Hej kära Byggahusvänner,

Här verkar man få kloka ( och ibland mindre kloka ;) ) råd om det mesta så jag tänkte höra om det även finns lite karriärtips!

Jag jobbar idag som ledare för en grupp ingenjörer på ett företag som jag började på för ca. 14 år sedan. Har varit en ganska angenäm resa från konstruktör, projektledare för att sedan få den ledande rollen jag har idag. Företaget har aldrig nekat mig någon utbildning, ger bra förmåner samt så är den närmaste ledningen över mig riktigt bra.

Nu har jag lite hastigt precis i början på semestertider blivit erbjuden en tjänst motsvarande min chefs roll, fast på ett annan företag. Detta är ingen jag sökt utan har blivit kontaktad och fått göra ett par tester samt flera intervjuer.
Nu är erbjudandet på bordet och jag har över helgen att tänka på det. Det nya jobbet innebär liknande( eller kanske något bättre) förmåner som jag har nu samt ett ansenligt lönelyft, ca. 15%.

Min nuvarande chef och jag har ett väldigt öppet klimat så jag har även diskuterat detta med honom och fått ett moterbjudande. Dock inte helt i paritet med det nya jobberbjudandet, men ändå skapligt och kanske finns utrymme för lite ytterligare förhandling.

Jag är väldigt kluven till detta. Delar av mig har funderat på att det kanske är dags att pröva ett annat företag efter så lång tid, och sedan blir det en ny utmaning att leda andra i ledande position. Det ger ju en annan möjlighet till strategi kring marknad och bransch som jag har haft många tankar kring.

Samtidigt så känner jag mig inte riktigt redo för en ny utmaning personligt. Senaste året har varit extremt intensivt med ett eget husbygge ( där vissa delar kvarstår såsom garage och trädgård), en hel del utmaningar på jobbet och skolbyten för barnen.Utöver det så känner jag också att om man tar ett kliv uppåt så tar man även ett kliv från "verkligheten" i form av projekten ( jag jobbar kanske ca. 40-60% i projekt idag) och tekniken. Något som jag kommer att sakna. Och sedan har vi ju "mitt" gäng som man ändå byggt upp och trivs väldigt bra med. En viss lojalitetskänsla med företagets hjälp mig dit jag är idag finns också.

Just denna morgon lutar det åt att bli kvar, men kanske är det bara trygghetsknarkande?
Några tankar kring detta?

/Styrmannen
 
Heij83
På din beskrivning om hur din situation är idag så hade jag också tvekat.
Jag är själv i husbyggande och skulle inte vilja byta tjänst då det tagit för mycket energi,
Ibland är det bara fel tillfälle. Dessutom så låter det som du trivs ypperligt på ditt nuvarande jobb. För att lägga till en parameter till så tar vi med Corona, är något av bolagen i risk zonen för att behöva säga upp personal pga vikande marknad? Byter man jobb så är man helt plötsligt sist in.

lycka till mvh Robin
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog stannat kvar om du vill kunna köra på som tidigare på hemsidan....
 
En av de viktigaste delarna med sitt jobb är chefer och kollegor tycker jag. Det är ofta svårt att få en korrekt bild av dessa i ett nytt företag som man inte har erfarenhet av, så om man verkligen trivs där man är just nu så finns det ju alltid en risk med att byta. Samtidigt kommer du lära dig massor av nya saker om du byter tjänst/arbetsgivare.

Jag skulle lita på känslan i magen, känns det spännande och roligt byta men förnuftet tvekar? I så fall kanske det ändå är rätt att byta.

Om det är de logiska/förnuftiga argumenten med högre lön och karriärmässigt rätt att byta, men magen säger nej? I så fall kanske du ska stanna.

Om jag vore dig skulle jag göra en ”Plus / Minus-lista” och försöka väga sidorna :D

// En som precis skrivit på för nytt jobb med start i augusti
 
T
Heij83 Heij83 skrev:
På din beskrivning om hur din situation är idag så hade jag också tvekat.
Jag är själv i husbyggande och skulle inte vilja byta tjänst då det tagit för mycket energi,
Ibland är det bara fel tillfälle. Dessutom så låter det som du trivs ypperligt på ditt nuvarande jobb. För att lägga till en parameter till så tar vi med Corona, är något av bolagen i risk zonen för att behöva säga upp personal pga vikande marknad? Byter man jobb så är man helt plötsligt sist in.

lycka till mvh Robin
Tack för svar.

