Hej!

På landet har mamma en gammal rektangulär pool (5x11meter) som läcker och är allmänt en skamfläck i trädgården så vi tänkte bygga ett trädäck ovanpå så att inte barnen ramlar i och dör för vi gillar barnen sjukt mycket. Så till mina frågor:

- vi funderar på att lägga reglar på bredden poolkanten (kanten är upphöjd med en träkant upptill) med 0,5m avstånd och sedan skruva fast träplankor som trall ovanpå det. Kommer reglarna att hålla det stabilt om man inte stöttar med någonting därunder (skulle komplicera bygget avsevärt)? Poolren är trots allt 5m bred så man vill ju inte att trädäcket ska börja svikta när man går på det osv.

- vi överväger att ha ner en regnvattentank i poolen under det tänkta trädäcket så att man samlar regnvatten för trädgårdsbevattning. Normalt gräver man väl ner sådana - funkar det att bara sänka ner en sån tank (t.ex. 4rain på Bauhaus) så den står på poolbotten ur ett vinterperspektiv - kan frost skada tanken kanske om den inte töms för vintern?
 
  • Haha
  • Gilla
Solute1 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver ha stöd mittpå.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver ha stöd mittpå.
Tack MathiasS!

Berätta mer, hur många stöttor skulle det behövas tror du?
 
Jag skulle ha byggt med en kraftig bärlina, typ 45x195, mitt i poolen som står på stolpar som vilar på betongplattor med kanske 2m mellanrum på poolbotten. 2,5m spännvidd är helt ok men du behöver nog ha 45x170 som upplag för trallen. Om du inte hittar reglar som är >5m långa så går det ju fint att skarva ovanför bärlinan.
Du behöver ju också något sätt att ta hand om det regnvatten som kommer ner i poolen även om du skulle bestämma dig för att inte montera tank osv.
 
M Maximarcus skrev:
Jag skulle ha byggt med en kraftig bärlina, typ 45x195, mitt i poolen som står på stolpar som vilar på betongplattor med kanske 2m mellanrum på poolbotten. 2,5m spännvidd är helt ok men du behöver nog ha 45x170 som upplag för trallen. Om du inte hittar reglar som är >5m långa så går det ju fint att skarva ovanför bärlinan.
Du behöver ju också något sätt att ta hand om det regnvatten som kommer ner i poolen även om du skulle bestämma dig för att inte montera tank osv.
Tack för ett bra svar Maximarcus! Smart att skarva över bärlinan, då blir det enklare att få tag på standardlängder men kanske också en del spill, måste kolla vad det finns för längder där. Vilken dimension hade du spontant använt för reglarna?

Ang poolen och vattentanken tänkte vi helt enkelt borra en del hål i botten så att vatten som samlas rinner ner i marken under poolen för att slippa ev röta eller annat av stillastående vatten under däcket.
 
Det finns 5,10 och 5,40 som standard på virke. 45x170 som golvreglar och 45x170/45x195 som bärlina med stöd ~2m blir kanon
 
Om man använder 45x170 på cc 600 så ska man kunna ha 2,7m spännvidd, ganska lagom alltså. Vill man gå ner till 45x145 så behöver man nog ha två bärlinor, det är ju inte så komplicerat i ditt fall och gör ju att man får flera ställen att skarva reglarna.
Om man vill använda 34x145 trall (vilket jag älskar) så är det egentligen inte nödvändigt att regla så tätt som cc 600, med dubbla bärlinor så kan man regla med cc 7-800 och på så vis spara lite virke.
 
L LillaRackaren skrev:
Ang poolen och vattentanken tänkte vi helt enkelt borra en del hål i botten så att vatten som samlas rinner ner i marken under poolen för att slippa ev röta eller annat av stillastående vatten under däcket.
Är det liner i poolen? I så fall skulle jag ta bort det mesta av den och ersatt med ogräs/fiberduk. Risken om man bara göra några hål är att hålen med tiden dränerar dåligt och vatten ändå blir stående i poolen.
 
Hej!

För den intresserade så har vi nu fått upp bärlinan (allt tar hundra år med två barn som vill ha attention hela tiden) som vi satt uppe på justerbara stolpskor som ni ser ingjutna med ankarmassa på den här bilden.

Tyvärr har vi ”nöjt” oss att bila några hål i botten för dränering av poolen, om de täpps igen på sikt får vi gå ner genom inspektionsluckan vi tänkte sätta och borra fler antar jag. Tack för dina tankar om det Maximarcus!

Fler bilder följer.
 
  • Tom pool med mosaikplattor och uppsatta stolpskor för bärlinor på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen blev det såhär. Ganska fint jämfört med innan. Ska barnen falla ner där nu så får de anstränga sig ganska mycket och då förtjänar de såklart att trilla ner, haha. Skämt åsido, rätt skönt att kunna hänga på landet med lite mindre oro.
 
  • Nybyggd trätrall framför ett hus på landet med omgivande trädgård och lekplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan vid en sjö med synlig regelstomme och några barnleksaker på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor träterrass under konstruktion vid ett lantligt hus med säkerhetsräcke på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte ditt inlägg Mathias, men tack för stödet!
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Du kunde gjort ett bollhav istället
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Nu väcker jag bara liv i den här för att säga snyggt! Och för att undra om det känns bra så här ett tag efteråt? Stadigt att gå på? Ser stadigt ut.

Är i farten att göra en liknande operation i sommar men inser att jag i huvudet nog överdimensionerat antalet bärlinor och stöttor mot bottnen en hel del :p (jag tänkte bärlinor med en meters mellanrum och stolpar under varje med 1.5m mellanrum… jag är ev. paranoid).
Att bara köra en fet bärlina i mitten hade sannerligen underlättat arbetet.

Även jag har tänkt tanken att ha regnvattentankar under… eller en vinkällare…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.