Jag köpte min lägenhet i juni förra året.
Jag köpte privat av en vän. Priset vart ett "kompis pris". Bor på en liten ort där det finns få bostadrätter i olika föreningar. Min förening har bäst ekonomi och lägst månadsavgifter. Så Lägenheterna i min förening är mest attraktiva här.
Lägenheter i samma förening har sålts för 200k + än vad jag gav för min. Ingen värdering gjordes vid köpet.
Små renoveringar har gjorts. Byte av golv, lister, garderober och målning.
Kan jag nu värdera om min bostadsrätt eller måste jag vänta 5år? Har lite svårt att tyda den nya lag som kom om omvärdering.
 
Du kan värdera om den bäst du vill. Men amorteringskravet kommer inte att påverkas
av den nya värderingen.
 
S Sofinor skrev:
Jag köpte min lägenhet i juni förra året.
Jag köpte privat av en vän. Priset vart ett "kompis pris". Bor på en liten ort där det finns få bostadrätter i olika föreningar. Min förening har bäst ekonomi och lägst månadsavgifter. Så Lägenheterna i min förening är mest attraktiva här.
Lägenheter i samma förening har sålts för 200k + än vad jag gav för min. Ingen värdering gjordes vid köpet.
Små renoveringar har gjorts. Byte av golv, lister, garderober och målning.
Kan jag nu värdera om min bostadsrätt eller måste jag vänta 5år? Har lite svårt att tyda den nya lag som kom om omvärdering.
Har du lånat till köpet? Om inte finns inget amorteringsgrundande värde på lägenheten.

Finns ett amorteringsgrundande värde registrerat hos din bank kan man ändå värdera om i belåningssyfte.
 
Jag har lån på lägenheten. Lånade 85% av vad jag köpte lägenheten för. Har inte kommit ner mycket i procent sen dess. Om jag nu omvärderar lägenheten och, låt oss säga får en värdering på 200k mer än köpesumman så påverkat det inte amorteringskravet på 2 % även om belåningsgraden skulle bli under 70%?
 
Nej.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Men just nu går det väl att få bort amorteringskravet? Corona regler. Sedan är det en annan sak att din bank kanske tycker att du bör amortera oavsett lagkrav.
 
Unikt namn
Hos min bank kan man elektroniskt ansöka om amorteringspaus i 6månader genom ett par klick.
Ansökan kan dock bli nekad.
 
Även om amorteringskraven inte förändras så vet jag att min bank kan ändra räntan på lånet om lägenheten omvärderas i samband med med renovering.
 
  • Gilla
Sofinor
  • Laddar…
Tack alla ni för svar. Egentligen är jag inte intresserad av att inte amortera, oavsett om jag måste eller inte. Vill mest lägga om lånet och få ner belåningsgraden för att kunna låna upp till renovering om det skulle bli aktuellt. Det är även snart dags att förhandla räntan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.