Håller på och drar ihop några rör kopplingar.
Hur många varv lin ska man i gängorna?
Jag tycker det bara blir en massa trassel när jag skruvar ihop, jag har rispat gängan med en bågfil före och använder pasta på gängan.
Tycker det är svårt att få det bra, linet snurrar liksom med när jag skruvar.
och hur hårt måste man dra till?

mvh anders
 
Linet skall täcka gängtopparna och dras på mot gänggången, då dras det ju åt när du monterar gängdelen, tänk på att inte ha för tjockt bunt utan glesa det lite när du drar på linet!

Lycka till......
 
abel48 skrev:
Håller på och drar ihop några rör kopplingar.
Hur många varv lin ska man i gängorna?
Jag tycker det bara blir en massa trassel när jag skruvar ihop, jag har rispat gängan med en bågfil före och använder pasta på gängan.
Tycker det är svårt att få det bra, linet snurrar liksom med när jag skruvar.
och hur hårt måste man dra till?

mvh anders

Du snurrar på linet åt fel håll! Vira upp det på gängat åt andra hållet så snurrar det inte med när du skruvar. Bågfilen ska du väl inte behöva använda tycker jag.... Angående mängden lin så är det ju för lite om du kan dra gängan i botten och förmycket om du knappt får på den andra rördelen på gängan. Lagom är bäst!

 
Pasta? Jag har då aldrig använt nå pasta vad ska det vara bra för?
Mycket lin ska det va, bara det följer med in så är det inte för mycket ;)
Jag rispar då alltid gängen med en polygrip el dyligt(utom på mässingsdetaljer som brukar vara rispade på fabrik) annars tror jag inte det går så bra.
Sen har jag på lagom med linolja på linet så att det som skall gängas på glider bra på linet.
Dra sen åt tills det blir tätt, o blir det inte tät dra åt lite till ;)
 
Pasta=Unipak eller Locherpasta.

Linolja är bra om man aldrig vill få loss skiten igen ;)
 
  • Gilla
Torbjörn Larsson
  • Laddar…
tackar så mycket för hjälpen, gick nog bra tror jag, men bökigt är det.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.