L Leifur skrev:
Jag har inte nämnt något om reklamation inom 6 månader från köpet och i TS fall framgår det klart att reklamationen sker långt efter 6 månader. Sen svarade jag på ett inlägg som där @hakan74 överdrev den "bevisbörda" som åligger konsumenten vid en reklamation efter 6 månader, dvs då "bevisbördan" ligger på konsumenten, så varför du citerar mitt inlägg och argumenterar mot det förstår jag inte.

Sen är du delvis ute och snurrar. Enligt konsumentköplagen har man 3 år på sig att reklamera (§23 stycke 3). Enligt §20 första stycket så anses ett fel som visar sig inom 6 månader ha varit ursprunglig om inte annat visas. Värt att notera i detta forum är att för vissa byggnadsdelar anses ett fel som visar sig inom två år vara ursprungligt (§20 andra stycket).

Som kuriosa kan nämnas att det i vissa fall torde finnas en möjlighet att reklamera där säljaren har "bevisbördan" i upp till 8 månader, givet att man kan dokumentera att felet visade sig inom 6 månader (kombinera §20 första stycket med §23 första stycket).
Slarvigt av mig. 3år i Sverige helt rätt. Tror nog alla har blivit lite mer införstådda vad som gäller efter ditt insiktsfulla inlägg! Annars kan man ju gå direkt till Hej Konsuments hemsida.
 
J Johan456 skrev:
Jag tycker du ska kontakta ARN. Den produkten skulle man kunna säga var felaktig från början. Men detta är inte mitt område, men kolla vad ARN säger och återkom.
M Cameltoe skrev:
Hej,

Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.

Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?

I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
De juridiska råd du har fått här är verkliga. ARN betyder Allmänna Reklamationsnämnden och är en sk Potemkinkuliss som politikerna har inrättat för att bröla om svensk rättssäkerhet i utlandet. Precis lika tandlös som Justieombudsmannen, JO. De kan inte tvinga någon. De "rekommenderar" En floskel som är lika svensk som ordet "lagom". 1986 hade Skanska +6,000 betalningsanmärkningar. De fungerar bra ändå. Vissa byggbolag kalkylerar med 8% extra vinst av att man inte betalar underenterprenörer fullt ut och sen gör upp billigt med konkursförvaltaren. Vissa bolag rättar sig efter ARN men långt ifrån alla. K-Rauta har dessutom börjat lägga ned butiker så jag anar att de snart är hemma i Finland igen. Jag tycker också att du ska sända in en anmälan till ARN men utgå inte från att du får rättelse. Hoppas kan man ju göra. Men detta är Sverige med den kollektiva synen på rättssäkerhet så dina möjligheter att som enskild få rätt i en tvist är minimal eftersom din ilska är politiskt försumbar i valet. Det enda ett schabblande företag är oroligt för är att förlora pengar. Det innebär att allt negativt som skrivs är farligt. Numera finns facebookgrupper som man kan starta och om de växer så sitter byxorna löst i högborgen, men kan även starta en liten hemsida där folk får berätta om K-.Rauta. Det jag menar är att den enda säkra möjligheten för en enskilds rätt(visa)" i en rättsosäker nation som Sverige numera är är att skrämma upp motparten. Jag ska ta ett bra exempel, Tror det var före 1964 dvs då vänstertrafiken ännu fanns här, En man köpte en begagnad fransk bil på en märkesbutik. Den var en rosthög och det viśade sig först då han skulle laga den. Han återvände och ville häva köpet,. Den franska butiken skattade åt honom och sa att köpt är köpt. Han blev arg och sa att de fick en vecka på sig och ännu mera gapflabb i butiken. Mannen blev vansinnig & hyrde en P-plats i Stockholm på Norra Stationsgatan där E4 då gick med massor av bilar som passerade dygnet runt. Han betalade p-hyra 3 år i förskott och fick sitt avtal. Där parkade han sin rosthög. På bilens rostiga sida skrev han med stora bokstäver "Min Peugeot rostar." sen satte han ballonger på bilen så att ingen kunde undvika att se detta kadaver. Bilbutiken märkte snart att färre kunder kom och fick veta vad som fanns på N. Stationsgatan. Generalagenten stämde mannen i domstol. Han vann eftersom alla bilar rostar så det var inget förtal bara en info om sin egen bil. De sökte upp honom och erbjöd en spritt ny Peugeot av vassaste modell. Han tackade nej och skrattade lika gott som de hade gjort. Försäljningen rasade och ebjudandena ökade. Jag minns detta bra för jag hade körkort och passerade ofta detta vrak. Vet inte vad som hände sen,med deras beteende i början kostade 10 tals miljoner och jag såg bilen under minst 2 år allt rostigare. Till slut satte han dit texten med reflexbitar så att den och ballongerna lyste även nattetid.
Om jag vore du skulle jag anlita en skräddare som bedömer detta och skriver en rapport. Sen startar jag en facebookgrupp som heter "Lite info om K-Rauta. Blogga hos mig om du vet nåt" Sen sänder jag print av Facebookgruppens inlägg+ skrädarrapporten till huvudkontoret i Finland med en kopia av detta inlägg här och ett krav. Jag postar samma brev varannan dag till marknadsansvarig och till alla möjliga så att alla vet. Då inser de att jag inte kommer att ge mig förrän det har kostat K-Rauta en förmögenhet av sviktande kundflöden i Sverige och jag ska ha full ersättning för alla utlägg + ett svidande skadestånd. Då skippar de skadeståndet och "vinner" men betalar resten. WinWin. Jag kan även berätta om mina bistra erfarenheter med JULA men nu är det redan för mycket, så JULA spar jag så länge. /B.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
De juridiska råd du har fått här är verkliga. ARN betyder Allmänna Reklamationsnämnden och är en sk Potemkinkuliss
Vägrar konsekvent att läsa inläggen från Bosse12 då jag uppfattar textstorleken som ett sätt att vilja bli lyssnad på genom att skrika.
 
