Hej,
Jag försöker förstå varför majoriteten av nybyggda hus i Sverige byggs med frånluftsvärmepump istället för FTX+elpanna med inbyggd varmvattenberedare. Är det någon som vet?

Exempel på jämförelse:
NIBE F370 mot (NIBE ERS S10-400 + NIBE VVM S320)

Majoriteten väljer F370 (eller F730). Jag finner ingen logik i detta, varken energimässigt, ventilationsmässigt eller trivselmässigt för ett nybygge. Vad är det jag missar?

Illustration av NIBE F370 frånluftsvärmepumps princip i ett genomskuret hus med luftflödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av ventilationssystemet ERS S10 i ett hus som visar luftflödet och värmeåtervinningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill tillägga att det jag baserar mina funderingar kring vid nybygge är vattenburen golvvärme.
 
coconut
Jag tror det har att göra med ventilationskraven och energikraven i BBR, man uppfyller båda dessa med en frånluftsvärmepump till en ganska låg kostnad för köparen av huset.

Med en annan lösning behöver man både se till att man uppfyller ventilationskraven och energikraven på en nybyggnation. Skulle säga det är osäkert att en elpanna blir godkänd utan någon form av värmepump.
 
Elpanna är inte godkännt för nybygge. En 730 med friskluftsventiler i väggen för en småbarnsfamilj skulle fortsatt ge större energibesparing än elpanna + ftx. Även en 370 skulle ge besparing förutom under de 2-3 kallaste månaderna uppe i de kallare breddgraderna där kompressorn endast kommer kunna täcka ventilationsförlusterna på en ~150kvm villa.

Står du som konsument och tittar på de kalkyler säljarna visar kommer de flesta välja frånluft med friskluftsventiler då de inte ser någon anledning att ta en betydligt högre kostnad och välja exempelvis luft/vatten + ftx. Har suttit med säljare kring nyproduktion 2 gånger, och när man kommer in i dialogerna kring uppvärmning nämner de inget kring hur mycket komforten kan skilja mellan friskluftsventiler och förvärmd tilluft, så är man opåläst väljer man det alternativet som ger mest bang for the buck.
 
R robertua skrev:
Jag försöker förstå varför majoriteten av nybyggda hus i Sverige byggs med frånluftsvärmepump istället för FTX+elpanna med inbyggd varmvattenberedare. Är det någon som vet?
Det är väl för att det är enkelt för byggaren.
Tre funktioner i en apparat, värme, varmvatten och ventilation.

Men jag håller med, har själv LLVP + FTX + VVB och är fullt nöjd med lösningen.
LLVP kan dessutom användas för kylning under de få värmeböljor vi har, och det går inte med en FLVP
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
@coconut @King Average ,precis, enbart en elpanna är inte godkänt för nybygge men hur är det med FTX + elpanna?

Jag upplever att ordet "frånluftsvärmepump" bara ett fancy ord för en vanlig elpanna med fläktar och att många går på säljarens ord samt ordval som "Majoriteten använder detta.."

Om vi gör en direkt jämförelse mellan frånluftsvärmepumpen NIBE F370 och en vanlig elpanna NIBE VVM S320 så ser uppbyggnaden ut så här:

NIBE F370 innehåller:
  • Varmvattenberedare
  • Elpatron
  • Cirkulationspump
  • Styrsystem
  • Fläkt
NIBE VVM S320 innehåller:
  • Varmvattenberedare
  • Elpatron
  • Cirkulationspump
  • Styrsystem
Är det verkligen endast fläktsystemet som skiljer en elpanna från en frånluftsvärmepump?

Min uppfattning är att majoriteten säger att en frånluftvärmepump drar mindre energi än ett FTX system med elpanna. Men det stämmer inte eftersom det går åt mindre energi för uppvärmning av luften med FTX än med både F-system och F-värmepumpsystem eftersom kall uteluft sugs in i huset genom fresh-ventiler i väggar om du har en frånluftsvärmepump. Med FTX behövs inga fresh-ventiler eller luftspaltar i fönster överhuvudtaget. Du har bara ett hål i väggen med FTX och den luften går direkt till aggregatet där luften först värms upp innan det går ut i huset (Se nedersta bilden med punkt E).

Elpatronerna i frånluftsvärmepumpen och elpatronerna i elpannan jobbar på samma sätt, endast som "backup". Så en orsak att det finns så mycket frånluftsvärmepumpar är kanske att det är billigare för hustillverkarna och initialt lite billigare för konsumenten (som de tjänar in på efter några år på ett nybygge på grund av olika kostnader så som att en frånluftsvärmepump endast lever halva tiden i jämförelse med ett värmeväxlaraggregat (FTX)).

