Hej,

Jag ska ska brandskyddsisolera garaget och har från husleverantören fått ritningen nedan där delar av väggarna skall ha brandskyddsklass ei30 på grund av närhet till andra byggnader.

Byggritning av ett garage med brandskyddsklassning EI30 markerat på några väggar, inklusive mått och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har redan delat av garaget med en innervägg och isolerat förrådsdelen som skall värmas upp. Garagedelen skall vara kallgarage men för att uppfylla kraven på ei30 brandskydd från bygglovsritningarna från 2006 isolerar jag och klär väggarna med osb + gips även där. Det som är oklart är vad som krävs i taket på garagedelen för att uppnå godkänt brandskydd. Måste jag sätta ett innertak under takstolarna och isolera (alternativt dubbelgipsa) eller gäller brandskyddsklassningen endast ytterväggarna enligt markering på ritningen?

Kan jag behålla takstolarna synliga på garagedelen som jag har nu enligt bild nedan och endast isolera väggarna?

Synliga träbjälkar och takstolar i ett oisolerat garage som diskuteras för brandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åsa Lund
Ingen åsikt om taket, men borde det inte vara brandklass på porten?
 
Det är möjligt. Garaget är byggt 2006 enligt denna ritning. Det kanske var andra regler runt avstånd då? Finns säkert 10 garage till med samma port och liknande avstånd till andra byggnader i området där jag bor.
 
Åsa Lund
Finns det nån brandskyddsdokumentation för ditt hus och garage? Om inte annat borde stadsbyggnadskontoret ha en sån från när huset byggdes. Där ska det stå vilka krav som ställs på taket.
 
Hittar ingen dokumentation utöver ritningen. Det här borde väl vara lika för alla garage där det finns krav på brandskydd på grund av närliggande byggnad? Räcker takstolar, underlagstak i form av boardskivor, bärläkt och betongtegel i taket eller krävs det något mer? Gäller ei30 ”uppåt” eller är det bara sidor mot andra byggnader som omfattas i standarden?
 
Åsa Lund
Vet ej, tyvärr. Brukar anlita brandkonsult i mina projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.