Hej. Tänke kolla om någon har lite input om tilläggsisolering.
Har på tomten en gammal sommarstuga från -50 talet. Stommen i väggar, golv och tak (pulpettak) är inte mer än 100mm tjock, och isoleringen består av sågspån. Stugan är fri från mögel och inget virke jag kan se är i behov av byte. Dock märkte jag en vinter då den fick agera bostad, att när det var riktigt kallt ute, blev innerväggarna blöta av kondens.
Nu planerar vi att isolera stugan inifrån för åretruntboende för tonåringar, och undrar hur man/om man kan isolera inifrån på ett bra sätt?
Nån plast tror jag inte finns i bygget idag, och är tveksam till att montera det. Vågar man helt enkelt regla upp innerväggarna med 45x95 och isolera med 95 mm ull mot gamla innerväggarna som består av någon sorts masonit?
 
Hej Varglarsen!
Det låter sannerligen som att dina väggar har antingen tunn isolering eller att du har för dålig ventilation vintertid om det bildas kondens på väggarna. Har du tex matlagning eller en duschplats i stugan utan frånluftsfläktar kan det vara en stor bidragande faktor.

Angående isolering. Rent generellt är tumregeln att undvika innanliggande isolering i de flesta hus. Detta eftersom du då sänker temperaturen i konstruktionen utanför mineralullen och gör den gamla väggen av idag okänd konstruktion kall och mer känslig för eventuellt utläckande fukt.
Det är lite mer jobb att isolera utifrån efter som panelen måste rivas av och fönster ev flyttas ut (beror på tjocklek av isolering), annars skulle en hård fasadskiva av mineral ull vara av nytta för både dig och huset och inte nödvändigtvis kräva att fönster flyttas.
Om man räknar grovt på bara isoleringen i väggen idag, med låt säga 90 mm spån på ett lambda 0,10 och tilläggsisolering med 50 mm Isover fasadskiva, skulle ditt U-värde gå från ca 1,1 till 0,4. Dvs mer än halvera väggens energiåtgång och betydligt höja yttemperaruten på insidan. Dock kvarstår faktum att du inte har någon ångspärr.

En annan allmän rekommendation är att alltid värma upp hus. Och uppvärmda hus idag rekommenderas att förses med en ångspärr på varma sidan. Ska det inte värmas upp är inte alltid ångspärr rekommenderat.

Hade jag varit du hade jag först rivit ner en masonit på insidan för att se hur konstruktionen och väggarna ser ut. Det kanske ändå är dags att uppgradera till ångspärr och gips på insidan?

Hoppas du blev nöjd med det svaret.
Med vänlig hälsning
Calle, Malmö
 
Tackar så hjärtligt för ditt ingående svar, mycket informativt.
Väggen verkar inifrån bestå av masonit - spånskiva-spån - asfaboard - papp - panel, utan luftspalt. Vågar man sig på att tilläggsisolera utifrån på detta utan att tillföra plast på inre väggen?
Och man kan inte våga sig på att isolera inifrån med kanske 50 mm ull?
 
Aha ja det låter som en trolig stugvägg. Vägg utan luftspalt bakom panelen är ju inte helt optimalt.

Ja man kan sätta en 45x45 regel på insidan med isolering och gips utanpå. Nackdelen är som sagt att den gamla konstruktionen blir kallare, men det är en kalkylerad risk som man kan överväga att ta.

Inom familjen renoverade vi ett gammalt torp från 1800-talet och gjorde valet att isolera 45 mm på insidan mot timmerväggen och sen när fasaden byttes sattes även en 45 mm fasadskiva på utsidan av timmret för att skydda det. Om man isolerar på insidan kan man lägga el-dosor i väggar och sätta en ångspärr, i ditt fall mot masoniten, så har du iallafall hjälpt den gamla väggen lite att slippa fukt från bostaden. Ångspärr förutsätter året runt värme 10 grader ca. Vilket man alltid bör ha!

Se också allmänt över ventilationen av stugan. Finns ingen, sätt in en tallriksventil högt upp och en spaltventil under några fönster alternativt en tallriksventil lågt ner för att få lite korsströmmning.

Hoppas det blir fint!
 
  • Vit friskluftsventil FV-90 Reton för inomhusbruk visas på en webbsida för byggvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ditt fall bör du inte isolera invändigt, i vart fall inte utan ångspärr. Precis som nämnts blir den befintliga ytterväggen än kallare. Om den redan idag är så kall på insidan att det blir kondens, så blir det likadant fast värre med invändig isolering. Upplagt för mögel.

Kondensen kan ev bero på att väggen är iskall av att stå ouppvärmd, och sedan när man värmer inne så blir det kondens, men i så fall ska den försvinna efter ett tag när stugan varit uppvärmd.
 
Tackar för svaren. Ventilationen är obefintlig idag, bara ett litet utlopp vid en gavel, och inget mera.
Blir att fixa det i första hand, och sedan tilläggsisolera utifrån. Invändig plast har jag blivit starkt avrådd från. Bygger ut stugan på ena gaveln nu, där blir alla våtutrymmen, och rejält isolerat. Plasten på insidan skippar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.