Hej!

Jag håller på att planera en pergola på 50kvm. Tanken är att pergolan ska ge bra skugga så jag skulle vilja täcka den med höga överliggande reglar 45x145. Jag tänkte ha stolpar 95x95 längs med altanens yttersidor, och en bärlina ska fästas i fasaden.

Skiss av pergolakonstruktion med mått och dimensioner för stolpar, bärlinor och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det största problemet är att takfoten går ned väldigt lågt, vilket medför att bärbalkarna som ska gå ut från huset kommer ligga på en ganska låg höjd, 220cm. Dessutom kan bärbalkarna max vara 145cm höga om de ska vara i våg, och det efter att jag sågat ut hål i takfoten... Högre än så kan inte virket vara då stupränna och annat är i vägen. Jag kan inte heller sätta dem lägre för där finns fönster och altandörr.

Så till min egentliga frågeställning. Hur ska jag dimensionera bärbalkarna (röda i skissen)? Spännvidden är 405cm. De kommer att belastas med egenvikt på 20kg, och överliggande material i form av 45x145 reglar kommer belasta varje balk med 123kg, så en konstant vikt på ca 150kg per balk. Jämför man detta med skärmtak som belastas med snö är det ju egentligen inte så stor vikt. Så hur ska jag tänka? Jag kan gå upp i dimension genom att använda två eller fler sammanfogade 45x145 reglar?

Ett annat frågetecken är den blåa bärlinan i skissen, eftersom bärbalkarna som löper ut från huset ligger på 220cm skulle jag vilja att de fästs ovanpå stolparna, och jag vill helst inte ha en balk eller bärlina mellan stolparna som ligger på 220cm då sikten blir lidande. Drömmen vore om stolparna kunde stabiliseras i sidled genom en 45x145 regel som ligger ovanpå dem, och inte ha någon bärlina till ytterligare balkar. Då blir utsikten fri upp till 235cm.

Skiss av pergolakonstruktion med måttangivelser, bärlinor och stolpar i profilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men utan bärlina kan jag inte lägga bärbalkar mellan stolparna som skulle kunna avlasta vikten. Vilken dimension behövs egentligen på den här balken (blå i skissen) för att agera bärlina? Hur långt ned måste den fästas?

Det blir ganska mycket vikt på bärbalkarna för jag vill ha överliggande reglar över hela pergolan (enbart en del är utritat i skissen) som minst ger 100% skugga vid solinstrålning under 45 grader, och dessutom ska pergolan bestå av max 25% virke, så den klassas som genomsiktlig och blir bygglovsbefriad. Vill jag då använda lite grövre virke med 45 mm tjocklek måste jag sätta 45x145 reglar som överliggare, med en distans på 145mm består den då enbart av 23,5% virke men blockerar i princip all sol eftersom distansen mellan dem är lika med deras höjd. Pergolan borde då vara bygglovsbefriad, men svårt att veta hur höjden på virket påverkar bedömningen av genomsiktligheten. Vad tror ni om detta?


Mycket tacksam för råd eller tips!


MVH
 
Redigerat:
Är i samma sits

Måste du ha 45x145? Jag tänkte ha 45x95

Varför så tätt? Jag tänkte ha cc600mm, men ska ha segelduk som kan dras för mot solen

Jag tänkte ha 3 stolpar i framkant, 2x45x95 till varje, sen en 45x120 kanske som 45x95 får vila på

Storlek ca 4.2 x6.0m
 
nino nino skrev:
Är i samma sits

Måste du ha 45x145? Jag tänkte ha 45x95

Varför så tätt? Jag tänkte ha cc600mm, men ska ha segelduk som kan dras för mot solen

Jag tänkte ha 3 stolpar i framkant, 2x45x95 till varje, sen en 45x120 kanske som 45x95 får vila på

Storlek ca 4.2 x6.0m
Nej, inte nödvändigtvis. Men de måste ju då sitta tätare för att ge samma skugga. 45x145 blir på tok för klent på 4m spännvidd. Jag löser det genom att bygga en mindre pergola där med 2,75m spännvidd istället. Då borde det hålla formen rätt bra. Skulle dock sätta större dimension om jag kunde... Alltid trevligt att kunna hänga och kunna belasta ordentligt.
 
När det gäller din fråga om de röda bärbalkarna så är väl det bästa att öka antalet från 6 till 11 och minska cc avstånd från 140 till 70.
 
Ok ja vill man ha skugga och kunna hängs tyngre saker så får man ju gå upp i dim

Jag ska som sagt ha segelduk solskydd

Tror 45x95 blir ok, kommer säkert svanka på mitten
 
  • Gilla
Terenius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.