Det har blivit dags att köpa nya byggarbetskläder och jag tänkte höra om ni har tips och erfarenheter. Vilka är de bästa just nu, som är bekväma att jobba i och som håller i längden?
 
Personligen tycker jag byxorna är viktigast, och där kör jag Fristad Stretch 2530 CYD. Efter att ha provat mängder olika så anser jag dessa vara överlägset bäst.
I tröjväg så undviker jag allt vad fleece heter, men trivs i det mesta annat.
 
  • Gilla
SkitOxe och 1 till
  • Laddar…
Gillar också Fristads, men hållbarheten är väl sådär.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Fyndade ett par Dunderdon-byxor för drygt tre år sedan. Använder dem när jag är med dottern i stallet flera gånger i veckan. Jättebra kvalitet!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
En prisvärd byxa tycker jag är LBrador 110B med halv stretch. Finns på lantmännen Ullared för 495:- .
Som "tröja" är en flanellskjorta av bra kvalitet ett säkert kort ..
Sedan ett par bekväma skor med komposit tåhätta, trampskydd och Boa snörning.
Har precis klickat hem ett par Helly Hansen från ovan nämnda sida för 495:- som jag hoppas ska var just det.. bekväma och lätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag har hållit mig till Fristads i många år med tanke på kvalitén samt komforten. Men det är synd att de har bytt leverantör på dragkedjorna oavsett plagg. Och dessa är kan jag tycka riktigt ruttna då går sönder utan att det varit påfrestningar som orsakat felen. Exempelvis har jag fått byta dragkedja efter enbart tre månader på en goretex parkas. Det finns många exempel att ta till vad gäller dragkedjorna, så man hoppas verkligen de byter leverantör för jag börjar att tröttna ur på Fristads tack vare deras snålhet att köpa in billigt ”skräp”.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack alla!

Fristads låter ju som ett ganska säkert kort då bortsett från dragkedjorna. Och det är alltså stretch man ska ha. Dunderdon och LBrador hade jag aldrig hört talas om, ska titta närmare på dem.
 
Intressant med dragkedjorna, vill minnas att jag läst att det i princip finns två tillverkare av detta i världen, YKK och en annan.

Själv har jag använt ett par uttjänta fjällrävenbyxor som byggbrallor.
Innan dess ett par fristads arbetsbyxor.
Har även en fristads overall som är helt slut från den skoningslösa studenttiden.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag gillar också stretch, både när jag arbetar, går ner på knä, böjer mig etc eller när jag spelar golf.
 
Kör i ett par Snickers 3923, 3/4 dels byxor inomhus och ute på sommaren dom är sköna och kan inte klaga på nå vad jag kommer på.

Annars använder jag lundhags byxor som arbetsbyxor, kostar ju lika mycket som andra men är riktigt sköna. Dock kan man ju inte bära med sig massa skrot i fickorna så det är en för/nackdel.

Överkroppen kläs i oftast i min nu jäkligt välanvända byggahus t-shirt om temperaturen tillåter vid svalare väder så åker oftast en helly hansen på och är det riktigt grisigt väder så åker även en lundhags skaljacka på som skydd.

Edit: dessa kläder har jag använt nu i kanske 5 år, jackan i snart 8a år men allt går ju att pajja på 30min om man är en klåpare.

Sen det viktigaste man verkligen inte ska snåla på är skor, för mår fötterna skit så blir det inget gjort.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har iaf tidigare gillat blåkläder. Både hängselbyxor och trekvartsbyxor
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
C
För att slänga in ytterligare ett kort i leken så blev det Björnkläders carpenter-byxa sist.
Valde dem framför allt för att de är i 100% bomull. Tycker syntetbyxorna börjar stinka så fort man gjort något så att man blivit svettig. Det enda negativa jag har att säga om den byxan är att benvidden är alltför snålt tilltagen för att man enkelt skall kunna dra dem över ett par stövelskaft.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Dragkedjorna går sönder på alllt idag, kavalite på kedjor som förr verkar inte finnas längre oavsett märke.
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Dragkedjorna går sönder på alllt idag, kavalite på kedjor som förr verkar inte finnas längre oavsett märke.
Har märkt samma och jag brukar måsta byta löparna innan kläderna är utnötta.
Om det bara är löparna som är dåliga så gå till din lokala skomakare, det kostar typ kaffepengar och har man tur kan man få en grövre med bättre livslängd.
 
Jag körde länge Fristads men har gått över till snickers med halvstretch. Finns både som kortbyxa, 3-kvarts och hellång.
Alla 3 funkar beroende på väder och vad som ska göras.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.