Hej! Jag ska bygga enplans hus med golvvärme. Har blivit rådd av min KA att inte ha fönster som möter golvet, p g a värmeförlusten. Men jag har planerat att kunna se marken från vissa ställen i huset, och tycker om ljus som faller in över golvet... Ser överallt omkring mig hus med fönster som går långt ner. Finns det nuförtiden inte så bra fönster som passar trots golvvärme, eller har min KA rätt?
 
Den lilla värmeförlusten är inte så drastisk som att inte få dom fönster du vill ha. Planera golvslingor tätt vid fönster så blir de perfekt!
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
T TobiasHolmer skrev:
Den lilla värmeförlusten är inte så drastisk som att inte få dom fönster du vill ha. Planera golvslingor tätt vid fönster så blir de perfekt!
Fundering då jag sett det här med att ha täta golvslingor på fler ställen. Om man har spårad spån och plåtar så är det ju svårt att få det tätare än vad spåren i spånet går? Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
S snart framme skrev:
Hej! Jag ska bygga enplans hus med golvvärme
Då ska det planeras för GV på ett bra sätt som det missas på i bland. Tilloppet på GV varmaste delwn ska gå ytterst och en retur tillbaka strax innanför denna, då kommer det varmaste vattnet att värma mera utmed väggen. Sedan går man inåt mot mitten av rummet, det blir en lite mer avkylt vatten där, men gör inget då det inte behövs så varmt på mitten av ett rum.
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
T TobiasHolmer skrev:
Den lilla värmeförlusten är inte så drastisk som att inte få dom fönster du vill ha. Planera golvslingor tätt vid fönster så blir de perfekt!
Tack för betryggande svar!
 
J jonaserik skrev:
Då ska det planeras för GV på ett bra sätt som det missas på i bland. Tilloppet på GV varmaste delwn ska gå ytterst och en retur tillbaka strax innanför denna, då kommer det varmaste vattnet att värma mera utmed väggen. Sedan går man inåt mot mitten av rummet, det blir en lite mer avkylt vatten där, men gör inget då det inte behövs så varmt på mitten av ett rum.
Jättebra tips! Tack alla tre
! Och vilket är bäst - koppar eller plaströr? Och finns det alternativ till spånplattespår?
 
Koppar är bäst men kostar skjortan, normalt så läggs GV-slang som är och ska vara difftät, det med spån eller spårat isolerskiva kan vara egalt, beror på vad som kommer som golv. För att få en bra värmeavgivning under trä/klick eller annat så bör man ha s.k plåtar som suger åt sig värmen och fördelar den ut åt sidorna. Spårade skivor har ett avstånd mellan spåren som ska förhindra att golvet blir randigt av värme, men tänk själv utan plåtar så avges värmen på en mindre yta.
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.