Nybyggd låg stenmur längs en gräsmatta som visar höjdskillnad gentemot en asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gabionmur av stenar inneslutna i metallnät utmed en gräsmatta och trottoar, med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplint med två metallstänger som sticker upp, tänkt för att fästa staket eller plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halloj!

Jag håller på och bygger en ny mur mot min granne där det är en 50cm höjdskillnad. Jag har grävt ut och håller på att fylla igen med bärlager 0-32.

Tanken är att bygga en låg mur, 50-60cm och sedan sätta en plank ovanpå som är ca 1m högt. För att slippa se deras vildvuxna trädgård som snart är inne på min tomt. De har sagt att jag får bygga hur högt jag vill :D

Men nu är funderingen, kan jag bygga en stabil mur, limmade stenar och sedan borra hål och stoppa i stolpfot som jag limmar fast? Det borde funka?

Fundering #2 Jag är lite inne på gabionmur, tycker det ser häftigt ut och det händer lite mer än en vanlig mur. Frågan är då hur jag ska fästa ett plank ovanpå... Funderade på om jag kunde ställa betongplint mitt i gabionen och sedan fyller med 100-200 sten som låser den på plats?
 
Inga tips på hur jag förankrar ett staket i en gabion? :)
 
Jag hade tagit en funderare runt vindlasten på ett staket.
Förankrar du inte muren en bit ner i marken så finns det risk att muren välter när det blåser.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Kan du inte bygga en högre gabionmur istället? Kanske kräver bygglov o mer sten iofs
 
Det är ganska vindskyddat och staketet kommer vara lite glest, så det kommer nog klara sig bra tror jag.

Mjaa det blir lite för högt med så hög gabion, tänkte 50cm mur och 100-120cm staket på det.
 
M MostWanted skrev:
Inga tips på hur jag förankrar ett staket i en gabion? :)
du kan nog plocka ut ett hålrum i centrum och fylla på med lagom blöt betong, eller använda papprör. Men jag hade fyllt rätt i och gjutit in järn direkt. Först i första och sista buren så kan du spänna snöre emellan.

men du kan nog ställa plinten rakt i och
när du fyllt upp gabionen så sitter den jävligt fast, men kontrollera läget HELA tiden med snöre. Och fyll på jämnt i korgarna och inte en och en, för då buktar de ojämnt. Och försök få till någon vinkel på muren då och då för att öka stabilitet. Eller använd stag här och var.
 
E Erik Salhammar skrev:
du kan nog plocka ut ett hålrum i centrum och fylla på med lagom blöt betong, eller använda papprör. Men jag hade fyllt rätt i och gjutit in järn direkt. Först i första och sista buren så kan du spänna snöre emellan.

men du kan nog ställa plinten rakt i och
när du fyllt upp gabionen så sitter den jävligt fast, men kontrollera läget HELA tiden med snöre. Och fyll på jämnt i korgarna och inte en och en, för då buktar de ojämnt. Och försök få till någon vinkel på muren då och då för att öka stabilitet. Eller använd stag här och var.
Ok! När du säger få till vinkel på gabionen, hur menar du då? Så den lutar lite inåt mot förhöjningen?
 
M MostWanted skrev:
Ok! När du säger få till vinkel på gabionen, hur menar du då? Så den lutar lite inåt mot förhöjningen?
nej jag menar såhär: om du bygger en mur som ovanifrån ser ut som I, så blir det inte så stabilt. Om din mur istället har formen av nåt som mer liknar ett L så blir det mycket stabilare. Så om du kan planera in en blomlåda eller nåt som avbryter riktningen så blir planket stabilare. Korgarna är väldigt stabila i sig, men ett långt helt rakt plank utan stöttor är ju mer utsatt för vind Mm.

så om det är möjligt så få in en vinkel i början, en i slutet och nån eller flera på mitten beroende på hur lång sträckan är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.