Hej på er, ganska nyinflyttad till vårt första hus vi köpte, så har en del att lära mig.

Men vi har tegelsten fasad, där finns de även små hål i för luft cirkulation. Så jag förstår de som att man inte ska täppa igen dom.

Men vi har väldigt många humlor på framsidan där vår 2 åring fönster är. Så det surrar in via fönstret ibland.

Hur ska jag få bort humlorna? Förstör dom också fasaden när de kryper in i de hålen?

Hjälp med olika tips eller alternativ gärna.
 
  • Tegelstensfasad med ett ventilationshål där spår av bivax ses, indikerar aktivitet av humlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis, ni huserar hushumlor (förmodligen)!

Boet är ettårigt och ser typ ut som en vindruvsklase. De lär alltså förmodligen inte bo där nästa år, även om de kan få för sig att hålet är en bra ingång och då bygga ett nytt bo bredvid.

Bina gör ingen direkt skada och de är tämligen harmlösa överlag. Jag skulle säga att ni gör bäst i att låta dom vara nu över sommaren och så täpper ni till eller gör något åt hålet senare i höst när bina flyttat ut.
 
  • Gilla
Patrik.B
  • Laddar…
Ja, humlor/bin ska man vara rädd om.
Bättre då att fixa ett insektsnät till fönstret.
 
  • Gilla
Patrik.B
  • Laddar…
Okej, tack för tipsen, tänkte mer att de skade skadade när de surrade in o sover där i hålen. Låter dom vara o sätter upp något skydd till fönstret tillsvidare.
 
Apako Apako skrev:
Okej, tack för tipsen, tänkte mer att de skade skadade när de surrade in o sover där i hålen. Låter dom vara o sätter upp något skydd till fönstret tillsvidare.
De har visserligen byggt ett bo, så visst har de gjort viss "skada". Men det är inte som hästmyror eller liknande som gnager sönder allt trä. De har sitt lilla bo i år, det surrar lite i väggen och sen är det bra med det. Du gör rätt!
 
  • Gilla
Petter_e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.