Ang. husbyggande så är huset klart och vi är inflyttade, men som sagt både trädgård, garage och lite annat kvarstår. Corona tror jag inte är en faktor då marknaden fortfarande är ganska het inom vår bransch. Dessutom så brukarna inte de i ledande positioner ingå som första åtgärd vid varsel
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
En av de viktigaste delarna med sitt jobb är chefer och kollegor tycker jag. Det är ofta svårt att få en korrekt bild av dessa i ett nytt företag som man inte har erfarenhet av, så om man verkligen trivs där man är just nu så finns det ju alltid en risk med att byta. Samtidigt kommer du lära dig massor av nya saker om du byter tjänst/arbetsgivare.

Jag skulle lita på känslan i magen, känns det spännande och roligt byta men förnuftet tvekar? I så fall kanske det ändå är rätt att byta.

Om det är de logiska/förnuftiga argumenten med högre lön och karriärmässigt rätt att byta, men magen säger nej? I så fall kanske du ska stanna.

Om jag vore dig skulle jag göra en ”Plus / Minus-lista” och försöka väga sidorna :D

// En som precis skrivit på för nytt jobb med start i augusti
Magen för mig söker alltid trygghet och säkerhet först. Jag är en sådan person. Ibland behöver detta ignoreras för att komma vidare vet jag av erfarenhet. Men ibland blir det inte rätt heller...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Lojalitetskänslan kan du skippa helt som faktor. För ett företag är man man en siffra/kostnad i händelse av tex neddragningar/omorganisation oavsett vad man gjort/presterat.
Jag råder dig som redan skrivits att göra en plus och en minuslista. Lägg till bla storlek på arbetsgivare, utvecklingsmöjligheter, kollegor m.m.
Pengar är inte allt även om 15% låter/känns mycket så räkna på vad det blir i realiteten efter skatt.
Det stora är att bryta upp från det gäng/kollegor du jobbat med de senaste 14 åren. Det är en otäck känsla att det inte kommer några Mail/telefonsamtal mm efter jobbyte. (Vis av egen erfarenhet) Tryggheten gör att många inte törs komma vidare
Jag råder dig också att börja med att skriva en personlig utvecklingsplan. Vad har du för mål med jobbet? Det kan låta konstigt, men då kan man sedan ta ställning till om detta ligger i linje med ditt långsiktigt mål.
Känns det mesta rätt ska man inte vara rädd att prova något nytt, ju längre tid man varit på ett ställe desto svårare är det att bryta sig loss.
Ett viktigt råd jag vill skicka med: involvera familjen i beslutet! Det kostar på att byta jobb bla med avseende på tid mm
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vad jag förstår har du gjort en hyfsad karriär i ditt nuvarande företag.
Då kan det kanske vare idé att även försöka se framåt lite,
och försöka bedöma vad som kan ligga runt hörnet i framtiden.
Har du nått din maxnivå på den nuvarande arbetsplats, och tycker att du slår huvudet i taket?
Eller kan det fortfarande finnas möjlighet för avancemang, kanske bli delägare och ta mer aktiv del i hur företaget styrs och ändrar kurs inför framtidens utmaningar.

Eller ser det nya företaget ut som något som genom nya utmaningar kan ge dig möjlighet att växa?
Det är svåra avgöranden, det förstår jag, och kan ju inte vara roligt att göra ett byte, som man sedan ångrar och kommer krypande tillbaka med svansen mellan benen och hatten i handen.

Säger en som stannade kvar i samma företag i 36 år, och gjorde karriär från
enkel verkstadsarbetare -> produktionschef -> IT-chef (y) :)
 
Totte_S
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Spontant låter det som om det enda vettiga är att bli kvar där du är. Förutsatt att din nuvarande arbetsgivare ser ut att ha någon framtid och förutsatt att förhållandena ser ut att fortsätta vara bra där.

Har man ett arbete med hygglig lön och drägliga förhållanden och vettiga arbetskamrater och som inte är hälsovådligt då finns det strängt taget bara en orsak att byta. Det är om någon av de förhållandena ser ut att försämras rejält.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad jag förstår har du gjort en hyfsad karriär i ditt nuvarande företag.
Då kan det kanske vare idé att även försöka se framåt lite,
och försöka bedöma vad som kan ligga runt hörnet i framtiden.
Har du nått din maxnivå på den nuvarande arbetsplats, och tycker att du slår huvudet i taket?
Eller kan det fortfarande finnas möjlighet för avancemang, kanske bli delägare och ta mer aktiv del i hur företaget styrs och ändrar kurs inför framtidens utmaningar.

