O
K Kortling skrev:
Jag har både tomt och mark, därav mark jag inte använder.
Skulle aldrig sälja en bit och få spring av grannar och människor som ska börja kräva servitut och ha besökare som eventuellt skitar ner.
I detta fall bor bonden några mil bort.
 
O
Z ZipLock skrev:
Du kanske inte har så många bönder i bekantskapskretsen? Min erfarenhet av bönder är att de har gott om pengar och gott om utrymme. Därför vill de sällan sälja något - särskilt inte mark. Möjligtvis kan man tänka sig sälja om bonden börjar bli gammal och barnen är helt ointresserade av att ta över.
Nej jag känner inga bönder. Lite därför jag frågar! Han börjar närma sig pensionsålder. Men sen vet jag ju såklart inte om en bonde går i pension som ”vanliga” arbetare. Vet heller inte om han har barn. Så det är väl bara att kontakta och prata med honom :)
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
När man börjar prata med eller skriva till ägaren kan man ju börja med att berätta varför man vill bo i området och varför i just det torpet.

Gräset kan ju klippas för att man inte vill riskera att det av någon förbipasserande uppfattas som obebott eftersom det ökar risken väldigt mycket för inbrott och att någon obehörig börjar använda det. Det kan vara så att ägaren har tänkt att det kommer att bli fint att bo i torpet den dag hen går i pension eller att det kan bli sommarställe för ett barn.
jag funderade med på om det skulle vara något till pensionen för bonden. Hans föräldrahem låg mittemot som han lät förfalla helt och hållet. Tydligen ska det ha varit ett väldigt stort och vacker hus. Men det lät han förfalla och sedan riva och nu är tomten igenvuxen. Det ända tecknet är en övervuxen allé som leder upp till en skogsdunge. Dock står det stora lådor kvar som han nyttjar till maskiner.
 
O
C cpalm skrev:
En sak är iallafall säker och det är att det ligger mycket känslor, tankar och idéer i detta med markaffärer, så var beredd på att vad som helst kan hända.

Vad gäller själva värderingen så skulle man vid en formell värdering förmodligen inte ta någon hänsyn till byggnadsvärdet utan sätta detta till 0. Själva tomten däremot får man utgå från kvadratmeterpriset på jämförbara småhustomter i trakten, med hänsyn till eventuella särskilda omständigheter.
Bra input! Torpet är två plan, eller åtminstone 1 1/2. Det är väldigt vackert men nedgånget. Samtidigt ser det inte ut att vara helt förfallet. Ska kolla lite om det går att få reda på någon form av tomtpris i området.
 
O
K Kortling skrev:
Skulle du sålt en del av din tomt till någon även om du inte använde den?
hade jag bott några mil i från min (som bonden i detta fall gör) tomt som inte används så hade jag nog gjort det ja.
 
O
S johd01 skrev:
Berätta att du länge velat köpa detta torp och berätta om dina planer. Enda chansen är att markägaren vill se en framtid för torpet
ja jag tror det bara är att vara ärlig och fråga!
 
O
M mattoys skrev:
Skillnad på mark och tomt.

Har man 100+ ha, så använder man inte alla yta. En del som inte är i direkt anslutning till där man jobbar eller bor ser jag inga problem med att sälja.
Är det någon som har en vision och framtids planer med objektet så ser jag det som något positivt istället för att det förfaller.

Du får utveckla dit resonemang.
jag tror det är något att spinna på, just att förvalta det och rusta upp. Det kanske kan knyta an till något som han velat gör alen varken har tid eller möjlighet till. Dock lät han sitt föräldrahem som låg mittemot detta torp helt förfalla och tillslut rev han det.
 
O
G-83 G-83 skrev:
Vad menar du med att bönder har gott om pengar?
Mina föräldrar är bönder och gott om pengar har dom först när gården säljs. Detta gäller merparten av bönderna jag känner till. Och det är en hel del. Jag säger inte att det är knapert men tillgängliga pengar finns det i regel inget överflöd av.

Största anledningen till att bönder är negativa till att sälja är att man är rädd för att nya ägare ska börja klaga på att det luktar skit när man kör gödsel eller har betesdjur och stall nära. Vanliga klagomål är även att det dammar och ryker samt att man kör med maskiner på helger och sena kvällar.

Jag tycker TS ska prata med ägaren och hoppas att det går att få till en affär.
jag kan förstå att en del skulle klaga på sådant. Men då skulle man nog inte skaffa ett torp där. Jag har tillbringat en hel del tid under 20 år i detta område samt att vår släkt härstammar från detta område. Så jag tror det är det jag ska trycka på för att knyta an till bonden på något vis!
 
Redigerat:
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
O
H hjulia skrev:
Om dina föräldrar har torp i närheten så vet bonden säkert vem du är även om du inte har en aning om vem bonden är. Så jag hade börjat med att berätta vart föräldrarna har sitt torp, att ni trivs väldigt bra i området och gärna skulle vilja bo/ha stuga där. Sen gått vidare till att prata om att ni har sett hans torp och undrar om bonden skulle vara intresserad av att sälja det då ni tycker att det ligger perfekt (eller vad anledningen nu är till att ni vill ha det) eller om bonden vet någon annan i närheten som kan vara intresserad av att sälja något liknande.
Precis såhär tänker jag efter jag läst alla svar. Vår släkt härstammar härifrån, mina föräldrar har ett torp någon kilometer ifrån detta torp. Alla längst denna vägen är med i en vägförening så man har god kännedom kring de som bor i området. Han kan nog veta om att mina föräldrar har barn som brukar vara här uppe på besök. Vi är här ca 3 veckor varje sommar och ibland på hösten och vintern. Skulle inte just detta torp vara aktuellt så kanske han eller någon annan vet något annat torp. Men detta är verkligen helt fantastiskt!

Men just detta kör vi förbi väldigt ofta när vi är här och vi dras alltid till det för att det är lagom stort, ligger väldigt vacker och vi skulle kunna skapa vår egen torp-dröm med närhet till släkt och familj. Sen får man stå ut med lite skitlukt när de gödslar :D
 
Redigerat:
Enklast är väl som tidigare påtalats att hövligt fråga.
Du kan ju både fråga om arrende eller avstyckning.
Vem vet, han kanske tycker det blir underbart om någon vill ta sig an det gamla torpet.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
GoC GoC skrev:
Enklast är väl som tidigare påtalats att hövligt fråga.
Du kan ju både fråga om arrende eller avstyckning.
Vem vet, han kanske tycker det blir underbart om någon vill ta sig an det gamla torpet.
Jag tror med det! Mina föräldrar som har Torp och träffat honom säger dock att han är lite märklig. Men i värsta fall blir det ett nej :)
 
Jag undrar hur det gick?:thinking:
 
Att gräset klipps lite grann ibland kanske kan bero på att det finns någonting sentimentalt bakom huset
Farfar och farmor kanske hade det på sextitalet

Kontaktar ni ägaren så ska ni absolut lägga fram det personliga i situationen
Om någon har förankring i området och kanske har vuxit upp i närheten och har passerat detta lilla hus i alla år
 
Att gräset klipps lite grann ibland kanske kan bero på att det finns någonting sentimentalt bakom huset
Farfar och farmor kanske hade det på sextitalet

Kontaktar ni ägaren så ska ni absolut lägga fram det personliga i situationen
Om någon har förankring i området och kanske har vuxit upp i närheten och har passerat detta lilla hus i alla år
———————————
———————————

HUR GICK DET ???????
 
Det kan vara så enkelt som att han inte vill ha någon boende där, oavsett om han säljer eller hyr ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.