Hej! Sätter lite golvlister och upptäckte att ens väggen är 5.10m lång. Längsta golvlisten jag hitta va 4.8m. Hur får man det att se snyggt ut utan att behövs börja på nästa brevid? Ellet är det enda sättet? Att man alltså tar en till list kapar den på den steäcksn som är kvar och sätter de tätt ihop? Eller finns d andra sätt man kan göra d på?
 
Gera listerna där dom möts så flir det finare.
 
Man brukar gera båda listerna vid skarv. Med fördel skarvar man där det syns mest. Dock inte 30 cm som i ditt fall. Är det synligt försöker man skarva mitt på.
 
Jag har äldre element som jag brukar skarva under vid behov, då syns de inte. Annars skulle jag välja att skarva vid fönster eller bakom någon möbel. Gersåga, lite latexfog och efter ett par veckor är det bortglömt.
 
Skit i latexen och använd lim istället
 
Gersåga gör man inte för att det skall se snyggt ut utan för att få en större yta att limma på så det håller i ihop bättre.
Så svaret är Gersåga o limma därefter bättringsmåla skarven om det är färdigmålade lister.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Jag kanske vart lite otydlig i min beskrivning. Det är alltså en rak vägg på 5.10m och listen är 4,8. Ser inte varför jag ska gersåga listen när de ska sitta mot en raksträcka? Lr har jag missat ngt..
 

Bästa svaret

J Johan41 skrev:
Jag kanske vart lite otydlig i min beskrivning. Det är alltså en rak vägg på 5.10m och listen är 4,8. Ser inte varför jag ska gersåga listen när de ska sitta mot en raksträcka? Lr har jag missat ngt..
Jag förstod.. Du skall inte gera runt en hörn utan du skall förlänga listen. Det görs bäst genom att gera/snedsåga listen och sedan limma skarven.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Tack alla! Nu förstår jag hur jag ska få det att se respektabelt ut
 
J Johan41 skrev:
Tack alla! Nu förstår jag hur jag ska få det att se respektabelt ut
Jag hoppas att du förstod att du ska gera på platten, och inte på längden.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Jag hoppas att du förstod att du ska gera på platten, och inte på längden.
Jag kan inte minnas ett enda tillfälle när jag gerat på längden...
 
på vanlig standard golvlist gerar man bara utåtgående hörn
 
Och skarvar.
 
  • Gilla
es.suhaggyB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.