  • Gilla
Derbyboy och 7 till
  • Laddar…
Fick svar att de ska kontakta leverantören för att höra om de har kvar samma dynöverdrag och be de skicka dessa till mig, dock inget de kunde garantera. Ifall de inte skulle finnas kvar så anser de fortfarande inte att det omfattas av reklamationsrätten i och med att det inte anses ett fabriksfel och även med hänsyn till slitage och "yttre påverkan".

Svarade såhär:

"Tack för svar, uppskattar att du undersöker möjligheten att få tag i nya dynöverdrag. Håller dock inte med om att det inte omfattas av reklamationsrätten. Lounge-setet är placerat under skärmtak på altanen och är inte utsatt för några särskilda yttre omständigheter, under höst, vinter och vår har alla textilier förvarats inomhus. Möbeln har använts i normalt bruksskick, vi har suttit i de - vi har inte haft kuddkrig eller studsmattetävling på de direkt. Det är fullständigt orimligt med en sittmöbel som inte varar längre än såhär vid normalt bruksskick och slitage, sett till en sittmöbels normala livslängd. Ur miljösynpunkt är det dessutom katastrofalt och undrar hur K-Rauta förhåller sig till detta. Att utgå från hur dynorna är sydda dessutom så verkar det knappt vara någon sömsmån på dessa, vilket troligtvis är orsaken till att överdragen spruckit, jag kan bekräfta detta till er genom utlåtande från en fackman, skräddare eller sömmerska om så önskas. Givet detta kan det kopplas till produktfel. Om ni inte hittar nya dynöverdrag hos leverantören vore jag nöjd att få dynorna omsydda rätt hos ett skrädderi om det går att fixa, om inte det, återbetalning och retur av produkt. Hoppas vi kan hitta en lösning på detta så jag slipper kontakta konsumentombudsman/ARN samt lämna ett dåligt omdöme om K-Rauta på nätet."
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Fick svar att de ska kontakta leverantören för att höra om de har kvar samma dynöverdrag och be de skicka dessa till mig, dock inget de kunde garantera. Ifall de inte skulle finnas kvar så anser de fortfarande inte att det omfattas av reklamationsrätten i och med att det inte anses ett fabriksfel och även med hänsyn till slitage och "yttre påverkan".

