D Dalebris skrev:
JOm jag vill återanvända lister. Finns det ngt knep att få ur spik? Eller ngt verktyg som klarar av att kapa spiken? Min tång orkar inte med iaf.
Koppla på ett sågblad för metall på multiverktyget så kan du kapa spikarna dikt an (y)
 
A Sorku skrev:
Koppla på ett sågblad för metall på multiverktyget så kan du kapa spikarna dikt an (y)
Det var ngt sådant jag tänkte. Fast med typ tigersågen. Men har inte vågat prova Men då ska jag försöka med det ☺️ tack för tips!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Lister för återanvändning. Hammare och mothåll. Vet inget annat sätt än att knacka ut dem baklänges tills man får tag med klon. Är spiken rostig/sitter hårt får man knacka ut den så långt det går, annars blir det märken i listen efter hammare/kofot/tång.
Tror inte att det är bra att kapa spiken. Finns kraftavbitare om man vill pröva det spåret. Den brutale tar kanske vinkelslipen...

Stämjärn kan kapa, men inte smidigaste sättet för långa sträckor. Tänkte mer precis som du redan gjort, att börja få upp en kant för kofoten.

Stämjärn behöver ingen ström till skillnad från multiverktyget, om man nu inte har ett batteriverktyg förstås. Så för precisionsjobb runt elektriska installationer.
ja jag har provat att slå ut de som går med hammare. Men sen är det många stora spik som är mkt böjda och omöjliga att räta upp så man inte ens kan slå ut en liten del av den.

så du tänker stämjärn kring elinstallationer? Jag antar att jag då använder hammare och slår av mashoniten bit för bit?
 
D Dalebris skrev:
så du tänker stämjärn kring elinstallationer? Jag antar att jag då använder hammare och slår av mashoniten bit för bit?
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.