Skulle såga ut hål för kattlucka genom tvåglasad altandörr. Fick en tanke om isoleringen skulle kunna ha asbest i sig. Originaldörrar från byggåret 1978. Det kom ut nåt slags vitt pulver från borrhålen innan jag stoppade mig. Jag skulle gissa på någon cellplast. Vad tror ni? Ofarligt?
 
  • Tvåglasad altandörr från 1978, öppen mot rödvit vägg, synlig isolering vid borrhål, misstanke om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen cellplast men svårt att svara utan att se det då det kan vara gjort i efterhand.
Du är nog den bästa på att bedöma vad du såg, det förekommer att det finns cellplast i kopplade dörrar.
 
Det lär i alla fall inte vara asbest då det inte skulle fylla någon funktion i den altandörren. Däremot ger cellplast en bra isolerande funktion
 
Magnus E K
1978 är dessutom ett par år efter att det slutade användas i byggmaterial så sammantaget väldigt liten risk. Ser ut exakt som altandörrarna i mitt föräldrahem med samma byggår (aldrig borrat i dem dock).
 
Dom där rosa tofflorna ser mer hälsofarliga ut än dörren. När tvättades dom senast?
 
Tack för lugnande svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.