Hej,

Står i skedet att ta bort ett trappräcke i järn ur en stentrappa. Räcket är fastsatt, för mig okänt material och min fråga till er är hur får loss räckverket? Finns det något dundermedel som jag kan ha i hålet där räckverket sitter och lösa upp det som använts? Hur har ni gjort? När jag drar med skruvmejsel så är det gult pulveraktigt resultat. Närbild på järnräckets fäste i en stentrappa med rester av gult pulver runt fästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provar med ättiksprit....det brukar fungera på det mesta men inte nu!
 
Jag skulle gissa att de har svavlar fast järnen. Satt järnet i hålet och hällt smält svavel i runtom. Så gjorde de förr.

Varför skall du ha bort räcket?
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle gissa att de har svavlar fast järnen. Satt järnet i hålet och hällt smält svavel i runtom. Så gjorde de förr.

Varför skall du ha bort räcket?
Vi ska bygga om. Räckverket är intressant för en annan husägare, därav mitt försök att få upp järnet ur hålen.

Svavel är det gult och smulas sönder när du drar med skruvmejsel i det? Antar att detta är gjort på 80- talet men det är en vild gissning.
 

Bästa svaret

Värm med någon typ av gasbrännare.
 
80-tal? Då kan det vara kemankare. har ingen aning om hur du kan få upp stålet utan att kapa det och borra upp. Testa att försöka borra parallellt med stålet så långt det går för att skapa utrymme och försöka knacka runt om sen med tunn huggmejsel eller liknande.
Testa värme också som Useless föreslår. Brukar fungera på det mesta. Bara du inte kyler av snabbt så att du spräcker stenen.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värm med någon typ av gasbrännare.
Där satt den! Tog varmluftspistolen och värmde någon minut så att sörjan börja koka. Mycket frän doft. Bände med kofot, inte mycket så lossnade den.

STORT TACK till tips, hade aldrig kommit på att värma.
 
  • En uppvärmd och delvis borttagen tätning runt ett hål i betongen efter användning av varmluftspistol och kofot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.