O
Hej!

Vi har hittat ett torp på en liten tomt som vi förälskat oss i. Tomten i sig hör till en större jordbruksmark som ägs av en bonde i trakten.

Då mina föräldrar har torp i området så vet vi att detta torp har varit obebott i minst 20 år. Bonden är dock där och klipper gräset regelbundet. Men kikar man in så är det tydligt att ingen bott där på väldigt länge samt att det inte hyrs ut. Så vi frågar oss varför man lägger tid på att klippa gräset men inte sköter om själva fastigheten eller säljer den.

Vi funderar på att kontakta bonden för att höra om det finns en möjlighet att stycka av tomten och köpa den.

Mina frågor är: hur går man tillväga på ett artigt sätt? Är det bara att gå rakt på sak, eller finns det några ”göra/inte göra” när man kontaktar en markägare med den här typen av intention att stycka av mark?

Finns det någon anledning att bonden inte kan tänka sig sälja/stycka av då han sköter om tomten?

Samt vad är ett rimligt pris för en tomt på uppskattningsvis 600-700 kvadratmeter. Det ligger på Östgötaslätten en bit söder om Linköping. Torpets skick är svårt att avgöra utan besiktning. Men generellt så är torpen i området väldigt eftersatta och behöver renoveras mycket omfattande. Genom åren har torp här gått för allt mellan 120 000 kr - 630 000 kr

Förstår att det är svårt att svara på. Men om någon har några indikationer/erfarenheter av liknande scenario vore det väldigt uppskattat.
 
BirgitS
När man börjar prata med eller skriva till ägaren kan man ju börja med att berätta varför man vill bo i området och varför i just det torpet.

Gräset kan ju klippas för att man inte vill riskera att det av någon förbipasserande uppfattas som obebott eftersom det ökar risken väldigt mycket för inbrott och att någon obehörig börjar använda det. Det kan vara så att ägaren har tänkt att det kommer att bli fint att bo i torpet den dag hen går i pension eller att det kan bli sommarställe för ett barn.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Finns det någon anledning att bonden inte kan tänka sig sälja/stycka av då han sköter om tomten?
Du kanske inte har så många bönder i bekantskapskretsen? Min erfarenhet av bönder är att de har gott om pengar och gott om utrymme. Därför vill de sällan sälja något - särskilt inte mark. Möjligtvis kan man tänka sig sälja om bonden börjar bli gammal och barnen är helt ointresserade av att ta över.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
C
En sak är iallafall säker och det är att det ligger mycket känslor, tankar och idéer i detta med markaffärer, så var beredd på att vad som helst kan hända.

Vad gäller själva värderingen så skulle man vid en formell värdering förmodligen inte ta någon hänsyn till byggnadsvärdet utan sätta detta till 0. Själva tomten däremot får man utgå från kvadratmeterpriset på jämförbara småhustomter i trakten, med hänsyn till eventuella särskilda omständigheter.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Berätta att du länge velat köpa detta torp och berätta om dina planer. Enda chansen är att markägaren vill se en framtid för torpet
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
K
Skulle du sålt en del av din tomt till någon även om du inte använde den?
 
Z ZipLock skrev:
Du kanske inte har så många bönder i bekantskapskretsen? Min erfarenhet av bönder är att de har gott om pengar och gott om utrymme. Därför vill de sällan sälja något - särskilt inte mark. Möjligtvis kan man tänka sig sälja om bonden börjar bli gammal och barnen är helt ointresserade av att ta över.
Vad menar du med att bönder har gott om pengar?
Mina föräldrar är bönder och gott om pengar har dom först när gården säljs. Detta gäller merparten av bönderna jag känner till. Och det är en hel del. Jag säger inte att det är knapert men tillgängliga pengar finns det i regel inget överflöd av.

Största anledningen till att bönder är negativa till att sälja är att man är rädd för att nya ägare ska börja klaga på att det luktar skit när man kör gödsel eller har betesdjur och stall nära. Vanliga klagomål är även att det dammar och ryker samt att man kör med maskiner på helger och sena kvällar.

Jag tycker TS ska prata med ägaren och hoppas att det går att få till en affär.
 
