Varför putsar man fortfarande källarväggar, finns det verkligen inga moderna ånggenomsläppliga skivor man kan skruva upp (spackla skarvarna och måla med silikat) för att slippa hantera puts som släpper? Eller vad är det för egenskaper med putsen som är så unika att man inte vill vara utan det?
 
Det finns andra lösningar för källare än puts men de kräver ofta mekaniska fläktar som tar bort all fukt.
Dvs det ger en driftkostnad på kanske 400kr om året i ökad el, sen går fläkten sönder och behöver bytas med 10 års intervall.

Källare speciellt om den är äldre och det var länge sedan dräneringen fixades så kan en sådan renovering bli ganska kostsam.

jag har gjort detta i mitt jobb 2012 med bra resultat på en villa med källare.
Först grävde vi om utvändigt och satte dit ny dränering c:a 200mm under golvet, isolerade utsidan med acudrän, samt ny dränerade makadam.
Invändigt slipades all puts och färg bort, på golvet monterades ett granabgolv, väggarna byggdes med stålreglar och vanlig gips, men med luftspalt från golvet som ansluter till luftspalten bakom väggen, väggarna är då c:a 30 mm ifrån yttervägg.
På 3 ställen installeras ventilationsrör som går ner i golvet, här trycker vi in torr luft från en avfuktare, RH 30% vid 20 grader.
Denna luften tar sen åt sig fukten från betonggolvet och ytterväggarna, vi ansluter även frånluft till samtliga ytterväggar där vi tar in den fuktiga luften och den skickas sedan ut.

På detta är det helt vanliga ytskikt, målade väggar och ekparkett golv. luften bakom väggarna och golvet är eget system som inte påverkar ventilationen i rummet mer än i de små springor som blir.
har för mig att priset för denna 2012 var 350 000 kr för 80 kvm källare, kanske skulle gå på lite över 400 000kr idag.

Svar på din andra fråga är att stålreglarna inte klarar den fuktiga miljön mer än kanske 10 år sen börjar de rosta i väggen.
Träreglar klarar den inte alls.
Vet inte hur det är att sätta upp en minerit eller en cementbaserad skiva men antagligen kommer den också att bli fuktig på baksidan och låsa inne fukt i konstruktionen. så får du ut den i springor och så påverkas golvet eller möblerna och du får mögeldoft eller "källar lukt".

Jag var hos ovanstående kund 2018 och det var fortfarande bra klimat dock kommer det en kostnad på ny avfuktare och fläkt om 2-4 år på c:a 40 000kr. inte billigt att ha källare som ska se ut som det är bygg på markplan.
 
Jag är alltså inte ute efter en komplicerad lösning Tvärtom, en skiva som andas är ju det enda som behövs. Nog måste det finnas??? Utan att regla upp utan bara skruva rakt på.
 
Redigerat:
pjapen pjapen skrev:
Det finns andra lösningar för källare än puts men de kräver ofta mekaniska fläktar som tar bort all fukt.
Dvs det ger en driftkostnad på kanske 400kr om året i ökad el, sen går fläkten sönder och behöver bytas med 10 års intervall.

Källare speciellt om den är äldre och det var länge sedan dräneringen fixades så kan en sådan renovering bli ganska kostsam.

jag har gjort detta i mitt jobb 2012 med bra resultat på en villa med källare.
Först grävde vi om utvändigt och satte dit ny dränering c:a 200mm under golvet, isolerade utsidan med acudrän, samt ny dränerade makadam.
Invändigt slipades all puts och färg bort, på golvet monterades ett granabgolv, väggarna byggdes med stålreglar och vanlig gips, men med luftspalt från golvet som ansluter till luftspalten bakom väggen, väggarna är då c:a 30 mm ifrån yttervägg.
På 3 ställen installeras ventilationsrör som går ner i golvet, här trycker vi in torr luft från en avfuktare, RH 30% vid 20 grader.
Denna luften tar sen åt sig fukten från betonggolvet och ytterväggarna, vi ansluter även frånluft till samtliga ytterväggar där vi tar in den fuktiga luften och den skickas sedan ut.

På detta är det helt vanliga ytskikt, målade väggar och ekparkett golv. luften bakom väggarna och golvet är eget system som inte påverkar ventilationen i rummet mer än i de små springor som blir.
har för mig att priset för denna 2012 var 350 000 kr för 80 kvm källare, kanske skulle gå på lite över 400 000kr idag.

