loka1
Finns det en anledning varför man vill ha spalt här?
Hantverkare bytte vindskivor och plåt och om jag minns rätt fanns ingen spalt innan.

Närbild av spalt mellan takpannor och en nybytt vindskiva med Lindab plåtbeslag och daggdroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av en spalt mellan takpannor och nybytt plåt, med en linjal som visar storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är plåtar från Lindab.

Edit: det jag kan hitta är att det ska vara ganska tight mellan beslag och pannorna:
finns det anledning varför man inte gör så (eller är det bara slarv...)

Tacksam för era åsikter!!

Diagram visar installation av vattbrädesbeslag och vindskivebeslag med spalt mellan beslag och takpannor.
 
Redigerat:
Det där är felaktigt monterat. Vindskiveplåten ska leda vattnet ner i ränndalen och stoppa vatten, snö och smuts som vill tränga in, vilket den inte gör nu. Den undre av de två bilderna du bifogat brukar vara det vanliga man ser mot betongpannor.

Det ser ut som man bara klämt in plåten mellan de nya skivorna och pannorna och dessutom verkar man ha klämt in den fel väg.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
Tack för svaret!!!
Plåten är iofs rätt monterat tycker jag men det kanske inte syns på bilderna, så här ser det ut
Närbild på övre delen av en takplåt intill takpannor som visar hur plåten är monterad, med en mindre glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska be de att komma förbi och titta på det, kanske går att bocka ner plåten lite så att det inte är så stor glapp.
 
loka1 loka1 skrev:
Tack för svaret!!!
Plåten är iofs rätt monterat tycker jag men det kanske inte syns på bilderna, så här ser det ut
[bild]

Ska be de att komma förbi och titta på det, kanske går att bocka ner plåten lite så att det inte är så stor glapp.
Ja, där såg man tydligare och det ser ju inte riktigt lika illa ut, inget klämt alltså ;). Ja, man skulle velat ha plåten mer dikt ann och i vinkel med sluttningen ner i dalen så att stänk, snö och isbildning under plåten förhindras i största möjliga mån.
 
loka1
Tack så mycket för svaret, det hjälpte i diskussionen med snickaren, de ska åtgärda det (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.