Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Källa2022 och 4 till
  • Laddar…
Oansvarigt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
C
4-åring? Hur är det möjligt rent fysiologiskt?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
nissenhj och 22 till
  • Laddar…
En fyraåring når ju inte ner till golvet
 
  • Gilla
Lassiter och 10 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
4-åring? Hur är det möjligt rent fysiologiskt?
Fråga inte mig, jag har aldrig varit inne i en grävmaskin. Han kanske fyllt fem nu, men jag är säker på att han var fyra när han började köra.
 
  • Wow
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
4 år?
Jag hade nog pratat med vederbörande föräldrarna om det känns ok för sig själv då.

Känns det icke ok? Ta det med soc, du kan vara anonym (dvs presentera inte ens dig, inte ens som granne, gör dig helt anonym o ring inte från ditt eget nr, många sådana saker loggas ändå trots man ber om anonymitet).

Hade ungen varit mogen o kanske 8-10år, hade jag låtit det vara. Men 4 år är lite för ungt. Bättre o ta tag i det direkt än att ungen skadar något eller än värre skadar någon eller någon dör...

Han kanske kan köra med vuxet sällskap?
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Våran 5-åring är en hejare på att köra grävmaskin så några fysiologiska problem ser jag inte. Men han skulle aldrig få köra helt själv, det verkar ju synnerligen oansvarigt.

Det är inte så att det fallit bort en etta, och rör sig om en 14-åring? Då ser jag inte att det måste vara ett jätteproblem.

/Andreas
 
  • Gilla
Destrier och 16 till
  • Laddar…
Är detta ett dåligt skämt? Var tvungen att googla på modellen, det är ju en riktig grävmaskin (hade hoppats på en sån där som finns i sandlådor :crysmile:)?! Orosanmälan borde ha kommit in till soc för länge sen. Hur förklarar föräldrarna för polisen NÄR olyckan är framme att de låtit 4-åringen köra den där helt själv? Låter helt vansinnigt.
 
  • Gilla
  • Wow
BaltzarH och 11 till
  • Laddar…
H
Min pojk körde maskin när han va 3.
Dock nådda han inte spaken för att larva.
Men nu är han 8 och den lilla är 5 båda kör grävmaskin hemma.
Dock så ser jag vad dom gör hela tiden.

lite leksaker måste dom ju ha.
Grannens unge på 8 kom i deras lilla hjullastare på åkern när de byggde hopp för crossen.
Men alltid under uppsikt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Roadkilled och 55 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Min pojk körde maskin när han va 3.
Dock nådda han inte spaken för att larva.
Men nu är han 8 och den lilla är 5 båda kör grävmaskin hemma.
Dock så ser jag vad dom gör hela tiden.

lite leksaker måste dom ju ha.
Grannens unge på 8 kom i deras lilla hjullastare på åkern när de byggde hopp för crossen.
Men alltid under uppsikt.
Leksaker? :thinking:
 
  • Gilla
kattlucka och 15 till
  • Laddar…
Ni kan inte vara seriösa när ni pratar om orosanmälan. Är detta det enda problemet ni ser hos familjen är det absolut inget att ta med soc.

Jag körde traktor själv när jag var fyra år. Jag nådde inte pedalerna men far la i en låg växel och sen räfsade jag gården eller ringvältade. Han hade säkert koll på mig men visade sig inte. När jag var sex-sju år kopplade han en vagn bakom och ställde upp några tunnor på åkern så jag kunde träna på att backa med vagn. Numera kör jag grävmaskin och min 3-åring har fått prova själv. På tomgång och jag var intill så hon spakade bara lite, ingen direkt grävning. Åkgräsklipparen kör hon själv utan aggregatet igång. Även då är jag nära och hon kör bara på plan mark.

Det som möjligtvis kan oroa är om det är andra barn inom maskinens arbetsområde samt om ingen har koll. Är du säker på att inte någon vuxen bevakar utan att synas? Risken att skada sig själv i en grävmaskin är liten och det ska mycket till för att välta med en 290 med den stora bandvagn den har.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
ordain och 62 till
  • Laddar…
C
E eal skrev:
några fysiologiska problem ser jag inte.
Står han på golvet och kör? Eller hur når man pedalerna? Styltor?
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Förbluffande att så många tycker det är ok att barn själva kör stora maskiner
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 62 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Står han på golvet och kör? Eller hur når man pedalerna? Styltor?
Pedalerna behövs i princip bara när man larvar (små maskiner har spakar till larvningen dessutom) och då kan man stå på golvet. Spakarna för grävning når man lätt som 4-åring när man sitter i stolen.

En gammal Åkerman H11B vi hade var svårare för barn att gräva med då skopan styrdes av pedalerna, men moderna maskiner är inga problem.

Största problemet är barn springande runt maskinen oavsett vem som kör, även om vuxna förhoppningsvis har lite bättre uppsikt.

/Andreas
 
  • Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
lika förbluffande naivt att inte tro att det alltid varit så här.
 
  • Gilla
Berna2 och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.