Flyttade nyligen in i ett hus med vattenburen värme.

Varmvattnet i kranen är riktigt skållhett. Man bränner sig nästan även när kranen står i "mittenläge".

På vår panna (olja/el) finns en shunt (termostat) för varmvattnet. Det är en CTC 1100. Hittade manualen på nätet och identifierade var denna ska finnas. Upptäckte den inte tidigare då vredet saknades. Det visade sig ligga på pannan. Se bilder. Misstänker att den vridits ut för långt och lossnat. Går vredet att få dit igen? Men måste trycka in ventilen en bit innan gängorna börjar ta.
Termostat med temperaturinställningar mellan 38 och 65 grader Celsius, märkt ESBE, utan reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en CTC 1100 termostatventil utan vred som hålls i handen, synlig gängad axel och siffror på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shuntventil på vattenburen värmesystem med avtaget reglervred och synliga gängor, undrar om det kan återmonteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan funderar jag på shunten för radiatorvattnet. Den har ett vred som går att dra ut och trycka in. Fick höra att den har någon typ av automatik, men ingen utomhussensor.
Termostat med röd ratt märkt ESBE på en grön panna, kopplad till ett kopparrör, i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som känner igen den? Hur ska den fungera egentligen? Är det meningen att jag ska springa där och vrida beroende på om det är kallt eller varmt ute? Har den autoläge?

Hur gör man egentligen sommartid? Bör man stänga av cirkulationspump eller dra ner tempen på shunten alternativt tempen på pannan? Har aldrig haft vattenburen värme förut.
 
Första bilden är som du säger för VV och ratten lossnat, försök att få dit den. Sista bilden är shunten som reglerar värmen i huset
och om du följer sladden som går från den och ser var den går till ( kanske till en låda eller in i pannan, ett foto på framsidan av pannan är bra
 
Kabeln verkar gå till en givare som sitter fast på röret. Tempgivare gissar jag.

Sätter med en bild av framsidan på pannan också.
Grön panna med reglage och röranslutningar, kabel ansluten till givare på rört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett expansionskärl, rörledningar och en temperaturgivare på röret framför en pannas framsida i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag försöker också lista ut hur man fyller på vatten i systemet. Trycket verkar vara på ca 0.4 bar så det behövs nog fyllas på lite
 
J jonaserik skrev:
Första bilden är som du säger för VV och ratten lossnat, försök att få dit den. Sista bilden är shunten som reglerar värmen i huset
och om du följer sladden som går från den och ser var den går till ( kanske till en låda eller in i pannan, ett foto på framsidan av pannan är bra
Jag fick dit vredet (det sitter en skruv som man drar åt). Vred ner till 4:an (6 = max). Varmvattnet känns betydligt behagligare nu.

Jag hittade en manual för pannan på nätet. Där ser jag att vredet för "panntemeratur el" rekomenderas att vara inställd på den fyllda markeringen på skalan, vilket innebär att den är ställd betydligt lägre än rekommendationen (se bilden).
 
Det är en kombinerad OLJA/EL du har och då ställs brännarmarkeringen på 75 C och EL som säkerhet på 60 C om brännaren stannar av något orsak. Det går även att vrida ner oljan till noll och bara köra på EL, lämplig temp är på EL ca 60 C., när du gör så ska brännarknappen stå på av, och lämpligt då att täta till med stenull eller annat i någon rök/sotlucka så det inte blir självdrag genom pannan som kyler. Det är stort drag genom skorstenen som kyler ner hela pannan och det är onödigt på sommaren. Har du hittat påfyllningen.
 
Verkar som man kan fylla på i avtappningsventilen enligt manualen. Kanske så man ska göra. Verkar bökigt.
 
Jepp det blir bökigt men enda möjligheten om det inte finns någon annan stans att koppla en slang, det går var som helst, bara det är på ett rör som är för värmesystemet, normalt brukar det sättas ett rör+ ventil mellan VV eller KV för att fylla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.