  • Gilla
Abbe W och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om dina föräldrar har torp i närheten så vet bonden säkert vem du är även om du inte har en aning om vem bonden är. Så jag hade börjat med att berätta vart föräldrarna har sitt torp, att ni trivs väldigt bra i området och gärna skulle vilja bo/ha stuga där. Sen gått vidare till att prata om att ni har sett hans torp och undrar om bonden skulle vara intresserad av att sälja det då ni tycker att det ligger perfekt (eller vad anledningen nu är till att ni vill ha det) eller om bonden vet någon annan i närheten som kan vara intresserad av att sälja något liknande.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
J
G-83 G-83 skrev:
Största anledningen till att bönder är negativa till att sälja är att man är rädd för att nya ägare ska börja klaga på att det luktar skit när man kör gödsel eller har betesdjur och stall nära. Vanliga klagomål är även att det dammar och ryker samt att man kör med maskiner på helger och sena kvällar.
Precis så är det! Även om man informerar köparen som lovar att aldrig klaga är sannolikheten stor att det säljs vidare, och att den nya ägaren sen börjar klaga. Därför väljer man oftast att låta huset stå tomt, för även hyresgäster kan börja klaga.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Skulle du sålt en del av din tomt till någon även om du inte använde den?
Skillnad på mark och tomt.

Har man 100+ ha, så använder man inte alla yta. En del som inte är i direkt anslutning till där man jobbar eller bor ser jag inga problem med att sälja.
Är det någon som har en vision och framtids planer med objektet så ser jag det som något positivt istället för att det förfaller.

Du får utveckla dit resonemang.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
J
Z ZipLock skrev:
Du kanske inte har så många bönder i bekantskapskretsen? Min erfarenhet av bönder är att de har gott om pengar och gott om utrymme. Därför vill de sällan sälja något - särskilt inte mark. Möjligtvis kan man tänka sig sälja om bonden börjar bli gammal och barnen är helt ointresserade av att ta över.
Den erfarenheten har inte jag av bönder, själv uppväxt på en gård och arbetat på ett flertal.
De mindre lantbruken får det nätt och jämt att gå runt, så värdet på marken är princip deras pension då dom aldrig haft råd att pensionsspara.
Många stora lantbruk har oftast så stora lån att dom inte får några pengar över när dom säljer stället. Finns det inga barn som vill ta över är det väldigt få som kan och vill betala ett större lantbruk till fullvärde.
Sen finns det såklart en del som har god ekonomi, men av sveriges alla lantbrukare är det en väldigt liten kladd som är "rika" ;)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
C
J JeLö skrev:
av sveriges alla lantbrukare är det en väldigt liten kladd som är "rika" ;)
Mäter man rikedom i tillgångar minus skulder, vilket är det rimliga, finns det fortfarande rätt gott om "rika" lantbrukare med låg belåning.
Rikedomen ligger i marktillgångarna, inte i plånboken.

Man skulle kunna tycka att det därmed borde finnas ett rätt stort intresse att realisera icke-produktiva tillgångar, men så är det inte, som flera konstaterar här.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
K
M mattoys skrev:
Skillnad på mark och tomt.

Har man 100+ ha, så använder man inte alla yta. En del som inte är i direkt anslutning till där man jobbar eller bor ser jag inga problem med att sälja.
Är det någon som har en vision och framtids planer med objektet så ser jag det som något positivt istället för att det förfaller.

Du får utveckla dit resonemang.
Jag har både tomt och mark, därav mark jag inte använder.
Skulle aldrig sälja en bit och få spring av grannar och människor som ska börja kräva servitut och ha besökare som eventuellt skitar ner.
 
  • Gilla
Berthramb och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Jag har både tomt och mark, därav mark jag inte använder.
Skulle aldrig sälja en bit och få spring av grannar och människor som ska börja kräva servitut och ha besökare som eventuellt skitar ner.
Låter som du har mark som du kan har uppsikt över, det finns de som har sådan ytor så att de inte skulle märka spring.
Skall man stycka av så kan det bli något servitut i samband med köpet.
Annars så blir det knappast några ny servitut.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
K
M mattoys skrev:
Låter som du har mark som du kan har uppsikt över, det finns de som har sådan ytor så att de inte skulle märka spring.
Skall man stycka av så kan det bli något servitut i samband med köpet.
Annars så blir det knappast några ny servitut.
Verkar inte som att människor med mark delar din uppfattning så du kanske ska revidera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.