Hej

Har stor idé torka kring hur vi ska renovera trappen, det jag tänker är att kanske lägga någon typ av furubräda över stegen.

Men vad tror ni, hur har ni gjort?
Vill komma undan relativt billigt då vi vill fixa detta snarast då vi är trött på att trappen ser ut som skit

Se bilderna som finns, vi har börjat måla trappan.

Tack på förhand
 
  • Ommålad trappa med gröna mattsteg och vita sidor, renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En orenoverad trappa med grönt mattsteg och vita målade sidor, synliga skräprester och en träpanelad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis målad trappstegskant med gammal matta och omålat steg som renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varför inte lägga in ny matta? finns roligare varianter nu och det är trevligare att gå på än hala furu-steg
 
Arrgghhh arrrggghhh. arrrrgggghhhh arrrghhhhh... dessa filtklädda trappor har knäckt mången husägare kan jag säga.
Först och främst: Försök inte ens riva dän filten. Den brukar sitta tillräckligt hårt fast för att överleva ett kärnvapenkrig.
Sedan: Sätt ingen ny filt. Den kommer att se lika hemsk ut om några år. Och vilka nya livsformer som spontant uppstår i klägget som samlas där i buskaget vill man inte veta.
Enklast, men inte billigast, är att sätta renoveringssteg. Färdiga trappsteg med nos ämnade att bara läggas (och fästas förstås) över befintliga trappsteg. Finns på bättre sorterade byggvaruhus.
Billigast, men inte enklast, är att lägga bitar av något trevligt laminatgolv på stegen, men då måste man avsluta i framkant med något som får utgöra trappnos, annars ser det inte klokt ut. Jag valde räfflade aluminiumlister när jag gjorde just så, och då får man den extra bonusen att de skyddar lite mot att halka.
Annars finns det ju halktejp att sätta på stegen.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Jag klistrade direkt på befintlig matta från enstegs ekgolv och gjorde trappsteg av dem. Sedan satte jag eklister i fram och bakkant av stegen. Då jag hört och kunde konstatera att mattan är ganska svår att ta bort. Det blir då även lite ljuddämpande att ha kvar mattan. Sedan finns det golv som är olika hala så det är väl bra att inte köpa för halt golv att bygga det på. Laminatgolv är väl oftast lite halare. Övrigt i trappan målade jag vitt som er trappa.
 
Redigerat:
Ett tips om man ger dej på mattan , dränk steget i massa vatten en stund innan då brukar filten släppa riktigt bra , sen bara torka torrt nör man fått bort de, blir lite söligt men fungerar riktigt bra
 
  • Gilla
Alex0l
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Arrgghhh arrrggghhh. arrrrgggghhhh arrrghhhhh... dessa filtklädda trappor har knäckt mången husägare kan jag säga.
Först och främst: Försök inte ens riva dän filten. Den brukar sitta tillräckligt hårt fast för att överleva ett kärnvapenkrig.
Sedan: Sätt ingen ny filt. Den kommer att se lika hemsk ut om några år. Och vilka nya livsformer som spontant uppstår i klägget som samlas där i buskaget vill man inte veta.
Enklast, men inte billigast, är att sätta renoveringssteg. Färdiga trappsteg med nos ämnade att bara läggas (och fästas förstås) över befintliga trappsteg. Finns på bättre sorterade byggvaruhus.
Billigast, men inte enklast, är att lägga bitar av något trevligt laminatgolv på stegen, men då måste man avsluta i framkant med något som får utgöra trappnos, annars ser det inte klokt ut. Jag valde räfflade aluminiumlister när jag gjorde just så, och då får man den extra bonusen att de skyddar lite mot att halka.
Annars finns det ju halktejp att sätta på stegen.
Snyggt svar, tack! :)

Du orkar inte bifoga någon bild som man kan få se hur det blev? Vad är det som gör det svårare att sätta någon typ av laminatgolv på trappstegen, är det avslutet?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sen tänker jag att det är slutna steg så man kan köpa någon billig vitmålad plankbit bara.
 
Jag la samma parkett som i övriga huset samt limmade en ek-smyglist i framkant. Blev bra tycker jag:)
 
  • Parkettgolv som fortsätter upp på trappsteg med en ek-smyglist längs framkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
K KriHer skrev:
Jag la samma parkett som i övriga huset samt limmade en ek-smyglist i framkant. Blev bra tycker jag:)
Snyggt. Går i tanken att göra likadant.
Ska ske snart, riktigt snart....handlade parketten 2007....
 
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Hej

Nu har vi börjat lägga laminatgolv i trappen. Söker nu efter trappnos. Behöver minst 40 I höjd och gärna 30 bred, men höjdenr viktigast.

Hittar ingenstans till rimligt pris. Vill ha så billigt som möjligt.

Har ni här något tips?
 
A Alex0l skrev:
Hej

Nu har vi börjat lägga laminatgolv i trappen. Söker nu efter trappnos. Behöver minst 40 I höjd och gärna 30 bred, men höjdenr viktigast.

Hittar ingenstans till rimligt pris. Vill ha så billigt som möjligt.

Har ni här något tips?
Hade samma problem, slutade med att jag använde vanlig ek-smyglist. Se bild längre upp i tråden
 
K KriHer skrev:
Hade samma problem, slutade med att jag använde vanlig ek-smyglist. Se bild längre upp i tråden
Är det vanlig L-list bara? Du orkar inte visar ovanifrån tänker på hur det ser ut så. Men har funderat på det men är lite orolig på om det blir bra, fast för dig såg det ju himla bra ut
 
A Alex0l skrev:
Är det vanlig L-list bara? Du orkar inte visar ovanifrån tänker på hur det ser ut så. Men har funderat på det men är lite orolig på om det blir bra, fast för dig såg det ju himla bra ut
en vanlig smyglist, typ denna:
https://www.bauhaus.se/smyglist-ek-8x27x1000mm

Som sedan är limmad och skjuten mot parketten.

Är nog svårare att få till om du ska/lagt laminatgolv.
 
  • Ek-smyglist monterad mot vit vägg ovanför parkettgolv i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K KriHer skrev:
en vanlig smyglist, typ denna:
[länk]

Som sedan är limmad och skjuten mot parketten.

Är nog svårare att få till om du ska/lagt laminatgolv.
Vet inte hur det hade passat med det vi lägger i våran trapp men det var en bra idé
 
  • Närbild på trätrappsteg med slitet lackerat kantbräde och ljusa laminatytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.