Ska gjuta betong för första gången och hade tänkt hyra en tombola för att blanda ~22 säckar grovbetong. Är några moment som jag är osäker på.

1. Hur många liter kan man blanda i tombolan innan den behöver rengöras? Antar att det beror på hur snabb man är mellan varven så kanske ska anges i hur lång tid man kan använda tombolan innan den ska rengöras.

2. Efter man har tvättat tombolan, vart brukar man göra av "slatten"?

3. Ska gjuta totalt 44 st separata cylindrar för att låsa ihop prefab block som utgör en krypgrund. Så varje gjutning är bara exponerad till luften ca 100^2cm. Hur ska jag göra för att betongen inte ska bränna för fort? Behöver jag eftervattna eller räcker det att täcka över med plast?
 
Grovbetong på säck brinner sällan för fort, innehåller för lite cement. Eftervattna lite bara. Är du snabb behöver du nog inte rengöra mellan. Bara i med nytt vatten.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
1. Skulle säga att det beror lite på tempot. Om det går i ett, dvs att när en laddning tömts så fylls nästa på så kan du köra på tills du är färdig.
Rekommenderar att ni är 2-3 personer då allt går så mycket smidigare då :)

2. Rengöring brukar räcka med vanligt vatten. Ha en yta eller presenning att hälla ut det på. Själv kör jag med en balja modell större, typ murarbalja att tömma i. När det väl härdat är det bara att knacka loss från baljan och lämna på ÅVC.

3. Blir ju lite väder beroende. Är det mulet/regnar behövs det ju inte vattnas. :)

Det är det jag kan komma på, är ingen superexpert men har gjutit några ggr :)
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Hur viktigt är det med andningsskydd om man är utomhus?
 
Tomture61
Med så mycket betong så är det aldrig fel med andningsskydd , dammar rätt bra när man fyller tombolan .
 
Ibland kan det klibbiga lite på vingarna, så kasta in ett par skyfflar grov singel + vatten och låt gå en stund så är den snart ren.
Glöm inte utsidan! Har betong torkat och bränt, så sitter det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hur viktigt är det med andningsskydd om man är utomhus?
Jag brukar hålla andan en stund när jag häller i betongen och försöka stå i lovart så att dammet inte blåser mot mig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Och andningsskydd är ändå bra.
Cementbaserade produkter innehåller en viss mängd sex-värt krom (se filmen Erin Brockovich) som aldrig är bra att andas in. Det tillsätts förvisso något medel för att reducera exponeringen för de som hanterar, men better be safe than sorry.
Jag menar att ett filter kostar ju så lite.
 
Enligt Arbetsmiljöverket är endast ppf3 godkännd.

Helst är det även gummitryne som gäller.

men som vid all privat verksamhet så väljer man ju själv, och ska du bara gjuta en dag så lär det nog inte spela någon roll.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du ska inte använda grovhetens för att gjuta så små håligheter i prefabbetong. Du ska använda dig av expanderbruk.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska inte använda grovhetens för att gjuta så små håligheter i prefabbetong. Du ska använda dig av expanderbruk.
Grovbetong menade jag
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och andningsskydd är ändå bra.
Cementbaserade produkter innehåller en viss mängd sex-värt krom (se filmen Erin Brockovich) som aldrig är bra att andas in. Det tillsätts förvisso något medel för att reducera exponeringen för de som hanterar, men better be safe than sorry.
Jag menar att ett filter kostar ju så lite.
Ja, det håller jag med om. Filter är förstås alltid att rekommendera. Men om beter sig lite vettigt- blandar utomhus, står i lovart, håller andan när det dammar som mest - så får man inte mycket damm varken på eller i sig. Har man som jobb att stå och blanda betong varje dag så är ju filter givet.

Jag är väldigt noga med skydd när jag renoverar här hemma. Har alltid skyddsglasögon, hörselskydd, skyddsskor, fallsele och en Sundström halvmask som åker på när det dammar, men blandar jag bara lite betong eller puts utomhus då använder jag innandömmet av huvudet istället för halvmasken.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.