Som vi diskuterat i andra trådar om vedklyvar så är min främsta invändning mot småklyvar det dubbelkommando de har. Ge mig en spak att styra hydrauliken med så är jag nöjd. Två kan jag leva med, men när det ena reglaget är en knapp man måste hålla intryckt så tryter mitt tålamod.
 
För de ovana tycker jag det är bra med två grepp, t.ex. ts med ett träd vart/vartannat år eller när jag ställer tankspridda grabben där.
Med det är en vanesak, men klyver max 3-5 kbm/år.
 
Jag klyver ca 3 -6 kubikmeter per år med ordentlig klyvyxa. Undviker vresiga vedkubbar med svåra grenar. Har förbrukat 2 vedklyvar under 15 år av typ 4 – 5 ton från typ Classe etc. Det positiva med att klyva med yxa är att jag får härliga muskler och blir varm under svala höstdagar, samt att det är lättare att lasta vedträna i skottkärra och ta till vedupplaget. Det är en intressant kamp att läsa av kubbarna och klyva dom smart. Nackdelarna med vedklyv är att släpa en tung och svårtransporterad vedklyv i skogen till vedkubbarna eller transportera tunga kubbarna till en vedklyv, att behöva dra elkabeln 50 – 100m, behöva stå böjd över vedklyven pga dubbelkommandot. Även en granne har övergått till klyvyxa. Köp en bra klyvyxa. Jag har en Hultafors. Enkelt att hantera, bra för hälsan och billigt!
 
Fairlane
Yxa är rätt bra, men skaderisken är större skulle jag säga, plus att det tar längre tid.
 
Jag gillar att klyva ved, jag klöv allt mitt innan handlederna sa stopp. Men dess för innan var det precis för att det just var roligt, lärorikt å god fysisk träning. Men sedan fick jag kapitulera och köpte en vedklyv. Sedan att det följande år kom dig att det blev ca 125 m3 till mig å grannen, det var ett bra sammanträden. Det hade tagit väsentligt mycket längre tid för hand....
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som vi diskuterat i andra trådar om vedklyvar så är min främsta invändning mot småklyvar det dubbelkommando de har. Ge mig en spak att styra hydrauliken med så är jag nöjd. Två kan jag leva med, men när det ena reglaget är en knapp man måste hålla intryckt så tryter mitt tålamod.
Så här enkelt kan man fixa det. 1 gångjärn + 1 handtag + 2 skruvar ( en för handtaget och en för att trycka på tryckknappar).
En hemmagjord lösning med gångjärn och handtag monterade på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo, jag vet att man kan komma runt det. Och jag vet också de som är två som klyver, en som kör reglagen och en som langar kubb...

Tvåhandsgreppet är i mina ögon en falsk trygghet på samma vis som en fast kolv är det (om nu de fasta kolvarna är en utveckling av säkerhetsskäl, det kanske bara är billigare så). Man har något som förvisso är säkrare om man följer instruktionerna, men som också lockar till allehanda mer eller mindre genomtänkta speciallösningar.
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Gäller all utrustning om du kopplar bort funktioner för säkerhet för att göra det "enklare", det ä vi som användare som är orsaken och väljer bort.
 
Fairlane
Jag är lite förvånad över problemet med dubbelkommando som ju är tänkt för att användaren inte ska ha händerna på fel ställe och skada sig.

Jag har kört två klyvar med en knapp och jag kan stå timmar utan problem. Är knappen för trög?

Har man problem med att klyven kommer för lågt så man måste stå nöjd så kan man lägga något under.
Jag har haft lite spillbitar av 4 cm tjockt virke som jag lagt under en klyv som var lite låg. Helt plötsligt var det perfekt arbetshöjd för mig. Dumt att riskera ryggen när lösningen är så enkel.
 
Kollar du min bild så ser du 2*4" bitarna;)
Så höjden är viktig, det räcker med att få lyfta upp det som ska klyvas.
 
  • Gilla
Pelle Wennerström och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har kört två klyvar med en knapp och jag kan stå timmar utan problem. Är knappen för trög
Ja, ofta får man ont i fingret eller tummen om man ska trycka statiskt ganska länge. Därför satte jag på ett handtag, så att belastningen blir mindre ( lättare att trycka nedåt med hela handen), men har ju fortfarande kvar funktionen med 2-handsgrepp.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nanoq skrev:
Jag hittade denna på blocket:

[länk]

Men vilket märke är det?
Finns mängder med liknande under olika märkesnamn som säkert görs hos samma tillverkare.
Helt ok för ditt ändamål. Ta med något och provklyv så du ser att den fungerar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med AndersS, det kommer nog fungera. Sen skulle jag byta olja i den om den har några år på nacken. Det behövs kanske inte, men det kostar dig 200 kr och så kan du glömma det de närmsta 10 åren med den mängd du ska klyva.
 
  • Gilla
Nanoq
  • Laddar…
Tack för alla kloka svar och tankar! Det blev en AL-KO 520/5 från Bauhaus. Den klyver även de bredaste bitarna på 65-70 cm!
Det går inte att ställa in klyvlängden men det är lätt att hindra den från att åka tillbaks till ursprungspositionen genom att bara hålla in spaken.
 
  • Barn står bredvid AL-KO 520/5 vedklyv framför vedstapel med en stor vedklabb redo för klyvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.