Är det helt idiotiskt att skaffa sig kalkstensbänkar i köket. Jag vet att kalkstenen är känslig för syra, men jag verkligen gillar den. Ge mig råd??
/Danno
 
kalksten är ju en porös material som suger i sej inte bara syror som löser upp stenen. Färgade vätskor lämnar bestående missfärgningar också :-/ Men sådana bänkar brukar ju ytbehandlas för att fungera i köket, eller? Då är det bara frågan om hur länge håller ytbehandlingen och hur besvärligt/kostsamt är det att återbehandla? Fråga tillverkaren och bestäm själv om du kan acceptera besvären en köksbänk av kalksten kan ge på sikt.
gaia
 
Jag skulle absolut avråda från kalksten i köksbänkskivorna. Redan svaga hushållssyror som citronsaft, ättika, vinäger m.m. fräter och etsar ytan så att poleringen försvinner från stenen.

Detta kan endast undvikas genom att inte låta syror komma i kontakt med stenen, vilket är svårt i ett kök!

Dessutom är kalksten porös, dvs har många porer och mickrosprickor som suger in vätskor som t.ex. te, kaffe, ketchup mm i stenen. Detta orsakar fläckar som alltså sitter inuti stenen!

Genom att impregnera med en god stenolja eller stensåpa kan man skydda sin sten, men räkna med ett evinnerligt återkommande arbete med detta på en kalksten.

Kolla in en bra granit istället, så behöver du inte vara så försiktig och slipper en väldig massa underhållsarbete.

Som du kan se på vår website (www.thor-sten.se), finns det granit i en mängd färger och jag tror nog du kan hitta en sten du skulle kunna trivas med.

Thorsten
 
Jag skulle kolla på teflonbehandling som jag fick reda på om. Det är ju en riktig impregnering ( skall kika mer på den själv!!)
 
Tack för alla goda råd! Det låter som kalksten inte en bra idé :'(
Tyvärr så har jag inget sug alls efter granit. I sådant fall en granit som inte har så mycket mönster i sig. Finns det någon som är enfärgad, förutom svart?

Gummigum, vad är det för teflonbehandling du skriver, låter intressant.
/Danno
 
Ber å få återkomma - mitt stenställe har semester just nu....:D
och vi med snart också.....vi tänker ju göra 'hylla' i marmor i köket samt ha marmorplattor istället för kakel så detta är någe jag tänker undersöka extremt noggrant först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.