Hej.
Jag har nyligen börjat bygga ett utrymme i vårat isolerade garage på 60m2, utrymmet blir runt 15m2 och tanken är att värma upp det men inte resten av garaget (till att börja med). Tidigare ägare har inte satt in några ventiler och har inte heller haft det uppvärmt på något sätt.

I mitt huvud känns det vettigt att plocka luft utifrån kortsidan (norr) in till kontoret, sedan ventilera ut i garaget och därefter skicka ut luften vid motsatta kortsidan (söder).
Eftersom jag är helt ovetande så är detta bara en gissning, vill inte göra något galet så jag tänkte jag kollar lite med detta forum om jag är helt ute och seglar. :D:rolleyes:

Hur hade ni placerat till/från luften mm?

mvh
Thimmiy
 
  • Ritning över isolerat garage med markerat uppvärmt kontor på 15,29m2 och ej uppvärmt område på 61,22m2, inklusive fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser spontant 2st alternativ, ventilera utrymmen var för sig eller gemensamt. Placera donen diagonalt från varandra så man får bra genomströmning
Ritning av isolerat garage med ventilationsschema, pilar visar luftflöde mellan uppvärmt och ej uppvärmt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av isolerat garage med markerade ventilationsvägar mellan uppvärmda utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thimmiy
  • Laddar…
Jag hade gjort @Johannes Carlsson alternativ 1. Men tagit in luften nere på norrsidan av kontoret och släppt ut uppe på västsidan. Ska du använda det som kontor på sommaren vill du ha in så kall luft som möjligt.
Oavsett hur du gör, släpp ut värmen upp och ta in den nere.
 
  • Gilla
Thimmiy och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för de snabba svaren! Då kan jag fortsätta byggandet. (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.