon maskin jag har sett och då har jag kört grävmaskin till och från i tio år. Det som finns är en vippa på vänster sida av stolen som man fäller upp eller ner för att aktivera hydrauliken och när denna är tillslagen kan man stå utanför maskinen och köra om man vill.
 
  • Gilla
Bassesme och 7 till
  • Laddar…
C
E eal skrev:
Pedalerna behövs i princip bara när man larvar
Visst, men det är ju det TS beskriver att fyraåringen gör, upp och ner för backar och inne i skogen.
Har lite svårt att se framför mig hur man fixar annat än enklare förflyttningar ståendes på golvet och utan spakar, men men...
 
Totte_S
Soc ringer man om det är fara för barnet eller dess utveckling, det är barnets bästa som gäller, inte grannarnas bästa. Om 4-åringen är ensam hemma hela dagen när föräldrarna kör grävmaskin - då ringer man.
 
  • Gilla
Lassiter och 17 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Det finns inte alls någon tryckbrytare stolen på grävmaskiner. Åtminstone inte i någon maskin jag har sett och då har jag kört grävmaskin till och från i tio år.
Finns i några få traktorer så det skulle kunna finnas i några grävare... Dock ingen jag sett heller.

/Andreas
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du hade inte pratat med föräldrarna först?
Möjligt, vet inte riktigt hur jag känner i med jag inte är där. Men troligtvis hade jag nog påpekat hur olämpligt det är och att jag inte vill ha en 4 åring i närheten av mitt hem som kör en grävmaskin på ett antal ton helt ensam.

Men det beror ju helt klart på hur grannen varit innan, om det är helgalna typer hade jag ringt soc i andra hand. Polisen i första.

Detta har överhuvudtaget inte något med överbeskyddande att göra alls. Det finns lagar att gå efter.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Soc ringer man om det är fara för barnet eller dess utveckling, det är barnets bästa som gäller, inte grannarnas bästa. Om 4-åringen är ensam hemma hela dagen när föräldrarna kör grävmaskin - då ringer man.
Om 4 åringen sitter ensam i hytten så ringer man. Även om pappa står på altanen och sänker sin "kungen" med vinterblek kagge.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.