Hej,
För 40+ år sedan fick 2 medlemmar OK att i en BRF utöka sin boyta genom att bygga på råvinden.

- Köpeskillingen var extremt låg och beräkningsmodellen ger än idag en mycket låg köpekostnad. (exakt hur köpemodellen/avtalet ser ut vet jag ej, utan har bara hört)
- Jag tror tom. de 2 medlemmarna slapp betala ökat hyra för den nya ytan, utan endast hyrespåslag av ökat uppvärmningsbehov. Dock är jag inte helt säkert på detta.
- Jag tror också att andelstalet inte gjordes om, utan man adderade ytan parallellt på något vis.


Ovan nämnda är idag ganska makabert, och skulle inte gynna föreningen särskilt mycket. Några hundra extra i kassan varje månad.

Jag är intresserad av att köpa min råvind ovanför mig, och är såklart intresserad av att få ta del av samma generösa förutsättningar. Vad kan ske i mitt fall om jag ansöker om att köpa vind under samma förutsättningar? Kommer då styrelsen troligen ta upp frågan i en extra stämma för att revidera förutsättningarna? Eller kan jag promt hänvisa till tidigare beslut och likhetspricipen?
 
Beslut som fattats gäller så det kan inte påverkas. Om du eller någon annan vill köpa en del av vinden så bör det vara en så stor förändring att det kräver ett stämmobeslut. Det kan då antingen tas upp på nästa årsstämma eller på en extra stämma. Styrelsen bör bereda frågan. När beslutet fattas bör det vara så att ingen medlem gynnas eller missgynnas, utan ersättningen för utrymmet bestäms utifrån värdet. Hur dessa beräkningar gjordes för 40 år sedan är knappast intressant. Man bör även förändra andelsvärden, som till exempel påverkar avgiften.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Beslut som fattats gäller så det kan inte påverkas. Om du eller någon annan vill köpa en del av vinden så bör det vara en så stor förändring att det kräver ett stämmobeslut. Det kan då antingen tas upp på nästa årsstämma eller på en extra stämma. Styrelsen bör bereda frågan. När beslutet fattas bör det vara så att ingen medlem gynnas eller missgynnas, utan ersättningen för utrymmet bestäms utifrån värdet. Hur dessa beräkningar gjordes för 40 år sedan är knappast intressant. Man bör även förändra andelsvärden, som till exempel påverkar avgiften.
Du skriver inledande : "Beslut som fattats gäller så det kan inte påverkas.". ...tills besluten ändras i en ev. ny stämma. Så gamla beslut är inte att räkna med om jag för tolka dig och efter att jag göra ett eget antagande.

Men igen - i detta fall om köp av vind - hur tungt vägar likhetsprincipen? Ska vind nummer 1 och 2 ha hyres- och betalningsmetod A, och senare tillkomna vind nummer 3 har hyres- och betalningsmetod B? ...eller kommer en stämma i teorin bestämma att ALLA 3 vindar får hyreshöjning efter samma beräkningsmodell B?

(Jag förstår att vind 1 o 2 i princip såldes gratis, och att vind 3 idag måste betala för den - om stämman bestämmer detta - men även här kan man undra över likhetsprincipen - oavsett den moraliska aspekten)
 
Ett stämmobeslut kan alltid ändras av ett senare stämmobeslut. Så du kan inte räkna med att de villkor som gällde för köp då för 40 år sedan skulle gälla idag också.

Villkoren kan ha varit rimliga då. För 40 år sedan kunde du köpa en bostadsrätt på 50 kvm i Vasastan för 40 - 50 000 kr. En råvind kan knappast ha varit värd mer än ett par hundra/kvm på den tiden.

Det man möjligen kan ifrågasätta nu, är om föreningen verkligen upplät ytorna då som bostadsrätt? Har man inte ändrat andelstalen, så är det inte säkert att ytorna blev en del av bostadsrätterna. Den typen av fel har gjorts vid många vindsombyggnader.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Du skriver inledande : "Beslut som fattats gäller så det kan inte påverkas.". ...tills besluten ändras i en ev. ny stämma. Så gamla beslut är inte att räkna med om jag för tolka dig och efter att jag göra ett eget antagande.

