Hade tänkt dra lite ny el på vinden. Men det är ganska så mycket möss där uppe har jag märkt.
Där de kommit åt FK har de på vissa ställen gnagt på kabeln. Har inte sett gnag på befintliga VP-rör.

Finns det elrör och dosor som är säkra för möss? Eller räcker det med VP-rör och plastdosor i allmänhet? Flexslang, är det ok?

Vi bekämpar såklart dem så gott det går med katter och fällor men det är ett gammalt hus och det kommer aldrig att gå att bli av med dem helt.
 
tommib
Vill du vara helt säker så är det pansarrör och aluminiumdosor som gäller men är verkligen problemen så stora? Går det att montera kablar på ett sånt sätt att mössen inte kommer åt dem? Som sagt, den handledningen som cpalm länkar ovan är väldigt bra.
 
Ja, den läste jag när vi skulle dra el i ett gammalt stall. Den är riktigt bra!


Bläddrade lite på Ahlsell och hittade detta, Pansarrör SM, med böjar och muffar.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst.../metallror-med-tillbehor-1/metallror/1403021/
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...l/metallror-med-tillbehor-1/rorbojar/1403221/
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...etallror-med-tillbehor-1/skarvmuffar/1403121/

Det skulle nog kunna fungera. Är ju besvärligt och dyrt att dra metallrör men känns ändå säkrare i längden.
Läste i någon gammal tråd också att man får inte använda FK i dessa utan får bli EKK light.

Får bara försöka hitta någon källa till dessa rör, verkar inte vara så vanliga i handeln om man inte har konto hos grossisterna.
 
tommib tommib skrev:
Vill du vara helt säker så är det pansarrör och aluminiumdosor som gäller men är verkligen problemen så stora? Går det att montera kablar på ett sånt sätt att mössen inte kommer åt dem? Som sagt, den handledningen som cpalm länkar ovan är väldigt bra.
10 möss på 3 dagar nu, och det på sommaren.. jo nog går det att dra från centralen en bra bit lite längre upp utmed takbjälklaget men nånstans måste de ju ner sen till golvet, en bit utmed golvet och genom golvet till våningen under. Biten som löper utmed golvet kommer vara täckt av isolering och min erfarenhet är att det är just där i gränslandet mellan golv och isolering som de älskar bygga sina bon.
Kanske går att kombinera lite, dra plaströr och FK fram till en dosa där man byter till plåtrör och EKK för sista utsatta biten.
 
Ligger fk löst?
Den ska ligga i rör, det brukar vara tillräcklig när det gäller möss
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ligger fk löst?
Den ska ligga i rör, det brukar vara tillräcklig när det gäller möss
Det undrar jag också, hur kommer mössen åt FK:n utan att gnaga hål på VP-rören?
 
FK ligger i rör där det ligger. Men finns några kopplingsdosor utan lock som legat öppna en längre tid, decennier kanske. Där är det gnagt. En dosa (utan lock) fanns helt inbyggd i väggen, hittade den när jag misstänkte att det borde finnas en dosa där och tog upp ett hål med dosborren. Ja där var en dosa och de strömförande FK var nästan helt avgnagda på isolering..

Ps. 4 möss i samma fälla på vinden bara på ett dygn nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.