Svarade såhär:

"Tack för svar, uppskattar att du undersöker möjligheten att få tag i nya dynöverdrag. Håller dock inte med om att det inte omfattas av reklamationsrätten. Lounge-setet är placerat under skärmtak på altanen och är inte utsatt för några särskilda yttre omständigheter, under höst, vinter och vår har alla textilier förvarats inomhus. Möbeln har använts i normalt bruksskick, vi har suttit i de - vi har inte haft kuddkrig eller studsmattetävling på de direkt. Det är fullständigt orimligt med en sittmöbel som inte varar längre än såhär vid normalt bruksskick och slitage, sett till en sittmöbels normala livslängd. Ur miljösynpunkt är det dessutom katastrofalt och undrar hur K-Rauta förhåller sig till detta. Att utgå från hur dynorna är sydda dessutom så verkar det knappt vara någon sömsmån på dessa, vilket troligtvis är orsaken till att överdragen spruckit, jag kan bekräfta detta till er genom utlåtande från en fackman, skräddare eller sömmerska om så önskas. Givet detta kan det kopplas till produktfel. Om ni inte hittar nya dynöverdrag hos leverantören vore jag nöjd att få dynorna omsydda rätt hos ett skrädderi om det går att fixa, om inte det, återbetalning och retur av produkt. Hoppas vi kan hitta en lösning på detta så jag slipper kontakta konsumentombudsman/ARN samt lämna ett dåligt omdöme om K-Rauta på nätet."
Det var ju ”snällt” av dem att hjälpa dig.
Men det blir lite konstigt från butikens sida kan jag tycka.
Antingen är det en reklamation som butiken hanterar och kör på den linjen, eller så är det inte det o då får du fixa det själv.
Men visst, det är ju schysst att de försöker.
 
M Cameltoe skrev:
Fick svar att de ska kontakta leverantören för att höra om de har kvar samma dynöverdrag och be de skicka dessa till mig, dock inget de kunde garantera. Ifall de inte skulle finnas kvar så anser de fortfarande inte att det omfattas av reklamationsrätten i och med att det inte anses ett fabriksfel och även med hänsyn till slitage och "yttre påverkan".

Svarade såhär:

"Tack för svar, uppskattar att du undersöker möjligheten att få tag i nya dynöverdrag. Håller dock inte med om att det inte omfattas av reklamationsrätten. Lounge-setet är placerat under skärmtak på altanen och är inte utsatt för några särskilda yttre omständigheter, under höst, vinter och vår har alla textilier förvarats inomhus. Möbeln har använts i normalt bruksskick, vi har suttit i de - vi har inte haft kuddkrig eller studsmattetävling på de direkt. Det är fullständigt orimligt med en sittmöbel som inte varar längre än såhär vid normalt bruksskick och slitage, sett till en sittmöbels normala livslängd. Ur miljösynpunkt är det dessutom katastrofalt och undrar hur K-Rauta förhåller sig till detta. Att utgå från hur dynorna är sydda dessutom så verkar det knappt vara någon sömsmån på dessa, vilket troligtvis är orsaken till att överdragen spruckit, jag kan bekräfta detta till er genom utlåtande från en fackman, skräddare eller sömmerska om så önskas. Givet detta kan det kopplas till produktfel. Om ni inte hittar nya dynöverdrag hos leverantören vore jag nöjd att få dynorna omsydda rätt hos ett skrädderi om det går att fixa, om inte det, återbetalning och retur av produkt. Hoppas vi kan hitta en lösning på detta så jag slipper kontakta konsumentombudsman/ARN samt lämna ett dåligt omdöme om K-Rauta på nätet."
Bra att du står på dig och inte ger upp. Detta bör verkligen täckas av reklamationsrätten. Ju fler kunder som reklamerar undermåliga produkter desto större chans att företagen förbättrar kvaliteten framöver. Är så less på att man inte kan lita på att olika produkter håller vid normal användning.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
G
BerraBo BerraBo skrev:
Vägrar konsekvent att läsa inläggen från Bosse12 då jag uppfattar textstorleken som ett sätt att vilja bli lyssnad på genom att skrika.
Jag har till och med lagt in honom på ignorelistan för att slippa se texten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Fick svar att de ska kontakta leverantören för att höra om de har kvar samma dynöverdrag och be de skicka dessa till mig, dock inget de kunde garantera. Ifall de inte skulle finnas kvar så anser de fortfarande inte att det omfattas av reklamationsrätten i och med att det inte anses ett fabriksfel och även med hänsyn till slitage och "yttre påverkan".

