Ska det vara frånluft eller tillluft i en bastu om vi pratar mekanisk (FTX) ventilation?
 
Därom tvistar de lärde! Antingen sätter man frånluft, men då måste man ha lågt flöde på ventilationen, annars blir det kallt i bastun. Ventilen sätter man då högt, och tar in luft t.ex. under dörren eller i en ventil från intilliggande rum, placerad lågt, förslagsvis under aggregatet. Ett alternativ, som förespråkas av många bastufantaster är att placera ett tilluftsdon i taket ovanför aggregatet och ta ut frånluften lågt i motstående del av rummet. Detta ger en bättre blandning av luften i bastun, och jämnar ut temperaturskillnaderna mellan tak och golv. Så håller jag på att göra, men jag kan återkomma med recension tidigast om ett par månader!
 
Och kan du finska kan du skaffa RT 91-10480 som går igenom detta i detalj..
 
star_daddy skrev:
Jisses. Läs svar 40 och 44 på foljande länk:

[länk]
star-dady jag håller inte med dig i ditt resonemang om att luften blir sämre i en bastu med ventilation typ Tylö jmf med en finsk ventilation. Snarare anser jag att det blir bättre med Tylö ventilationen i två avseenden.
Du behöver inte lita på att din fläkt fungerar för att få tillförsel av frisk luft vilket sker automatiskt pga självdraget i typ tylö-bastun.
Det andra är att den större temperaturskillnaden mellan golv och tak gör att bastun enkelt kan användas av både rutinerade bastubadare och nybörjare samtidigt. I en finsk bastu blir resultatet att hela bastun får samma temperatur.
Mvh /Busnut
 
Vad är RT 91-10480, och var får man tag på den?
 
www.rakennustieto.fi, du kan säket beställa den på fjärrlån på biblioteket. Det finns tre styckenn och jag har inte numren i huvudet, men jag kan kolla hemma, dvs ventilation, inredning och konstruktion.

RT 91-10480 - Bastu VVS
RT 91-10468 - Planering av bastubyggnader
RT 91-10440 - Planering av bastuutrymmen

Hittade de två sista som PDFar på nätet när jag googlade. Den första köpte jag.
 
Jag trodde att det vitsen med en bastu var att det skulle vara varmt överallt. Det bästa en finländare vet är en timmerbastu med svartbrända innerväggar som efter eldningen strålar värme likformigt från alla håll. En Tylö-bastu är ingen egentlig bastu utan vad mina finska vänner kallar varmluftsaggregat. Jag tror inte ens att det är nyttigt att sitta med stekhett runt huvudet och kalla fötter - i vilket fall är det inte behagligt. Det är stor skillnad på en riktig bastu och en svensk - de flesta svenskar brukar efter några bad använda bastun för förvaring av tvätt. Finländarna badar varje dag.
 
;D jadu star-dady det är dina finska vänner som tycker så du borde prova själv vetja ;)
Smaken är ju turligt nog delad som baken i tu. Men att det skulle vara farligt att det är svalare vid fötterna än vid huvudet borde ju betyda att man inte kan bada badkar med varmare vatten än 20 grader, då temperaturskillnaden mellan huvudet och kroppen blir för stor.
Jag menar att det är just temperaturskillnaden i en bastu typ tylö som är bra då både vuxna och barn kan basta samtidigt men med olika temperaturer. Det fina är också att om man vill ha samma temperatur i hela bastun så stänger man bara spjället för frånluften helt vilket medför att cirkulationen av ny frisk luft stannar av.
Men som sagt smaken är ju delad. Jag är då helnöjd med mitt Tylö Combi aggregat. Där jag kan basta både traditionellt och Ångbastu vid ca 50 grader och en fuktighet på 60% passar det mig perfekt. Då spelar det ingen roll hur svartbrända väggarna är för fukten bär värmen hur bra som helst. ;)
Mvh/Busnut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.