Innan jag springer iväg och accepterar den offert på tilläggsarbeten jag fått från elektrikern så vill jag höra lite vad folk här har för erfarenheter av kostnader för sådant.
Vi bygger ett enplanshus med ca. 125kvm boyta + garage. I avtalet ingår samtliga elarbeten som är "normal standard", så därför vet jag inget om hur mycket pengar det ligger i denna bit. Kanske någon elektriker här kan svara på vad en normal installation kan kosta?
Nu blir det dock en del tilläggsarbeten i och med att man vill ha lite spotlights i taket i vissa rum samt några extra uttag och fasadbelysning. Slutsumman på extra tillägg landar nu på över 75.000:- vilket får mig att häpna. Det låter för mig som att man skulle kunna få en hel kåk färdig med standardinstallation för sådana pengar.
I tre rum vill vi ha takspottar av typ G3 7471900 och totalt blir det 16st sådana med ett snittpris på ca. 2.000:- per styck inklusive dimmerfunktion och montering. Är det rimligt?
Sedan hade vi tänkt ha små fönsternischspottar i 8 fönster av modellen Core 45. Kostnad för detta över 13.000:- inklusive dimmer. Låter helt galet i mina öron, men kanske är det så. Eller?
Vad gäller fasadbelysningen så ingår inga armaturer, utan det är bara framdragen kabel med väggbrytare inne. Varje sådan framdragning ligger på dryga 1.000-lappen.
Datanätverk läggs med uttag i fyra rum till en kostnad om ca. 12.000:- . Bara kontakter och kabeldragning.
I stora hela så kostar inte varje extra vägguttag så himla mycket, utan de stora posterna är onekligen just spotlights med tillbehör.
Över 75.000:- extra för detta "lullull"... är det vad man får räkna med, eller?
Har svårt att fatta att det kan dra iväg så mycket.
 
Inte en helt orimlig offert
Du ka ske kan hitta någon som offererar ett billigare pris men det är tveksamt
Är det en seriös firma som du kan lita på så fråga om de vill göra det på löpande och vad de tar för mtrl
Vid en offert så läggs det på för att det med säkerhet inte ska gå med förlust
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tycker det låter rätt rimligt. Du får ingen hel installation för några 75’ i alla fall.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Betalade nästan 100k för extra eltillval i vårt hus. Ca 20 spottar, några extra eluttag, extra nätverksuttag, utebelysning och elvärme i ett badrum. Tycker också 70 låter rimligt för det du nämner.
 
  • Gilla
ToppenStugan
  • Laddar…
Nu bygger jag bara till mitt hus, inför bygget pratade jag med elektrikern vad man ska räkna med för kostnader för elen, han pratade om ungefär 1000kr/kvm mellan tumme och pekfinger för "enstandardinstsllation". När jag har tittat på materialpriserna så springer priset iväg när man ska ha lite spottar här och var, inte alls vad jag hade väntat mig. Priserna på de tillval du har är väl inte helt orimliga men jag är å andra sidan igen elektriker.
 
Jag skulle vilja påstå att offerten du har fått är rimlig. Man brukar räkna ungefär 1000:- /m2 när man pratar nyinstallation. Detta är då ungefärligt för material plus timdebitering. Och då pratar vi standard installation. Sedan när det gäller tilläggen så brukar downlights/spotlights kosta från 1000.- st monterat och uppåt. En dimmerpuck kanske landar på en 700ring stycket ungefär.

Baserat på detta är det inte några orimliga priser. Tar vi en downlight som ett exempel så ska det monteras en potta till den, den skall trådas och den ska monteras.

Och beträffande minispottar i smygarna så tillkommer det någon form av trafo till dessa också vilket gör att även det kostar pengar.

Summa sumarum, många små summor blir mycket i slutändan. Kosta på dig det nu när du bygger så slipper du reta dig i framtiden.
 
Extraarbeten på en villa ligger högt i pris eftersom fasta priser på standardinstallation oftast har dålig marginal. Det är extraarbetena man tjänar pengar på. Rätt eller fel kan diskuteras men så ser det ut.

Om din offert är rimlig eller ej kan bara du svara på men den ser inte alls ovanligt dyr ut om man jämför med andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.