Hej,

vet ej om det är rätt del i detta fantastiska forum, men nu har vi varit på visning och hittat en plats som passar oss jättebra, dessvärre är huset en riktig misär kan jag tycka.

För det första; nuvarande boende (tre äldre) har inte skött bostaden och allt är slitet. Väggar är slitna, läckage från taket har åtgärdats och inget nytt läckage verkar finnas just nu säger dem. Toaletten / badrummet, ser ut som något från en Hitchcock-film - jag skojar inte. Sprucket kakel på golv och väggar, brunt, brunt, brunt på tak, väggar, handfat, toalettstol, ja, man vill inte vara där inne helt enkelt.

Köket är rymligt, kanske det bästa i hela huset, men behöver totalrenoveras då det är smutsigt - smutsigt.

Förutom det allmänna sunkiga - eller äckliga - intryck man fick av huset, är det utrustat med en vedpanna från sent 90-tal vilket kändes som det mest moderna. Avloppet är inte godkänt och måste bytas helt.

Vi har räknat på att renovera och vi har räknat på att riva och bygga nytt - prislappen verkar vara densamma. Finns det någon här som stått i valet och kvalet och vad gjorde ni och varför?

Begärt pris för tomt/hus - 1miljon. Vår budget = 2 miljoner.
 
JanneJanne123
Vad tänker du att du får för nytt hus för 1 miljon, hur har du räknat?
 
Bara att riva ett hus kostar rätt mycket pengar idag. Allt avfall ska hanteras, rivningslov osv. Till nybygget erfordras bygglov mm så innan ni ens börjat lär ni vara uppe i några hundra tusen. Renovera är nog ända alternativet med tanke på er budget.
 
Förstår inte hur ni kan riva/bygga för en miljon.

Men är huset bortsett från ytskikt och inredning bra? Det är ju en väldig skillnad på att ta ställning till att renovera eller riva ett i grunden bra hus som är misskött och ett som är totalt fel- och fulbyggt från början.
 
Ett gammalt hus kan vara väldigt gediget byggt.
Så även fast det till ytan invändigt ser ut som skit kan stommen osv vara frisk och stabil.
Är man i behov av ett "beboeligt" hus på en gång ska man inte köpa renoveringsprojekt.
 
Hej, jag har räknat enligt de artiklar som snittar priset för ett nybygge på 15k / kvm, det är inte mer djupgående analys än så och föstår såklart att det finns en visst upp-marginal på det riktpriset.

Det är klart att man kan absolut kan "bo där" och sen renovera badrummet + åtgärda fasaden och sedan sköta det kosmetiska invändigt själv till en mindre summa pengar.. Att det kostar att riva ett hus är en kostnad jag inte tänkt på, likaså avfallet. Då blir det således billigare att renovera, det är ju inte så att det har varit obebott och vattenfyllt i flera år med murken stomme etc.

Tack för er input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.