Jag kanske är helt ute och cyklar nu...
 
  • Gilla
andreaes
  • Laddar…
En FLVP är ju en värmepump med kompressor som tar tillvara på energin i inomhusluften.
 
@Lulaua , ja, det stämmer, men det är ett system med FTX+ elpanna också.
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
En frånluftsvärmepump som NIBE F370 sparar mer energi per år än FTX (+ elpanna). Gjordes bl.a. en studie i början 00-talet vid Lunds Universitet. Nu finns det också ännu mer kraftfulla frånluftsvärmepumpar såsom Comfortzone, NIBE F730/F750, IVT 840/860 som sparar nästan lika mycket som bergvärme i moderna välisolerade hus. Är huset väldigt stort med kanske garage och/eller pool kan dock bergvärme eller luftvattenvärmepump bli bättre än frånluftsvärmepump.
 
Magnus E K
Ja, stor skillnad på värmepump och bara värmeåtervinning. Om det är säg 20 grader inne och plus 10 ute kan luften ut från frånluftsvärmepumpen vara säg 5 grader medan den från FTX:en aldrig kan bli lägre än 10 grader (och i praktiken blir högre).
 
R robertua skrev:
@coconut @King Average ,precis, enbart en elpanna är inte godkänt för nybygge men hur är det med FTX + elpanna?

Jag upplever att ordet "frånluftsvärmepump" bara ett fancy ord för en vanlig elpanna med fläktar och att många går på säljarens ord samt ordval som "Majoriteten använder detta.."

Om vi gör en direkt jämförelse mellan frånluftsvärmepumpen NIBE F370 och en vanlig elpanna NIBE VVM S320 så ser uppbyggnaden ut så här:

NIBE F370 innehåller:
  • Varmvattenberedare
  • Elpatron
  • Cirkulationspump
  • Styrsystem
  • Fläkt
NIBE VVM S320 innehåller:
  • Varmvattenberedare
  • Elpatron
  • Cirkulationspump
  • Styrsystem
Är det verkligen endast fläktsystemet som skiljer en elpanna från en frånluftsvärmepump?

Min uppfattning är att majoriteten säger att en frånluftvärmepump drar mindre energi än ett FTX system med elpanna. Men det stämmer inte eftersom det går åt mindre energi för uppvärmning av luften med FTX än med både F-system och F-värmepumpsystem eftersom kall uteluft sugs in i huset genom fresh-ventiler i väggar om du har en frånluftsvärmepump. Med FTX behövs inga fresh-ventiler eller luftspaltar i fönster överhuvudtaget. Du har bara ett hål i väggen med FTX och den luften går direkt till aggregatet där luften först värms upp innan det går ut i huset (Se nedersta bilden med punkt E).

Elpatronerna i frånluftsvärmepumpen och elpatronerna i elpannan jobbar på samma sätt, endast som "backup". Så en orsak att det finns så mycket frånluftsvärmepumpar är kanske att det är billigare för hustillverkarna och initialt lite billigare för konsumenten (som de tjänar in på efter några år på ett nybygge på grund av olika kostnader så som att en frånluftsvärmepump endast lever halva tiden i jämförelse med ett värmeväxlaraggregat (FTX)).

Jag kanske är helt ute och cyklar nu...
När säljaren visar upp kalkyler mellan LVP + FTX mot endast en FLVP i 5kw-klassen är det inte så många som nappar på 1500-2000kwh mindre per år för en LVP + FTX mot en extra investeringskostnad om 70-80tkr. Inverterpumparna är så pass effektiva att de täcker ventilationsbehovet + uppvärmningen i nya hus utan att elpatronen behöver slå in nämnvärt.

Men att man vill köra på friskluftsventiler är för mig personligen inte förståerligt, så jag hade landat i LVP + FTX ifall vi gick vidare med nybygge. Nu bor jag istället i hus på 170kvm byggt 91, med en FLVP på 2kw och ett tilluftsaggregat med varmvattenbatteri. Tilluften håller jag på ~18 grader och kompressorn värmer huset ner till -3 grader då patronen behöver kicka in. Att inte förglömma, så länge utetempen ligger ovan nollan så tar min pump hand om varmvattnet också för ca en tredjedel av energin en elpanna skulle behövt. Sparar ca 8000kwh årligen med pumpen.

