Du kan ju göra som vi gjorde, vi hade i åtanke att lägga lånet hos SBAB efter vi avslutat nybygget och lagt allt rörligt hos banken med dyra topplån. Vi tog då ut en av SBAB:s godkända värderare i vårt fall en mäklare på Svensk fastighetsförmedling som värderade upp huset från bankens 1,7 till 2,1 milj och vips försvann dyra topplånet + vi löste billånet.

SBAB var mycket bra att ha och göra med och snabbt gick det.
 
Ja vi hade ju kreditivet för nybygget i FSB då inte SBAB har kreditiv, men SBAB sa till oss att lägga allt rörligt när lånen skulle läggas så var det inga problem för dom att gå in och ta över, dom tog en liten kostnad på tror det var någon 100 lapp för det hela.

Ja har du bundet får du ju säkert betala ränteskillnadsersättning men får ju ta reda på vad det skulle kosta att lösa och vad den nya månadskostnaden hos SBAB skulle bli om ni slapp topplånen, man får ju väga för och nackdelar med att göra detta. En värderingsman tar mellan 2000-2500:- och för oss betalade det sig bra.
 
När jag har tittat på räntor under de senaste 6 åren så är min uppfattning att SBAB alltid ligger bra till med sina räntor men i övrigt så kanske man vill ha en personligare bank nära där man bor.... Så då jag har helt enkelt gjort upp med min bankman på min vanliga bank FSB att dom ska ge mig motsvarande SBABs ränta varje gång vi lägger om lånen. Då slipper både han och jag tjafsa fram och tillbaka och jag får alltid en vettig ränta än om det alltid går att pressa lite till om man är mer aktiv och beredd att byta bank vilket jag egentligen inte vill.

Sen kanske huslevrantörer osv har extra rabatt via någon speciell bank och då ska man nog undersöka det först.
 
Är väl enklast att ringa ett samtal till din bank och fråga, samtidigt sätter du ju press på dom att du nu är aktiv med omvärdering och du kan nämna att du tittar över lånen.
En sund banktjänsteman borde då få en ahaupplevelse och tänka att nu får vi nog bevaka detta så vi får behålla denna kund så vi kan mjölka honom på pengar i många år till ;)
 
har för mig att SBAB ger samma ränta på upp till 95%. Däremot kräver dom fortfarande amortering vilket kan slå rätt hårt ändå på månadskostnaden om vi ser påtvingad amortering som en form av tvångssparande
 
Ja dom kräver en minimiarmortering på 500:- i månaden om värderingen överstiger dom 95% i botten + dom 5 % som då är kontantinsatsen så att säga , är väl statens krav skulle jag kunna tänka mig men vet inte säkert.
 
Är det verkligen rättvist att jämföra ett billån med att inkludera bilfinansieringen i ett bolån? Ett billån amorteras ju av inom rimlig tid, var tanken att ni skulle amortera bolånet i motsvarande takt för bilen? Annars är ju räntebesparingen snart borta då man fortsätter betala ränta även för bilen.
 
Dr._SiC skrev:
Tänkte jag skulle försöka få huset omvärderat, det var ändå över 2 år sen vi köpte det och har även renoverat lite i källaren (lagt ner ca 40000 och gjort jobbet själv). Det borde väl inte vara omöjligt och få upp värdet va? Bor på centrala Hisingen.
Borde vara lätt att få upp värdet om ni inte betalade för mycket för det ;)


Om vi nu får det så är det ju naturligtvis topplånet jag vill få bort vilket borde gå. Men det vore även trevligt med lite lägre ränta. Har rörligt hos SEB med 0.5% rabatt vilket ger 3.65%, vilket jag tycker börjar bli i högsta laget. Vad är en rimlig rabatt att "kräva" och hur argumentera? Jag har även nästan hälften bundet på 5år (3 år kvar), vilket gör det hela lite bökigt och dyrt att hota med att byta bank.
Det är inte säkert att det är dyrt att byta bank. Om ni band för 2 år sedan fick ni ju säkert jättebra räntor där. Ränteskillnadsersättning betalar du ju bara om räntan är lägre på en tre-åring idag än ni har på er gamla 5-åring.

På ett rörligt lån bör du idag kräva ca 3,25% ränta. Det går att få lite bättre om man orkar leta runt och har stora lån, men du kan inte få fantastiskt mycket lägre än så.

Edit2. Kan/ska man baka in sitt bil/pryl-lån oxå? har ca 50000 med över 6% ränta.
Självklart ska du inte ha några som helst lån tagna utan säkerhet om du har säkerhet kvar att utnyttja - det känns nästan kriminellt snällt mot bankens aktieägare att betala dubbelt så mycket ränta som du borde ;)

Inget hindrar dig från att ta ett separat lån på 50 000 kr som du amorterar så snabbt du vill (ifall du vill fortsätta amortera i billånets takt), fast med huset som pant och därmed låg ränta.
 
Jag har iofs SBAB från början, men när vi ville utöka lånen för att sas få betalt för gjorda renoveringar så gjordes en "datavärdering" per telefon, alltså husets marknadsvärde höjdes grundat på vad andra hade betalt i området vid senare försäljningar.

Det kanske inte är nödvändigt att byta till SBAB för att få allt som bottenlån. Jag rekommenderar starkt att amortera hårt på ev inlagda konsumtions-/billån. Det bundna lånet du har kan väl inte ha så pjåkig ränta i dagens läge, den vill du väl inte byta bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.