Hej !

Jag har ett litet bekymmer som jag skulle vilja bolla. På fastigheten vi är intresserad av står en lada som jag uppskattar är ca 10x40 meter med takkupor i mitten vättande mot långsidorna. Nu har den kupan rasat och tagit med sig halva ovanvåningen. Underdelen i denna lada är murad och stagad med ibalkar, Takräls och gjutna takvalv, Så jag tror att undervåningen står stadigt där den är.

Nu till frågan. Jag vill ha ett garage. Ska man återbygga halva eller hela övervåningen på ladan och nyttja denna, eller beställa rivning, bortforsling och bygga garage på platsen ?
Vad skulle vara mest ekonomiskt att göra ? Känns dyrt att riva och forsla bort stål och stenen ?

Nå som kan höfta ett par siffror så man kan sticka under näsan på säljaren ?

Tack ! :)
 
Mycket handlar väl om vilken stil man vill ha på fastigheten.
Om bostadshuset är ett hus i gammal stil och skall bevaras i den stilen så tycker åtminstone jag att en lada troligen stämmer bättre i stil än ett nybyggt garage.
Att det kanske kostar lika mycket eller mer att renovera ladan o bygga ett garage i den än att bygga ett nytt garage är en annan parameter att ta hänsyn till.
 
Joo det är de som är kruxet.

Huset är ju givetvis gammalt och behöver galet mycket kärlek. Så största kostnaden kommer bli där. Jag tänkte vad kostnad kan bli att bygga nya väggar, takstolar och tak på en så byggnad. Eller om rivning och garage är ett billigare alternativ. Här är väl budget viktigt att ta hänsyn till då kostnad för renovering av huset äter upp det mesta.
 
S s_o_n_y skrev:
Joo det är de som är kruxet.

Huset är ju givetvis gammalt och behöver galet mycket kärlek. Så största kostnaden kommer bli där. Jag tänkte vad kostnad kan bli att bygga nya väggar, takstolar och tak på en så byggnad. Eller om rivning och garage är ett billigare alternativ. Här är väl budget viktigt att ta hänsyn till då kostnad för renovering av huset äter upp det mesta.

Hur långt är ett snöre?

Med det menar jag att det är omöjligt att veta vad saker kan kosta.

Ladan kan vara enkel att åtgärda, nytt tak, skippa kupa, sätta golv, öppna och sätta in en garagedörr. Visserligen blir det inget varmgarage, men det blir kanske inom budget.

Eller så är lada i så pass dåligt skick att hela taket måste åtgärdas.

1) Bilder, mer detaljer om ladans skick.
2) Vad är din målsättning med garage, isolerat, storlek osv.
Räcker det med en garagedel i ladan som till att börja med inte är isolerad tex?

Till 100% skulle jag behålla ladan, om det går. Att kunna ha ett varmgarage i en del... sedan att förvaringsmöjligheterna i ladan är oändliga...typ, det är fördelar man aldrig kan bygga tillbaka sen. Hur dyrt skulle inte en byggnad 10x40m vara att bygga?
 
Jag förstår. Det är jättesvårt att säga. Jag vill bara bolla och skaffa mig mer information. Jag har ett par gamla bilder på förödelsen här. Kanske lättare att bilda sig en uppfattning då.
 
  • Översiktsbild av en förfallen byggnad med söndertak och nedfallna strukturer omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av förstörd byggnad med mått angivna på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jante
  • Laddar…
Kan tilläggas att hela underdelen 40meter är murad och gjuten. Det syns på bilderna som att det rasat hela vägen till backen och det stämmer ej. Man kan gå i hela underbyggnaden. Men "övervåningen" är ett minne blott enligt bilderna då :/
 
Personligen hade jag försökt återuppbygga.
Man kan aldrig få/ha för mycket förrådsutrymme.
Och min gissning är att det blir dyrare att riva o bygga nytt än att bygga upp den rasade delen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S s_o_n_y skrev:
Kan tilläggas att hela underdelen 40meter är murad och gjuten. Det syns på bilderna som att det rasat hela vägen till backen och det stämmer ej. Man kan gå i hela underbyggnaden. Men "övervåningen" är ett minne blott enligt bilderna då :/
Definitivt behålla strukturen av ladan, sätta nytt tak och fixa till den del som inte rasat. Täta och byta pannor etc behöver inte bli så dyrt.
Går förmodligen att göra i steg, sätta tak, sätta in dörr, bygga innerväggar osv osv.... tills att man har ett riktigt 100% färdigt varmgarage.

Utrymme kan man som sagt aldrig få för mycket av...
 
Tack för positiva tankar ! :)

I så fall är ju tanken att bara återuppbygga skalet som första projekt sen kommer garagedel i andra hand. Vad kan ett "skal" på befintlig byggnad röra sig om ? skulle 300 000:- räcka ?
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
300.000:- kommer du långt med.
Du kan ju ta hjälp av en grävmaskin att lägga det rasade taket i en container och köra bort.

(Se bara till att såga isär det rasade och det hela taket. Med tigersåg tex.)

Sen ställa upp nya takstolar och tak.

Är den gjutna delen delvis under mark?
Så du skall ha garage ovanpå?

Eller ska garaget vara i den gjutna delen?

//AA
 
Det låter bra !
Den gjutna delen är ovan mark och det finns gott om plats att förbereda för garaget. Bla innanför den vita väggen på bild. Jag har en som har tillgång till hjulgrävare med grip. Så han får rafsa av detta och lägga det i en hög helt enkelt. Den del som är kvar är ju ändå minst 100kvm på övervåningen :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hej, undrar hur det har gått för dig och din ladugård?
 
Hej !

Jag hade ordnat hjälp med både rensning och återuppbyggnad till den delen. Men vi stötte på patrull innan affären vart klar. Tanten som äger det hade skrivit in ett servitut att bonden en bit bort fick nyttja hela tomten till att köra traktor och redskap. Och enligt rykten är den bonden inte lätt att prata med. Jag hittade de i riksarkivet några veckor senare och mäklaren hade inte vetat om detta. Så både vi och mäklaren gav upp :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.