Ella skrev:
Menar du att man på vårgårdahus kan få det vi är ute efter för max 1,5 milj inkl grund och markarbeten? Vi har pratat med dem tidigare och då låg de inte i vår prisklass.

Lönar det sig verkligen att rita ett hus i vår prisklass? Det bore bli billigare att välja ett hus som de redan har i produktion. Jag skulle gärna slippa ritandet och allt jobb runt omkring. För oss passar det bättre att utgå från ett hus och sedan ev. göra ändringar.
Ja, vi har en produktionskostnadskalkyl på Kastanjen med inredd övervåning och takkupa på ca 1 650 000, så det bör gå att hamna där om övervåningen inte ska inredas. Men det går säkert att få reda på med ett telefonsamtal!

Jag tror absolut det kan löna sig att ta offert. Ta ett kataloghus som ni gillar och gör om någon detalj så det blir ert eget, svårare behöver det inte vara att rita själv ;).

Finns kastanjen med på deras hemsida någonstans? Kan du annars ge lite info om följande:
* Yta undervåning, yta övervåning
* Standard?
* Ändringar i planlösning?
* Ingick alltså grund och markarbeten i priset?
* Grundtyp?
 
Carisma skrev:
Jag tackar för alla tips jag fått och vill gärna ha fler, men skulle uppskatta om vi håller oss till relevanta tips så vi kan koncentrera oss på de hus som ligger i vår prisklass d.v.s 1,5 plan, minst 100 kvm bottenyta, ungefär den standard som vi angav i första inlägget och max 1,5 milj för hus, grund & markarbeten. (Tomtpris, avgifter, carport, gräsmatta, kamin m.m. ligger utanför bugeten på 1,5 milj eftersom vi skaffar detta senare).
För 1,5 milj måste det finnas något hjältevadshus som klarar?! :-? Vi betalade totalt (med tomt och rubbet) 1.845.000:-.... :cool:

Jodå, priset klarar vi på de flesta av husen, men då fungerar tyvärr inte planlösningen. Vi måste ha 3 sovrum i bottenvåningen :-/
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=GoeranHelena link=1138826827/0#6 date=1138832763]Ett 1 1/2 plans hus ( 80 m2 bv.) NF , enbart standard, går på 2 milj. hos Mälarvillan.
Mälarvillan har bra standard.
Mycket förvånad över dessa sifforor.... Över 200 kvadrat bra standard ca 2,6, komplett utan tomtkostnader.[/quote]

Det verkar väl stämma. Om Robert_Maria anger att ett 1,5 planshus med 80 kvm bottenyta, som gissningsvis kan väl bli en sisådär 150 kvm totalt kostar 2 milj och ni får 50 kvm till för 0,6 milj låter väl det rimligt?

Det är i alla fall för dyrt för oss. Vi har max 1,5 milj för hus, grund och markarbeten och med ett flertal tillverkare får vi för det priset upp emot 200 kvm med övervåning.
 
Vi fick prisuppgift på Eken från Vårgårdahus i höstas (Stockholm): ca 1 550 000 med oinredd vind.
Och ett liknande från LB Hus (Staren - finns inte med i deras katalog längre) för samma pris ungefär.

Både LB Hus och Vårgårdahus verkar ha shysst standard och utrustning (jag har dock inte sett något visningshus). Båda nyckelfärdiga inkl markarbeten och grund. LB-hus dessutom totalentreprenad.
 
Jodå, priset klarar vi på de flesta av husen, men då fungerar tyvärr inte planlösningen. Vi måste ha 3 sovrum i bottenvåningen
När vi tittade på Hjältevadshus funderade vi på planlösningen från ett enplanshus (Oxeln), fast i ett 1½-plans! Lätt eftersom de flesta av deras hus har samma mått. Annars kan man be att få titta i deras ritningsarkiv om man inte vill rita själv. Borde dessutom spara lite tid (och pengar åt H-hus  ;) ) att alternativet är byggt tidigare! Denna service tror jag för övrigt att alla husföretag som bygger kundanpassat ställer upp med, så länge det inte är special som arkitektritat o dyl. Då vill man ju vara ensam om sin lösning!

När det gäller Kastanjen så finns det på Vårgårdahus hemsida, bland 1½-planshus. Det är på 158,5 kvm med övervåningen. Bottenvåningen är 13.20 x 7,80, vet inte på rak arm vad det blir, men drygt 100 kvm. Det är tre sovrum nere.

Som jag ser det har t ex Vårgårdahus en stor fördel över Hjältevadshus med platta på mark och golvvärme. Förutom andra ev nackdelar med krypgrund har jag svårt att tänka mig radiatorer i ett nytt hus. Men det är jag det ;).
 
Bygger Vårgårda med totalentreprenad?
 
Nej. De kan göra allt, men jag tror inte att de erbjuder totalemtreprenad. Men som man kan läsa om i fertalet trådar här är totalentreprenad inte en garanti för ett problemfritt byggnade. Vi var också ute efter det i början, men har ändrat åsikt helt och vill nu istället ha så mycket insyn och kontroll som möjligt!
 
Spix skrev:
Det är i alla fall för dyrt för oss. Vi har max 1,5 milj för hus, grund och markarbeten och med ett flertal tillverkare får vi för det priset upp emot 200 kvm med övervåning.
Får man fråga hur pass "färdigt" det är då? Ingår tapetsering? Ingår målning in och utvändigt? Vilket kök ingår i det priset, vilken sanitet? Kakel klinker ingår det?

Allt detta går att räkna bort från vårat pris om det skulle vara så och då är ju priset ett annat. Vårt hus är dessutom inte standard någonstans och det påverkar priset det också.
 
Titta gärna på Myresjö hus villa växa, ARIA. Utgångspris 1,5 milj.
 
S
Ja Myresjöhus Villa Växa 2 ligger i den prisklassen. Ett sådant har vi beställt, kommer i maj förhoppningsvis :D

En klassisk villa med kanske inte den mest öppna planlösningen, men det går ju att göra ändringar. Vi har t ex försökt att få bort den tråkiga "korridoren".

Hälsningar Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.