Men igen - i detta fall om köp av vind - hur tungt vägar likhetsprincipen? Ska vind nummer 1 och 2 ha hyres- och betalningsmetod A, och senare tillkomna vind nummer 3 har hyres- och betalningsmetod B? ...eller kommer en stämma i teorin bestämma att ALLA 3 vindar får hyreshöjning efter samma beräkningsmodell B?

(Jag förstår att vind 1 o 2 i princip såldes gratis, och att vind 3 idag måste betala för den - om stämman bestämmer detta - men även här kan man undra över likhetsprincipen - oavsett den moraliska aspekten)
Inte säker på att jag förstår vad du menar. Om det användes märkliga avtal för 40 år sedan är det inte ett skäl til, att föreningen ska upprepa detta vid senare köp. Vinden är en gemensam egendom för alla medlemmar. Om en del av vinden överlåts till någon så bör detta ske på marknadens villkor.
 
Hyrs vinden? Eller vilken hyra är det som nämns?

Kostnaden bör motsvara värdet i dag, det har inget med värdet för 40år sedan. Påverkan på avgiften bör däremot vara samma för alla.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Köpepris vind :
Jag skriver Beräkningsmodell, inte kostnad. En beräkningsmodell bör vara en typ av ekvation, inte en fastställd engångskostnad, eller kvm-pris daterad 40 år sedan.

Avgift :
Ja, avgiften bör vara den samma oavsett, eftersom den beräknas på andelstal - men här misstänker jag att det inte gör i fallen för vind 1 och 2.
 
Jag ska gräva lite mer...
 
Det behövs knappast några modeller utan det gäller att rimligt bedöma priset för råvind. Det bör finnas statistik i området. Sedan får man bedöma detaljer, läget för justering uppåt eller neråt.
Föreningens medlemmar mister vindsyta men får en kontant ersättning . Utgången bör vara att dessa motsvarar varandra
 
Själva köpet är väl inget att göra åt, gjort är gjort. Ett köp idag måste ske med dagens värdering. Likhetsprincipen gäller ju också andra medlemmar som inte ska behöva skänka bort mer gemensam råvind.
Men det är ju lite intressant med andelstal/månadsavgift/upplåtelse, där bör du nog gräva lite. Det finns ju en risk att styrelsen inte vill rota i det här, och därmed inte vill sälja råvinden.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
För 40 år sedan kunde du köpa en bostadsrätt på 50 kvm i Vasastan för 40 - 50 000 kr. En råvind kan knappast ha varit värd mer än ett par hundra/kvm på den tiden.
Bara så att alla med på att inflationen jobbat en del också på de 40 åren, så det är inte bara att värdet på Vasastanslägenheter har gått upp:

Inflationsräknare som visar 50 000 kronor från 1950 motsvarar 940 961,54 kronor i maj 2020, en förändring på 1781,92%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast nu var det 40 år, så...
Skärmdump av webbsida som visar en valutaomvandlare från år 1980 till 2020 med beloppet 50 000 omräknat till 167 453,80 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Prisuppgången för bostäder i Stockholm är dock mycket större än inflationen
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu var det 40 år, så...
[bild]
Haha, jag det gäller att knappa in rätt årtal. Och göra en rimlighetsbedömning av resultatet. Även på morgonen när man jobbar med annat...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu har jag svårt att se möjligheten att ändra ett 40år gammalt beslut som handlar om någons boende.
Dessutom så har jag svårt att se att man skulle tjäna så mycket som förening. Det är inte så att ni kan tvinga dessa att köpa till dagens värde. Utan.
Att få köpa råvinden är upp till 0styrelsen och stämman.
Likaprincipen kan vara svår.
Men det kan även vara dp som styr...
Men du kommer inte få köpa till det pris som gällde för 40år sedan :D

Känns som onödig energi att jaga runt på ett 40år gammalt beslut.
Man får inte glömma att vissa regler kan förändrats
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.