Leif... skrev:
Mycket snyggt hus.
Men jag får inte ihop det, bilden och planritningen alltså. Ska fönstren sticka ut från väggen eller vad menas på planritningen?
Det handlar nog om planerade takkupor.
 
Tack för orden om huset - det känns roligt att läsa. :)

Jag vet ärligt talat inte om det är den ursprungliga lockpanelen eller om den har tillkommit senare, men den har i alla fall suttit där ganska många år. Jag vet heller inte om den ursprungligen var målad med slam, eller linoljefärg och sedan blivit ommålad med plastfärg, men jag tror inte det. Min tanke är att ha kvar samma kulör och färgsättning som idag - gul fasad och vita fönsterfoder och spröjs. Om det är målat med linolje- eller slamfärg är det ju bra att bättra på. Om det är ommålat med plastfärg blir det till att beställa ny panel för det vill jag inte ha.

Leif>> planritningen på Villa Magnus som är min förlageidé har ett annat tak (valmat sadeltak) och har därför också fönsterkupor på kortsidorna vilket jag inte kommer att ha eftersom fasaden går ända upp till nocken. Men som KJE skrivit så handlar det om att jag planerar att bygga till takkupor för att få mer ljus i kattvindarna.

Jag är medveten om att om jag isolerar på utsidan av huset så kommer det att bygga ut någon decimeter på varje vägg, det är ju bl.a. därför jag överväger om jag skall isolera på in- eller utsidan. Men däremot tror jag inte att det kommer att påverka proportionerna så mycket. Husets tak idag skjuter ju ut så pass mycket från fasaden idag att det inte borde märkas så mycket. Och om det skulle göra det så är det lätt att åtgärda detta också genom att lägga på lika mycket tak till.

Vad gäller grundfoten i granit så kommer jag i så fall också att beställa ny grundsten för att skarva i.

Bifogar också en bild på framsidan av huset med glasverandan.

Hälsningar
/Almen


 
  • Framsida_-_kksgavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen Leif!

Ja, du tänker nog helt galet.. ;)

Nejdå - jag har tankarna kring två konstruktioner - dels din som du beskriver. (Tror du menar som på bilden jag skickar), dels en annan helt vanlig takkupa utan konstigheter.

Av det som tilltalar mig mest är den konstruktionen där kupan "bryter igenom" take på det sätt du skriver.

/A
 
  • takkupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men varför ska du bygga om ditt hus till ett annat hus? Det är ju fint som det är.

Behöver du mer ljus, så tänd en lampa  ;)
 
Jag tycker att det ser ut som du har mycket fönster redan! Var rädd om din pärla!
/Karin
 
Torpar-Karin skrev:
Det finns få delar med felaktig puts men det mesta är kalkputs. Huset är från 1600-talet så något rätt har de gjort.... Se vad fin syllen är. /
Vad jag avsåg var just det att det just på den bilden du bifogade ser ut som att någon i relativt modern tid ( 60-70-tal?) putsat grunden + nederdelen syllstocken, vad som i regel alltid gjordes rätt på 1600-talet kan lätt raseras på 1900-talet.

Känns konstruktionen rätt så behåll den, men observant på problem som kan tillstöta.
 
;D ;D ;D
 
Haagbard skrev:
[quote author=Torpar-Karin link=1147972779/0#11 date=1148310192]Det finns få delar med felaktig puts men det mesta är kalkputs. Huset är från 1600-talet så något rätt har de gjort.... Se vad fin syllen är. /
Vad jag avsåg var just det att det just på den bilden du bifogade ser ut som att någon i relativt modern tid ( 60-70-tal?) putsat grunden + nederdelen syllstocken, vad som i regel alltid gjordes rätt på 1600-talet kan lätt raseras på 1900-talet.

Känns konstruktionen rätt så behåll den, men observant på problem som kan tillstöta.[/quote]

Bilden är nog lite missvisande - det är en otroligt blek nederdel av syllen  - den är fri från puts. Putsen ligger bara mellan stenar men de flesta stenarna är mycket fint kallmurade utan mycket mellanrum.   Men visst - man skall hålla koll och vi har haft problem likt det du säger på andra hus. Vi har tagit bort ganska mycket felaktig puts på andra ställen. Man ser ju i regel under höst och vår var fukten sitter i putsen.

Många hus tål att ligga inpackade i snö och slask under långa tider - det viktiga är att det torkar upp däremellan. Detta är stenhårda stockar som inte går att spika i hur som helst! Det är en viktig skillnad också jämfört men många nyare hus. Stockkvaliten är något som man verkligen bör tänka på om man tvingas att byta ut någon del av syllen. I tex Småland kan detvara svårt att hitta långa syllar av senvuxet virke lokalt.  
 
Börjar bli kul det här.... Tror jag byter till takfönster istället så slipper vi den här konversationen ;D

Nejdå Leif jag bara skojar men jag vet inte riktigt vad du har snöat in på. Det kommer definitivt inte att se ut som en fågeholk i alla fall! jag vet inte riktigt var du fick den idén från? Ett tips - gå in på [www.rorvikshus.se] och titta på deras villa Magnus så tror jag du både kan se och förstå skillnaden.

Men för säkerhets skull infogar jag en kopia på en av kattvindarna. Täk dig nu att du tar upp ett hål i snedtaket och gör en takkupa där istället för ett takfönster. Klarnar det då? *ler*  

Karin>> Jo visst finns det fönster, men i kattvindarna finns det bara små fönster och det blir lite för mörkt om man skall ha det till arbetsrum. Sedan är ju den senaste bilden jag infogade inte på mitt hus, utan på ett annat.

Haagbard>> Varför jag tänker bygga om övervåningen - helt enkelt för att få den mer ändamålsenlig. På övervåningen vill jag kunna ha en mer "privat" del där alla sovrummen ligger, där barnen kan strö runt sina leksaker utan att det gör något, där man kan titta på TV i allrummet utan att störa de på nedervåningen etc.

Hälsningar
/Almen
/Almen
 
  • Timmerhus_kattvind_kopia__001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpar-Karin skrev:
Bilden är nog lite missvisande - det är en otroligt blek nederdel av syllen  - den är fri från puts. Putsen ligger bara mellan stenar men de flesta stenarna är mycket fint kallmurade utan mycket mellanrum.   Men visst - man skall hålla koll och vi har haft problem likt det du säger på andra hus. Vi har tagit bort ganska mycket felaktig puts på andra ställen. Man ser ju i regel under höst och vår var fukten sitter i putsen.
Ok, då känner jag mig lugn  ;)
 
Roligt med alla kommentarer om timmerhus. Vi har också köpt ett timmerhus, från 1850-talet. Jag har samma funderingar som många andra ang. isolering. Kan någon hjälpa mig.

Huset ligger i ett kulturintressant område vilket gör att jag inte får tilläggsisolera på utsidan. Huset har endast panel på utsidan i dagsläget.

Jag vill räta väggarna på insidan och ev isolera lite. Taket kommer isoleras med 40-50 cm lösull av något slag (förslag är välkommet). En tanke med att räta väggarna på insidan är att få gott om plats för ny elinstallation och annat viktigt.

Hur mycket och med vad bör man isolera på insidan? Vilken typ av väggskiva skall användas? m.m.

Som svar på en tidigare fråga: Vi har inte köpt ett timmerhus för att det är just ett timmerhus. Vi har köpt ett hus med bra läge, fin tomt, bra planlösning och en känsla av att "här vill vi bo". Jag är intresserad av att göra huset till ett modernt boende, dock utan att skada huset förstås.

Tack för alla bra tips förresten.

/ Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.