Vad nästa pump blir får vi se, jag har svårt att räkna hem något annat än just 2kw-pumparna pga. att de är så billiga i jämförelse med de större pumparna.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
Elpanna + FTX bör vara okej men du måste fortfarande klara energikraven. Med en LLVP + Elpanna(VV) och FTX bör man klara sig utmärkt. Det är väldigt skönt att ha enkla system som bara gör sin grej så jag gillar systemet som t.ex. KoW kör.
Skulle ändå överväga bergvärme för att få möjlighet till frikyla
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl för att det är enkelt för byggaren.
Tre funktioner i en apparat, värme, varmvatten och ventilation.

Men jag håller med, har själv LLVP + FTX + VVB och är fullt nöjd med lösningen.
LLVP kan dessutom användas för kylning under de få värmeböljor vi har, och det går inte med en FLVP
Det här är ju en kanonlösning. Det är detta jag var lite ute efter, bör i längden va en av de billigaste metoderna men också en av de bästa metoderna för både de boendes komfort och själva husets välmående ventilationsmässigt.

Hittade en intressant produkt igår som jag inte visste existerar. Nibe F470, som är både från- och tilluftsvärmepump. Jag visste inte att det fanns frånluftsvärmepannor som kan ta in föruppvärmd tilluft, och där allt endast kommer från en och samma enhet. Det blir som en frånluftsvärmepump fast med FTX, i en enhet. Tilluften brukar oftast vara genom freshventiler i väggarna från varje rum och om man vill stänga igen dessa hål i väggen och få tilluft via kanaler istället så har jag alltid trott att man behöver en självstående värmeväxlaraggregat.. Men jag hade fel. kostar ca 60000 för en nyinstallation+ventilation och det är bara en modul som kan krångla istället för flera. även nibe F750 kan ha förvärmd tilluft men där behöver man en extra utomstående modul för detta. Så de som installerar F470 i sina nybyggen får en väldigt billig och smärtfri lösning för både ventilation och uppvärmning.

Känner någon till andra produkter som motsvarar NIBE F470? Hittar endast vanliga frånluftsvärmepumpar utan föruppvärmd tilluft.
 
R robertua skrev:
Det här är ju en kanonlösning. Det är detta jag var lite ute efter, bör i längden va en av de billigaste metoderna men också en av de bästa metoderna för både de boendes komfort och själva husets välmående ventilationsmässigt.

Hittade en intressant produkt igår som jag inte visste existerar. Nibe F470, som är både från- och tilluftsvärmepump. Jag visste inte att det fanns frånluftsvärmepannor som kan ta in föruppvärmd tilluft, och där allt endast kommer från en och samma enhet. Det blir som en frånluftsvärmepump fast med FTX, i en enhet. Tilluften brukar oftast vara genom freshventiler i väggarna från varje rum och om man vill stänga igen dessa hål i väggen och få tilluft via kanaler istället så har jag alltid trott att man behöver en självstående värmeväxlaraggregat.. Men jag hade fel. kostar ca 60000 för en nyinstallation+ventilation och det är bara en modul som kan krångla istället för flera. även nibe F750 kan ha förvärmd tilluft men där behöver man en extra utomstående modul för detta. Så de som installerar F470 i sina nybyggen får en väldigt billig och smärtfri lösning för både ventilation och uppvärmning.

Känner någon till andra produkter som motsvarar NIBE F470? Hittar endast vanliga frånluftsvärmepumpar utan föruppvärmd tilluft.
Comfortzone erbjuder liknande lösningar med FLVP och tilluft via sina aggregat T12 eller T15. Electrostandard > Bosch/IVT hade även TA-450 som erbjöds till sina FLVP:ar, men erbjuder inga "Paket" idag, utan väljer man IVT får man se över en tredje parts tilluftsaggregat. Fördelen med NIBE och Comfortzones lösningar är att man styr tilluft, frånluft och vattenflödet till varmvattenbatteriet från samma gränssnitt vilket är trevligt.

Med ett tilluftsaggregat får du i teorin ungefär samma energikonsumtion som om du använde freshventiler då samma volym kalluft ska värmas upp, skillnaden är att du kan ha en lägre framledning då du inte behöver kompensera för kallras i varje rum. Så ett nytt FTX-system är något effektivare, men förmodligen småpengar i de flestas ögon :)
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
F470 klarar nog energikraven om man har isolerat nästan som passivhus. F470 + LLVP som då också kan ge kyla borde klara energikraven i ett normalt nytt hus. Danska Nilan har också något liknande kombination FTX och FLVP men jag har aldrig riktigt förstått deras sortiment och hur många moduler det blir.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.