Eller ser det nya företaget ut som något som genom nya utmaningar kan ge dig möjlighet att växa?
Det är svåra avgöranden, det förstår jag, och kan ju inte vara roligt att göra ett byte, som man sedan ångrar och kommer krypande tillbaka med svansen mellan benen och hatten i handen.

Säger en som stannade kvar i samma företag i 36 år, och gjorde karriär från
enkel verkstadsarbetare -> produktionschef -> IT-chef (y) :)
Det finns fortfarande gott om utmaningar i den tjänst jag har. Är inne på 3:e året med den och känns som jag börjar bli varm i kläderna. Utvecklingsmöjligheter finns nog men den tjänsten som jag blivit erbjuden på företag nr. 2 kan nog dröja innan den blir tillgänglig. Men det finns gott om alternativ ifall man kan tänka sig att byta riktning lite.

Möjlighet att påverka mitt nuvarande företaget stort är nog svårt då det är ett större internationellt företag börsnoterat i Kanada. Men delägare är ju lätt, bara att köpa aktier ;)

Däremot så är metoder och arbetssätt helt klart något som går att utveckla och som utvecklas. Det finns flera verktyg som jag själv tagit fram som används på i alla fall nationell basis. Vi har även en regional grupp med chefer som träffas regelbundet och tillsammans sätter strategin för regionen. Där känner jag att vi har ett bra och öppet klimat där varje individuell blir lyssnad på och tas på allvar. Kul helt enkelt.

Företaget där jag blivit erbjuden ny tjänst är kanske 1/4 så stort som mitt nuvarande, och betydligt mindre internationellt. Dock så är tjänsteutbudet liknande samt även så liknar metoder och arbetssätt mitt nuvarande jobb. Att det är mindre internationellt är helt klart är en nackdel för mig så den delen internationellt samarbete som jag gjort hittills har varit minst sagt skitkul.

Ska se om jag får ordning på plus och minuslistan ikväll...
 
Det ända som "stör" mig lite med mitt nuvarande företag är att företaget i sig är förhållandevis "börsigt" och börjar bli lite väl byråkratiskt. Trots mycket bra vinstmarginal ska den hela tiden öka, samtidigt som vi får mer och mer krav på dokumentation som tar tid och energi från kärnverksamheten. Jag vill mer arbete för en "sund" och i längden hållbar vinstmarginal som inte sliter på våra arbetare samtidigt som vi håller nere arbetsuppgifter som inte rör vår kärnverksamhet. Vet inte riktigt hur ledningen högre upp får ihop ständigt ökande vinstmarginal med fler och fler icke vinstdrivande arbetsuppgifter. Jag kan också tycka att om man i decennier drivit ett företag med vinst så bör man ha lite undanstoppat för kärvare tider som kanske väntar nu i och med corona. Men istället reagerar man nästa lika nervöst som börsen och helt plötsligt ska det sparas överallt och läggas ner småkontor trots att branschen är het och vi går bra. All vinst vi gjort genom åren verkar vara puts väck nu...

Med det sagt är det inte säkert att det är bättre på det andra företaget där jag har blivit erbjuden en tjänst. Det som dock talar för det är att företaget i sig inte är börsnoterat utan drivs som en stiftelse. Jag har också muntligen blivit lovad att det inte finns varken varsel eller permitteringar planerade inom en rimligt framtid. Men vad ett sådant löfte är värt vet jag inte...
 
Spännande!
Och vad nyfiken man blir på vilken bransch det är och vad företaget gör, då det nästan verkar ha en nyckelposition.

Men jag skall inte fråga nu, men det vore verkligen kul att få höra hur det hela utvecklar sig!
Kanske svårt att skriva här på BH dock, det blir kanske lite för publikt...
 
Det blev inget jobbyte till slut.
Jag kände att det inte är läge att anta en ny utmaning just nu. Firman i fråga har haft det lite tufft ett tag ledarmässigt så det hade nog krävts en större insats som jag inte är i läge för.

Fick ett litet motbud från företaget jag är nu, de är i "coronaläge" så det blev mindre än jag hoppats på. Dock med ett lite löfte om ytterligare justering när corona släpper. Jag har väldigt bra förhållande till min nuvarande chef så jag tror på att det kommer något framöver...

Hur som helst. Tack för tipsen här i tråden!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.