Svar på din andra fråga är att stålreglarna inte klarar den fuktiga miljön mer än kanske 10 år sen börjar de rosta i väggen.
Träreglar klarar den inte alls.
Vet inte hur det är att sätta upp en minerit eller en cementbaserad skiva men antagligen kommer den också att bli fuktig på baksidan och låsa inne fukt i konstruktionen. så får du ut den i springor och så påverkas golvet eller möblerna och du får mögeldoft eller "källar lukt".

Jag var hos ovanstående kund 2018 och det var fortfarande bra klimat dock kommer det en kostnad på ny avfuktare och fläkt om 2-4 år på c:a 40 000kr. inte billigt att ha källare som ska se ut som det är bygg på markplan.
Hej Pjapen!
Håller på med samma operation som den du beskriver:
Installerar granabgolv med frigolitisolering och mekanisk frånluft under golvet. Enl. granab skall golvet vara tätt mot väggarna och endast släppa ner luft under golvet via tilluftsdonet.. Tänkte dock att väggarna även kunde luftas genom att släppa ner luft på toppen av väggarna ner till undersidan golvet som sedan sugs ut av frånluftsfläkten. Kan det vara en nackdel att ventilera väggarna istället för att bara stänga igen dom med stålreglar och gips? Det är dränerat med nya rör och pordränskivor på utsidan.
 
Det var länge sen detta skrevs, men vi får väll ta upp en gammal tråd :)
Har själv skaffat hus med källare nu, men det blir då inget parketgolv och målade väggar, jag låter källaren vara källare och kör med klinker utan golvvärme samt putsade väggar.

Tror att granab i ditt fall inte bryr sig om dina väggar utan bara deras golvkonsturktion, om de nu inte börjat med vägglösningar också.
jag har varit med om projekt med stålreglar i källare och de håller inte över tid om det är slutna utrymmen som inte kan ventilera bort fukten. även om reglarna är galvade så rostar de där man sätter skruvar, blir galvaninskt element samt att oskyddade ytor blir utsatta för syre som gör att det oxiderar (rostar)
Fukten kommer inte alltid utifrån, bara för att du har isolerat utvändigt och dränerat.
En mäniska avger 1 liter fukt om dagen, har du tvätt och tork i källaren så kan du lägga på några liter till samt eventuella bad/duschar som kan generera mycket fukt.
All denna fukt ska ventileras bort, golvet klarar av den om det är ett granabgolv med ventilation under, där är det främst fukt från betongen som ska ventileras bort.
men fukten i väggarna kan komma från rummet där det finns personer och vatten, denna fukt kan kondensera bakom gipsen på dina stålreglar som då är i ett kallare utrymme då de är närmare ytterväggen.
ofta har vi den delen av källaren som inte har någon isolering alls över mark men under yttervägg, detta är nästan bara betong eller leca, dvs u-värde på 5.

Så ska du sätta dit väggar så ska de vara mekaniskt ventilerade annars får du problem. dock kan du ha styrning på de så fläkten bara går när du är över ett visst börvärde med en hygrostat som man sätter på RH 50% eller liknande. då går bara fläkten de kalla årstiden när problem finns.
 
pjapen pjapen skrev:
Det var länge sen detta skrevs, men vi får väll ta upp en gammal tråd :)
Har själv skaffat hus med källare nu, men det blir då inget parketgolv och målade väggar, jag låter källaren vara källare och kör med klinker utan golvvärme samt putsade väggar.
Tror att granab i ditt fall inte bryr sig om dina väggar utan bara deras golvkonsturktion, om de nu inte börjat med vägglösningar också.
jag har varit med om projekt med stålreglar i källare och de håller inte över tid om det är slutna utrymmen som inte kan ventilera bort fukten. även om reglarna är galvade så rostar de där man sätter skruvar, blir galvaninskt element samt att oskyddade ytor blir utsatta för syre som gör att det oxiderar (rostar)
Fukten kommer inte alltid utifrån, bara för att du har isolerat utvändigt och dränerat.
En mäniska avger 1 liter fukt om dagen, har du tvätt och tork i källaren så kan du lägga på några liter till samt eventuella bad/duschar som kan generera mycket fukt.
All denna fukt ska ventileras bort, golvet klarar av den om det är ett granabgolv med ventilation under, där är det främst fukt från betongen som ska ventileras bort.
men fukten i väggarna kan komma från rummet där det finns personer och vatten, denna fukt kan kondensera bakom gipsen på dina stålreglar som då är i ett kallare utrymme då de är närmare ytterväggen.
ofta har vi den delen av källaren som inte har någon isolering alls över mark men under yttervägg, detta är nästan bara betong eller leca, dvs u-värde på 5.

