Har precis fått installerat ett ftx system.

Vi har en öppen spis med spisinsats som även har inbyggd fläkt som sprutar ut den varma luften i vardagsrummet. På vintern värmer den vardagsrummet mkt bra, men resten av huset har värmen inte spridit sig till. I vardagsrummet kommer tempen upp till ca 27-29 grader när vi eldar, medans sovrummen som ligger i andra sidan av huset varit kalla.

När ventfirman var här satte de en frånluft i vardagsrummet brevid öppna spisen, de sa att vi på så sätt kan sprida värmen från öppna spisen till resten av huset. Hur effektivt tror ni detta är i praktiken?

Finns ett läge för FTX systemet som heter "Fireplace" då går fläktarna på 90% tilluft och 50% frånluft. Men det antar jag bara är till för att det ska bara lättare att tända brasan?

På bilden är
Grönt = tilluft
Röd = frånluft

Husritning som visar tilluft (grönt) och frånluft (rött) för ett FTX-system i anslutning till öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Helt rätt gissat. Eld-läget är nog aktivt 15 min har jag för mig. Du kommer återvinna en stor del av värmen men den fördelas ju i hela systemet så det blir ju inte så stor skillnad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt rätt gissat. Eld-läget är nog aktivt 15 min har jag för mig. Du kommer återvinna en stor del av värmen men den fördelas ju i hela systemet så det blir ju inte så stor skillnad.
Vad menar du med att det inte blir så stor skillnad? Borde väl märkas ganska avsevärt om man har ett rum med nästan 30grader på vintern och den värmen går ut till aggregatet med värmeåtervinning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.