En fråga från en nybörjare, vad innebär begreppet att "knäcka" kurvan? Har man en linjär kurva som bockar till för just tex nollgradig temp?

Jag börjar inse att det kommer bli lite jobb med att ställa in värmeanläggningen... Värmekurvor, fininställningar framledningstemp osv. Mycket att skruva på..
 
Ja det stämmer, man kan öka framledningstemperaturen på vattnet i slingorna vid just 0 och även vid andra temperaturer.
Jo lite jobb är det ju men detta skulle ju vi fått reda på redan från början men ingen från varken husbyggare eller IVT nämde något om det. Det var en tidigare här i forumet som skrev att dom saknar som regel själv kunskap och bara gör det dom blivit lärda att göra när dom installerar och trimmar in pumpen. Uselt och dom som inte vet eller fått reda på detta eldar ju duktigt för kråkorna utslaget på ett år.

 
Hej alla som kan sin sak!
Vi har installerat en MYCKET värmeeffektiv braskamin. Fick tipset av vår säljare att dra ner "kurvan" eller vad ni kallar det på -4 och ha elementen på 3. Är det inte bra, alltså?? Vi har perfekt värme i huset. Vi har vattenburen golvvärme i "garaget" och om vi drar ner mer känns golvet kallt där.

/Ulle-Bella :-?
 
Dick & Christina: Ni har möjligtvis inte tryckt in knappen som har en symbol av en vattenkran med ett plus-tecken? Den är till för att använda om varmvattnet skulle ta slut enstaka tillfällen. Om den ständigt är intryckt (lyser rött) innebär det väldigt hög elförbrukning...
Nej det har vi inte.......

 
Hallååå!
Är det ingen som kan komma med tips till lilla mej om vi har ställt in pumpen och/eller elementen på fel nivå??

Help mej, please!

:surprised:
 
Vi har en el-förbrukning mellan 70-100kWh per dygn i vårat Tyr med braskamin. (-25 inatt)
Jag tycker att det är för högt!
Har beställt en 3-fas elmätare för 350kr som jag tänker koppla mot Nibe310p.

Hur hög el-förbrukning har ni Ulle-Bella???
 
Var och tittade på ett trym igår som några vänner byggt.
Dom har ca 1200 kr i elförbrukning per månad sa dom, utslaget på ett år.

Det är ganska bra tycker jag.
 
Verkar skilja mycket i förbrukning från hus till hus.
 
Nu har jag monterat en 3-fas elmätare mellan elcentralen och nibe310p!!!
Det ska bli kul att se elförbrukningen på pannan.

Våran totala förbrukning ligger omkring 100kWh per dygn!!
Hur mycket är förbrukningen hos er andra Älvsbyhus ägare??

Dick&Christina
 
Vi ligger också på ca 100 kWh per dygn, men det är nu under byggtiden.

Av någon anledning har dom inte startat den ännu, utan all värme kommer från el-patronen. Och värmen är ju maxad i hela huset. Vi har säkert närmare 30 grader varmt i huset.

Om jag har förstått det rätt så ska besiktningsmannen ställa in alla luftflöden och sätta igång värmepumpen.

Kan det vara något sådant som spökar hos er Dick&Christina?
 
Nu har det gått ett dygn med den nya elmätaren!!
Våran Nibe310p förbrukade på detta dygn 31Kwh (-10 till -24C ute)!
Det måste ju vara godkänt!!

Hushållström 37kwh

Totalt 67kWh!!


 
Ja det låter ju mycket bättre.. Men hur gjorde du nu då? Satte du bara en egen extra mätare eller byter dom den du hade fått från början??
 
Jag kopplade in en egen 3fas elmätare mellan elcentralen och Nibe310! Kan då se hur mycket el som går till uppvärmning av huset !
Funderar även på att koppla denna elmätare till datorn :) .
För att logga elförbrukningen!
Kolla på detta forum http://www.varmepumpsforum.com
 
christinas skrev:
Nu har det gått ett dygn med den nya elmätaren!!
Våran Nibe310p förbrukade på detta dygn 31Kwh (-10 till -24C ute)!
Det måste ju vara godkänt!!

Hushållström 37kwh

Totalt 67kWh!!
37 Kwh i hushålls el!?!
Jag o sambon är i groparna o bygga, själv blev jag galen när vi var över 8Kwh/dygn i lägenheten. Visst, ett hus kan inte jämföras med lägenhet, men 4 o en halv gång, i hushållsel?
Hur månag är ni, någon som är hemma om dagarna? Tvättade ni(el liknande) under"mätdygnet"?

Nyfiken för jag gör min framtida boendekostnads kalky....
 
Hej Christinas!
Ursäkta dröjsmålet. Vår elförbrukning har varit som följer:
Ett dygn utan eldande (braskamin) och ingen körning av diskmaskin mm: 64kWh
Ett dygn med eldande, ingen körning av diskmaskin mm, dock ca 2 timmars bastande (aggregat på 8kWh) : 55kWh. Nu är det ju lite mildare ute, men minusgrader i alla fall.

Hur låter det, ni som kan det här? Är det mycket eller lite eller normalt? :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.