Så ska du sätta dit väggar så ska de vara mekaniskt ventilerade annars får du problem. dock kan du ha styrning på de så fläkten bara går när du är över ett visst börvärde med en hygrostat som man sätter på RH 50% eller liknande. då går bara fläkten de kalla årstiden när problem finns.
Ja den va gammal var den men intressant Nej Granab är inte intresserade av väggarna, men då är jag inte fel ute då med att ventilera även väggarna?! Det kommer då att vara rumsluft som går mellan gips och yttervägg men väldigt små volymer. Jag kommer att putsa den delen som är oisolerad över mark.
Smart med rf givare att styra fläkten
 
pjapen pjapen skrev:
Det var länge sen detta skrevs, men vi får väll ta upp en gammal tråd :)
Har själv skaffat hus med källare nu, men det blir då inget parketgolv och målade väggar, jag låter källaren vara källare och kör med klinker utan golvvärme samt putsade väggar.

Tror att granab i ditt fall inte bryr sig om dina väggar utan bara deras golvkonsturktion, om de nu inte börjat med vägglösningar också.
jag har varit med om projekt med stålreglar i källare och de håller inte över tid om det är slutna utrymmen som inte kan ventilera bort fukten. även om reglarna är galvade så rostar de där man sätter skruvar, blir galvaninskt element samt att oskyddade ytor blir utsatta för syre som gör att det oxiderar (rostar)
Fukten kommer inte alltid utifrån, bara för att du har isolerat utvändigt och dränerat.
En mäniska avger 1 liter fukt om dagen, har du tvätt och tork i källaren så kan du lägga på några liter till samt eventuella bad/duschar som kan generera mycket fukt.
All denna fukt ska ventileras bort, golvet klarar av den om det är ett granabgolv med ventilation under, där är det främst fukt från betongen som ska ventileras bort.
men fukten i väggarna kan komma från rummet där det finns personer och vatten, denna fukt kan kondensera bakom gipsen på dina stålreglar som då är i ett kallare utrymme då de är närmare ytterväggen.
ofta har vi den delen av källaren som inte har någon isolering alls över mark men under yttervägg, detta är nästan bara betong eller leca, dvs u-värde på 5.

Så ska du sätta dit väggar så ska de vara mekaniskt ventilerade annars får du problem. dock kan du ha styrning på de så fläkten bara går när du är över ett visst börvärde med en hygrostat som man sätter på RH 50% eller liknande. då går bara fläkten de kalla årstiden när problem finns.
Nu blir den ju denna tråden lite kapad men det finns en sak till jag funderar på…
Den ena väggen i rummet som ska inredas är 7,70m lång 2,40m hög och motfylld till 1,60. Mitt på finns en stödpelare av samma betonghålsten som väggen är gjord av. Väggen har armering i skiftet på 1,60m. Kanske mer men det är det jag vet. Jag vill inte ha stödpelaren där och vill ta bort den, går det? Tänker att den kan ha varit gjord för att stabilisera väggen tills huset stod på grunden. Hur räknar man på när det behövs en stödpelare (kontrefort) på en motfylld vägg? Oorganiserat källarutrymme med gråa betongblockväggar, träbjälkar och diverse föremål och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes på bilden sitter den bara fast i golvet och väggen och inte i taket så den borde ju följa med väggen in om marktrycket blir för stort, så frågan är om den gör så mycket nytta?
 
pelleulf pelleulf skrev:
Nu blir den ju denna tråden lite kapad men det finns en sak till jag funderar på…
Den ena väggen i rummet som ska inredas är 7,70m lång 2,40m hög och motfylld till 1,60. Mitt på finns en stödpelare av samma betonghålsten som väggen är gjord av. Väggen har armering i skiftet på 1,60m. Kanske mer men det är det jag vet. Jag vill inte ha stödpelaren där och vill ta bort den, går det? Tänker att den kan ha varit gjord för att stabilisera väggen tills huset stod på grunden. Hur räknar man på när det behövs en stödpelare (kontrefort) på en motfylld vägg?[bild] Som synes på bilden sitter den bara fast i golvet och väggen och inte i taket så den borde ju följa med väggen in om marktrycket blir för stort, så frågan är om den gör så mycket nytta?

