J JonasGranlund skrev:
Hej, stort tack för alla svar, det låter som att ett storpack av 25kg säckar blir bäst,
Dan: min pappa är över 70 år men det ser ut som att man tyvärr måste besälla det till den addressen där man är skriven.

Mats: det låter super att man kan få ut 60l på 1 säck, jag trodde man skulle blanda med ca 2l vatten så volymen blev mindre än antal kg som man använder eftersom densiteten är högre än för vatten.
Om man har en betongblandare som hanterar 200l så borde det gå att hälla i 3 säckar och blanda i 10-20 minuter och sen börja gjuta kring 180l då, jag tänkte ställa vertikala armeringsjärn och binda 4 lager med mattor på ca 25cm c-c?
När man säger att en säck blir 60 liter har man tagit cement(din inköptasäck)+gjutsand+sten+vatten.

Vill man bara tillsätta vatten måste du använda färdigblandad grovbetong och då blir 1 säck 13 liter inte 60 liter.

/ATW
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
När man säger att en säck blir 60 liter har man tagit cement(din inköptasäck)+gjutsand+sten+vatten.

Vill man bara tillsätta vatten måste du använda färdigblandad grovbetong och då blir 1 säck 13 liter inte 60 liter.

/ATW
Helt rätt
Jag utgick från cement. Den ska då blandas med 40 liter 0-8, 35 liter 8-16 samt 11 liter vatten för bästa hållbarhet. Jag brukar köra det receptet på ett ungefär för all gjutning då jag utgår från att hemblandat blir lite sämre än färdig
 
  • Gilla
JonasGranlund
  • Laddar…
Betongbil är ju bäst men om det blir dyrt eller den inte kommer fram får man ju satsa på att blanda (eller hitta traktor m skopa eller annan lösning för att köra sista biten). Förutom att börja från början med cement o grus eller att köpa grovbetong på säck kan man ju tänka sig en mellanlösning, man köper finbetong på säck och sätter till lämpligt stenmaterial, t.ex. 4-16 (4-8 och 8-16). Vad tror ni andra om den lösningen och vilka proportioner kan tänkas bli bra? Lika mycket sten som finbetong kanske (13 L sten till en säck)?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Fundamentet ska ju bara bara tungt, kan man inte bara blanda betongen med massor av sten? Ha betongen som klister liksom?
 
P Plutus skrev:
Fundamentet ska ju bara bara tungt, kan man inte bara blanda betongen med massor av sten? Ha betongen som klister liksom?
Det skulle kanske funka... hållfastheten blir dock osäker om procentar med stor/mycket sten. Men man kan ju mura med sten också så...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.