R
Hjälp
Jag bor i ett hus utanför detaljplanerat område men i sammanhållen bebyggelse. För 2 år sedan skulle vi byta taket.....vi kollade kommunens hemsida som har en klicka dig vidare-funktion under ”Bygglov och anmälan” om man klickar på ”Behöver jag bygglov” så hamnar man först på detaljplanskartan där man kan kolla i vilket område som fastighet ligger i,sen klickar man sig vidare på en funktion som heter ”Vad vill du bygga” där finns en scrollista på vilka åtgärder man vill göra i detta fall ”fasadändring” där du sen kan läsa att för att göra takbeklädnadsbyte behövs inget bygglov om du bor utanför detaljplanerat område. Och nu till problemet för där släppte vi det och tänkte då kör vi....något som vi då inte reflekterade mer över......men nu har vi sålt huset och jag blir JÄTTEnervös att vi iallafall skulle sökt bygglov. Vårt hus är enligt ritningarna dimensionerat för grästak/sedum (som väger 50kg/m2) men vi valde att lägga betongpannor (som väger ca 36kg/m2) för att det inte kräver samma underhåll. Räknas detta som svartbygge???
VAD SKALL JAG GÖRA
 
Du har ju kollat att det inte krävdes bygglov, sitt lugn i båten.
 
Fasadändring kräver som sagt inte bygglov utanför detaljplanelagt område. Det är bara om takvinkeln ändras eller om byggnadens volym på något sätt utökades i samband med takbytet som bygglov skulle krävas.
 
R
Tack för svar
Det jag blir orolig för är att vi har inte pratat med någon, utan tolkat det som står på hemsidan som att inget lov behövs...... det slog mig att man kanske måste prata med kommunen innan man börjar för att vara på den säkra sidan..vi byte ju ett tak som var tänkt för sedum (ej färdigställt av tidigare ägare) mot pannor, det kanske är en för stor förändring
 
R
P Paragrafryttaren skrev:
Fasadändring kräver som sagt inte bygglov utanför detaljplanelagt område. Det är bara om takvinkeln ändras eller om byggnadens volym på något sätt utökades i samband med takbytet som bygglov skulle krävas.
Tack för ditt svar
Nä varken vinkel eller volym är ändrad....blev bara orolig att det fanns någon annan bestämmelse som jag missat......företaget som lagt taket kollade konstruktionen + att vi har besiktigat huset inför försäljning och ingen har påpekat något ang dimensionering eller konstruktionen Kan jag släppa det?
 
9 kap 2 § PBL
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
 
R
P Paragrafryttaren skrev:
9 kap 2 § PBL
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
P Paragrafryttaren skrev:
9 kap 2 § PBL
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
Men behövs det en bygganmälan??
Det står under bygganmälan att man skall söka tillstånd om

”ändring som innebär att konstruktionen av en byggnads bärande delar berörs eller att byggnadens planlösning påverkas avsevärt,”

och vi har ju valt att lägga pannor istället för sedum som huset är dimensionerat för.....sedum väger mer än pannor....räknas det då som om att ”byggnadens bärande delar berörs” (jag menar, vi har tolkat det som att eftersom vi valt ett lättare material så skall det inte spela någon roll. Men det kanske räknas åt båda håll??
 
Jag bedömer att det inte är anmälningspliktigt.
 
Tror inte att du skall oroa dig, Om man skulle behöva bygganmälan för att minska belastningen på en bärande konstruktion så skulle du ju behöva göra bygganmälan för att du flyttar en bokhylla i vardagsrummet.
 
Redigerat:
R
H hempularen skrev:
Tror inte att du skall oroa dig, Om man skulle behöva bygganmölan för att minska belastningen på en bärande konstruktion så skulle du ju behöva göra bygganmälan för att du flyttar en bokhylla i vardagsrummet.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.