Svarade såhär:

"Tack för svar, uppskattar att du undersöker möjligheten att få tag i nya dynöverdrag. Håller dock inte med om att det inte omfattas av reklamationsrätten. Lounge-setet är placerat under skärmtak på altanen och är inte utsatt för några särskilda yttre omständigheter, under höst, vinter och vår har alla textilier förvarats inomhus. Möbeln har använts i normalt bruksskick, vi har suttit i de - vi har inte haft kuddkrig eller studsmattetävling på de direkt. Det är fullständigt orimligt med en sittmöbel som inte varar längre än såhär vid normalt bruksskick och slitage, sett till en sittmöbels normala livslängd. Ur miljösynpunkt är det dessutom katastrofalt och undrar hur K-Rauta förhåller sig till detta. Att utgå från hur dynorna är sydda dessutom så verkar det knappt vara någon sömsmån på dessa, vilket troligtvis är orsaken till att överdragen spruckit, jag kan bekräfta detta till er genom utlåtande från en fackman, skräddare eller sömmerska om så önskas. Givet detta kan det kopplas till produktfel. Om ni inte hittar nya dynöverdrag hos leverantören vore jag nöjd att få dynorna omsydda rätt hos ett skrädderi om det går att fixa, om inte det, återbetalning och retur av produkt. Hoppas vi kan hitta en lösning på detta så jag slipper kontakta konsumentombudsman/ARN samt lämna ett dåligt omdöme om K-Rauta på nätet."
Personligen skulle jag inte tveka att i detta ärende stå på mig. Som det framgick i din bildserie så rör det ett ursprungsfel, såvitt det går att bedöma från dina bilder.. Så vad någon tjänsteman säger eller skriver framstår rätt så oväsentligt.
Sömmen går på två ställen snett över kanten fram och åter.. ger ett hål i sömmen.. som från början delvis kan framstå dolt, enligt fotot som du visat.
Visa gärna den bilden (foto 2 i serien) för dem, om de fortsatt vägrar.. och varför inte ställa frågan hur K Rauta kan mena att en sådan sydd söm skulle kunna ha med slitage att göra.. då det (på bild) framstår som klart felsytt.
(Dessutom kan det, som sagt, vara så att sömsmånerna är för snålt tilltagna på överdragen, men det är en annan ytterligare sak. Det kan då innebära, att det felsydda överdraget ersätts med annat överdrag med ytterligare defekter, såsom snålt tilltagna sömmar).
 
Min erfarenhet är att solsängar med tyg som står utomhus hela sommaren i regn och sol sällan håller mer än två år innan tyget börjar ge sig.
Spelar ingen roll hur bra kvalite man har på tygklädsel så bör dom förvaras mörkt och torrt när man inte använder dynorna. Tyget i trädgårdsmöbler brukar vara grovt så har man barn som hasar runt på dynorna får man nog räkna med att sömmarna går upp.
Annars är det bra att ha en riktig karl i huset som behärskar en symaskin. Har själv efter bara några år fått sy nya kuddöverdrag av riktig kapellväv som jag köpt hos någon båttillbehörs butik. Zik zak sy kanterna på tyget först med små stygn
 
Bra nyheter, de kunde inte få tag i nya dynöverdrag och de gav med sig så de återbetalar hela beloppet. Blir å lämna in de till skräddare som får fixa de.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Bra nyheter, de kunde inte få tag i nya dynöverdrag och de gav med sig så de återbetalar hela beloppet. Blir å lämna in de till skräddare som får fixa de.
Bra nyheter! Bra att de tar sitt ansvar.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Bra nyheter, de kunde inte få tag i nya dynöverdrag och de gav med sig så de återbetalar hela beloppet. Blir å lämna in de till skräddare som får fixa de.
Härligt att höra, tack för att du berättade hur det gick.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Vägrar konsekvent att läsa inläggen från Bosse12 då jag uppfattar textstorleken som ett sätt att vilja bli lyssnad på genom att skrika.
Bosse12 kanske måste skriva med större bokstäver för att själv kunna se vad hen skriver? Men samma här, läser inte heller texten, inte heller styckeindelat.
 
G
H Husbuset skrev:
Bosse12 kanske måste skriva med större bokstäver för att själv kunna se vad hen skriver? Men samma här, läser inte heller texten, inte heller styckeindelat.
Enklast tyckte jag det var att lägga en ignore, så slipper man se och irritera sig på jurist-studenten eller vad han nu var.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.