Hej,
Jag har idag fått min brunn tryckt efter att vattnet sinade i brunnen.
Rådet jag fick av "tryckaren" var att efter tryckningen köra pumpen tills vattnet tog slut, vänta t ex en timme, starta pumpen igen och se hur många tiolitershinkar jag får ut tills vattnet tar slut igen.
Tyvärr - eller som det bästa med tryckningen är - så tar inte vattnet slut utan det fortsätter att pumpa ut vatten i flera timmar. Så han lyckades verkligen fixa min tillrinning.
Nu till den ultimata frågan;
Hur bär jag mig åt för att bestämma min tillrinning i brunnen??
 
Bry dig inte du har fått maaassor med vatten , ska du kolla det så är det en vattenmätare som kan ge svar. det med att det går att pumpa i timmar har att göra med att pumpen inte kan ge mer, hur djupt är hålet, vad är det för pump och vad klara den för djup och ett tryck på ca 4 bar i huset.
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte du har fått maaassor med vatten , ska du kolla det så är det en vattenmätare som kan ge svar. det med att det går att pumpa i timmar har att göra med att pumpen inte kan ge mer, hur djupt är hålet, vad är det för pump och vad klara den för djup och ett tryck på ca 4 bar i huset.
Borrhålet är 41 meter djupt och diametern är 112 mm. Den alldeles nya Grundfospumpen SQE 2-70 sitter på 34 meters djup och enligt Grundfos produktcenter så ger den 1,04 kbm/h vid detta djup.
Fortfarande vill jag veta hur mycket tillflödet är i brunnen efter tryckningen och jag tror inte att en vattenmätare talar om det för mig.
 
Så enklast är att såga eller ska man våga skruva?
 
För att få fram hur mycket vatten din brunn ger måste du ha en pump som orkar pumpa bort mer än vad som rinner till i brunnen. Har du god tillrinning kan det bli en STOOOR pump…
 
Starta pumpen i 10min
Mät mängden vatten under dessa 10 min.
Säg att du får 10 liter.
Sen är det bara att mäta hur många minuter den kan gå när den varit tom och du väntat en timme.

Eller så tömmer du en bestämd mängd.
Dvs 1 meter i brunnen och fyller en ibc tank. Sen kan du teoretiskt räkna fram hur mycket som bör vara kvar beroende på hur långt ner pumpen sitter
 
G GeorgeB skrev:
Fortfarande vill jag veta hur mycket tillflödet är i brunnen efter tryckningen och jag tror inte att en vattenmätare talar om det för mig.
Kanske dum fråga, men är inte det intressanta att du inte kan pumpa ditt brunnshål torrt med befintlig pump?
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
Fortfarande vill jag veta hur mycket tillflödet är i brunnen efter tryckningen
Det enda som kanske ge svar på det är att koppla ur slangen vid borrhålet och pumpa med fritt fall, töms inte brunnen då så har du minst 1 m3 tillflöde på hålet eftersom det inte blir tomt. Annars bara upp med pumpen och ner med en som har mycket större kapacitet, men det är en riktig överkurs att göra så. Normalt så brukar borrarna provpumpa för att ge en indikation på vad hålet ger, samt att det beror lite på var grundvattennivån ligger på för nivå. Så kontentan av det hela så bry dig inte, du har fått mycket vatten. Det med att trycka är bra, förr i tiden så stötborrade man hålen och då var alla sprickor i berget intakta och inte som nu. Det är s.k avantiborrning med ett hiskligt tryck på luften samt att ett hål på ca 70 m slås på en dag. det går för fort.Då täpps alla sprickor igen av borrkax som är i mjölstorlek och blir som cement i sprickorna. Grattis till ditt vattenhål :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.