Hej,

Huset är från 1919 och vi försöker få till tidsenlig (ish) stil huset vid totalrenovering av våning 1. Har några gamla bilder att gå på samt punschverandan.

Jag har rekonstruerat fönsterfoder och bröstlist efter hur det såg ut ursprungligen i huset, enligt bilderna nedan. Fodret är specialfräst, bröstlisten hittade jag "tillräckligt" lik.

Dock kom jag över ett parti med äldre, lagom slitna, rektangulära fönsterbrädor av 20 mm marmor och är lite sugen på att få in dem i matsal och vardagsrum.

Snickarna är på plats så börjar bli aningens bråttom att bestämma sig... Frågan är hur man kan applicera dem på ett fint sätt i liknande stil. Vad för list kan man sätta under? Tanken är att de kan sticka ut lite extra så man får plats med krukor m.m.. Men då passar inte bröstlisten så bra in...



3D-rendering av rekonstruerade fönsterfoder och bröstlist i traditionell stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skiss av rekonstruerade tidsenliga fönsterfoder och bröstlist i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av specialfrästa fönsterfoder och bröstlist i tidsenlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av rekonstruerat tidsenligt fönsterfoder och bröstlist från 1919.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekonstruerade tidsenliga fönsterfoder och bröstlist nära en marmorfönsterbräda i en digital modellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traditionella trädubbelfönster med specialfrästa foder och bröstlist i en historisk bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster med traditionella foder och bröstlist i ett hus från 1919.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat inre av hus från 1919 med tidsenlig inredning, glänsande trägolv och en antik byrå mot en vit kaklad spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i gammalt hus med specialfrästa fönsterfoder och avskalade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kul, besätta gärna var du hittade listen då vårt hus har liknande fönsterlösning. Men jag tror problemet är att marmor tidsmässigt passar bättre i fönster på hus från 30-talet. På bänkar och golv/eldplan, ja, men jag kan inte påminna mig jag sett i fönster på annat än offentliga hus med tjocka tegelväggar - aldrig på tunna träväggar. Tror inte de hade blommor i fönstren på 1910 -20 talet... :)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kul, besätta gärna var du hittade listen då vårt hus har liknande fönsterlösning. Men jag tror problemet är att marmor tidsmässigt passar bättre i fönster på hus från 30-talet. På bänkar och golv/eldplan, ja, men jag kan inte påminna mig jag sett i fönster på annat än offentliga hus med tjocka tegelväggar - aldrig på tunna träväggar. Tror inte de hade blommor i fönstren på 1910 -20 talet... :)
Listerna och även golvsocklar har jag beställt från Skirö Träförädling i Småland. Letade länge men hiddade inga fönsterfoder med liknande profil.. Fick då specialbeställa stålen som frästes utefter prover på mina gamla lister, och fick med mig dem i beställningen hit till GBG. Bröstlisten finns på ABI-trä i Göteborg.

Ja, de exempel med marmor-bänkskivor som jag sett har väl lite enklare fönsterfoder samt inga bröstlister, så det känns kanske som de kom lite senare som du säger. Men marmor var ändå populärt när huset byggdes, och fanns ursprungligen både som bänkskivor och på öppna spisen. Så tycker det skulle kunna passa in, om jag bara hittade en snygg lösning.
 
TheJesper TheJesper skrev:
Listerna och även golvsocklar har jag beställt från Skirö Träförädling i Småland. Letade länge men hiddade inga fönsterfoder med liknande profil.. Fick då specialbeställa stålen som frästes utefter prover på mina gamla lister, och fick med mig dem i beställningen hit till GBG. Bröstlisten finns på ABI-trä i Göteborg.

Ja, de exempel med marmor-bänkskivor som jag sett har väl lite enklare fönsterfoder samt inga bröstlister, så det känns kanske som de kom lite senare som du säger. Men marmor var ändå populärt när huset byggdes, och fanns ursprungligen både som bänkskivor och på öppna spisen. Så tycker det skulle kunna passa in, om jag bara hittade en snygg lösning.
Tack, tyvärr så är det fel sida Sverige för mig, men bröstlisten såg mer lik ut de jag har än de jag hittat här... :) Troligen har fler ställen denna list, men fler och fler har börjat att bara ha nåt tyskt standardsortiment av lister som inte alls passar i gamla svenska sekelskifteshus...

De marmorfönsterbänkar jag sett har inte haft nån profil utan varit ganska "raka", möjligen en radie på hörnet... inmurade i väggen med ett utstick på nån cm. Det borde ju gå i en trävägg också, men med viss massakrering av karmen. Jag hade nog sparat marmorn till andra projekt.

Kul att du har gamla bilder inifrån huset!
 
Är det fönsterbänklist
J JohanLun skrev:
Tack, tyvärr så är det fel sida Sverige för mig, men bröstlisten såg mer lik ut de jag har än de jag hittat här... :) Troligen har fler ställen denna list, men fler och fler har börjat att bara ha nåt tyskt standardsortiment av lister som inte alls passar i gamla svenska sekelskifteshus...

De marmorfönsterbänkar jag sett har inte haft nån profil utan varit ganska "raka", möjligen en radie på hörnet... inmurade i väggen med ett utstick på nån cm. Det borde ju gå i en trävägg också, men med viss massakrering av karmen. Jag hade nog sparat marmorn till andra projekt.

Kul att du har gamla bilder inifrån huset!
Är det fönsterbänklist du menar när du säger bröstlist?
Det finns två varianter på byggnadsvårdsbutiken mellan Enköping och Sthlm. Oftast beställningsvara.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.