Jag skulle definitivt avråda dig från att ta bort den!
Jag kan inte säga exakt hur det ligger till i just ditt fall men generellt så rekommenderas det att man gör exakt så på en längre motfylld vägg.
Jag ska själv göra en utbyggnad i källaren och blev tillsagd av konstruktör att jag måste göra precis som du har för att stabilisera väggen mot jordtryck!
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Jag skulle definitivt avråda dig från att ta bort den!
Jag kan inte säga exakt hur det ligger till i just ditt fall men generellt så rekommenderas det att man gör exakt så på en längre motfylld vägg.
Jag ska själv göra en utbyggnad i källaren och blev tillsagd av konstruktör att jag måste göra precis som du har för att stabilisera väggen mot jordtryck!
jo jag säger inte att dom gjort fel, funderar på att ta två 4-kant profiler som är 50x50 t=5mm och bygga en ”stege” som jag bultar i taket och golvet där pelaren står.(innan jag tar bort den) Då göms förstärkningen i väggen. Hittade en beräkningsformel för motfyllda väggar och då får väggen vara 7m utan stöd, så denna är 70cm för lång. Ganska nära godkänt så borde räcka med en sån stege tänker jag.
 
pelleulf pelleulf skrev:
Kanske mer men det är det jag vet. Jag vill inte ha stödpelaren där och vill ta bort den, går det?
Nej du behöver ha ett stöd där. Men, du kan ju ersätta det murade stödet med något som tar mindre plats, tex en lämpligt utformad stålbalk. Du borde kunna fixera den i golvet och i bjälklaget på något vis.

I en liknande situation gjorde jag en gjutning i murverket, dvs en gjuten pelare i murverket som armerades vertikalt och sedan med liggande armering i murverket. Det kanske också skulle kunna fungera men är ju en lite tråkig operation att utföra i efterhand.
 
  • Gilla
pelleulf
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du behöver ha ett stöd där. Men, du kan ju ersätta det murade stödet med något som tar mindre plats, tex en lämpligt utformad stålbalk. Du borde kunna fixera den i golvet och i bjälklaget på något vis.

I en liknande situation gjorde jag en gjutning i murverket, dvs en gjuten pelare i murverket som armerades vertikalt och sedan med liggande armering i murverket. Det kanske också skulle kunna fungera men är ju en lite tråkig operation att utföra i efterhand.

Lite så var tanken. Funderar på att ta två 4-kant profiler som är 50x50 t=5mm och bygga en ”stege” som jag bultar i taket och golvet där pelaren står.(innan jag tar bort den) Då göms förstärkningen i väggen. Hittade en beräkningsformel för motfyllda väggar och då får väggen vara 7m utan stöd, så denna är 70cm för lång. Ganska nära godkänt så borde räcka med en sån stege tänker jag.
 
Så här blev det. En ”stege” av 4kantsprofil 50x50x5 som bultades i plattan och i bjälklaget uppe. Reglat med plåtreglar med en 5mm spalt till väggen och mekanisk frånluft i väggen. Samma fläkt ventilerar även golvet med regelsystem från Granab och 80mm isolerin under golvspånet.
 
  • Oavslutad källare, tegelväggar, fönster, virke, byggmaterial, stege, renoveringsprojekt under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig, suddig interiör av en ej färdigställd byggnad, isoleringsskivor på golvet, trämöblerad häck, fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
pelleulf pelleulf skrev:
Hej Pjapen!
Håller på med samma operation som den du beskriver:
Installerar granabgolv med frigolitisolering och mekanisk frånluft under golvet. Enl. granab skall golvet vara tätt mot väggarna och endast släppa ner luft under golvet via tilluftsdonet.. Tänkte dock att väggarna även kunde luftas genom att släppa ner luft på toppen av väggarna ner till undersidan golvet som sedan sugs ut av frånluftsfläkten. Kan det vara en nackdel att ventilera väggarna istället för att bara stänga igen dom med stålreglar och gips? Det är dränerat med nya rör och pordränskivor på utsidan.
Detta låter synnerligen tekniskt avanserat…

För mig skall konstruktioner vara enkla och med naturliga material…

Att ha stål, trä, plast, gips etc är NO Go för mig.

Betong o puts som andas, undvik att ens måla putsen…

Silikatfärg är ofta inte tillräckligt diffusionsöppet..

Vattenglas kan en köra för att dammbinda….
 
J Janne Solvik skrev:
Detta låter synnerligen tekniskt avanserat…

För mig skall konstruktioner vara enkla och med naturliga material…

Att ha stål, trä, plast, gips etc är NO Go för mig.

Betong o puts som andas, undvik att ens måla putsen…

Silikatfärg är ofta inte tillräckligt diffusionsöppet..

Vattenglas kan en köra för att dammbinda….
Kan så vara men så länge det är torrt i väggar och golv kan inget hända och det är det😊
 
pelleulf pelleulf skrev:
Kan så vara men så länge det är torrt i väggar och golv kan inget hända och det är det😊
Vad är ”torrt” för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.