M
Hej.

Är spekulant på ett fritidshus byggt 1972 som är byggt på berg.

Källaren/grunden är sprängd som en kil så här under huset: < . Efter nära 50 år och inget underhåll är den mkt fuktig.

  1. Är det någon som kan säga mig om det alls är möjligt att bli av med fukten och i så fall hur?
  2. Eller är denna konstruktion en riskkonstruktion idag?

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Kan du göra en enklare skiss så blir det lättare att förstå.

Vad står huset på? Plintar eller någon form av krypgrund?

Bilder hade inte heller skadat.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
P patrikd84 skrev:
Kan du göra en enklare skiss så blir det lättare att förstå.

Vad står huset på? Plintar eller någon form av krypgrund?

Bilder hade inte heller skadat.
Tack. Jag återkommer!
 
M
P patrikd84 skrev:
Kan du göra en enklare skiss så blir det lättare att förstå.

Vad står huset på? Plintar eller någon form av krypgrund?

Bilder hade inte heller skadat.
Torpargrund heter det.
Bifogar en bild nedtill på kåken så att man bättre begriper hur den ser ut, som en kil.
Bifogar även en bild på hur huset "bärs upp" i källaren. Hoppas att detta blir klargörande :)
 
  • Sidosikt på hus med torpargrund där källarpartiet syns tydligt som en mörk kilformat fundament.
  • Stödstruktur av betongblock och trä under huset, diverse föremål och verktyg runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då blev man lite klokare.

Ser ungefär ut som min krypgrund (fast antar din murstock går ner i grunden). Dessa brukar anses vara en riskkonstruktion idag, då man eldar mindre nu för tiden - som annars värmde upp utrymmet och torkade

En vanlig åtgärd är att ta bort allt organiskt material, sätta in en sorptionsavfuktare, täta alla ventiler, täcka berget med byggplast och fästa det upp en bit på väggen. Finns plats så kan man även isolera mot berget innan man lägger plast (eller om man gjuter en betongkaka). Finns nog flera alternativ.

Bra att ha koll så det inte rinner fritt vatten under huset också, annars måste det nog dräneras med.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
P patrikd84 skrev:
Ok, då blev man lite klokare.

Ser ungefär ut som min krypgrund (fast antar din murstock går ner i grunden). Dessa brukar anses vara en riskkonstruktion idag, då man eldar mindre nu för tiden - som annars värmde upp utrymmet och torkade

En vanlig åtgärd är att ta bort allt organiskt material, sätta in en sorptionsavfuktare, täta alla ventiler, täcka berget med byggplast och fästa det upp en bit på väggen. Finns plats så kan man även isolera mot berget innan man lägger plast (eller om man gjuter en betongkaka). Finns nog flera alternativ.

Bra att ha koll så det inte rinner fritt vatten under huset också, annars måste det nog dräneras med.
:love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.