Vi monterar just nu ett kök från Ikea. Har just insett att vi inte tänkt till vid diskhon. Avlopp och vatten kommer upp ur golvet mitt under skåpet. Det förra köket hade hål i skåpgolvet och rören gick rakt upp. Nu har vi köpt en sån låda för sortering mm att ha under diskbänken. Det funkar ju inte. Är någon annan som haft samma problem och hur löste ni det i så fall?
 
Du menar alltså att rören i djupled kommer upp mitt i skåpet (dvs typ 30 cm från väggen)?

Då blir det onekligen svårt att få in den djupare lådan som är tänkt för sopsorteringen. Vill man absolut ha lådor så finns ju en grundare variant som brukar sitta överst i diskbänksskåpet. Mäter vår till ca 33 cm djup här.

Men det absolut enklaste när rören sitter så dumt är nog att skippa lådorna och köra med luckor. Finns ju utdragbar sopförvaring även till sådana skåp, även om den blir lite mindre praktisk.
 
Kan du inte sätta några böjar och dra röret längs golvet (under skåpstommen) bak mot väggen? Med dubbla 45-gradersböjar istället för 90-graders så bör det inte bli några problem.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Kan du inte sätta några böjar och dra röret längs golvet (under skåpstommen) bak mot väggen? Med dubbla 45-gradersböjar istället för 90-graders så bör det inte bli några problem.
Förvisso en god idé, men jag utgår från att det är ett Metod-kök som byggs och då finns det bara 80 mm att jobba med i sockeln, dvs på håret för 90-gradare beroende på dimension. Känns suboptimalt, och då särskilt i ett kök...
 
N Nyrostad skrev:
Du menar alltså att rören i djupled kommer upp mitt i skåpet (dvs typ 30 cm från väggen)?

Då blir det onekligen svårt att få in den djupare lådan som är tänkt för sopsorteringen. Vill man absolut ha lådor så finns ju en grundare variant som brukar sitta överst i diskbänksskåpet. Mäter vår till ca 33 cm djup här.

Men det absolut enklaste när rören sitter så dumt är nog att skippa lådorna och köra med luckor. Finns ju utdragbar sopförvaring även till sådana skåp, även om den blir lite mindre praktisk.
Det är nog så det blir tyvärr. Tänkte kanske någon hade en smart idé...
 
N Nyrostad skrev:
Förvisso en god idé, men jag utgår från att det är ett Metod-kök som byggs och då finns det bara 80 mm att jobba med i sockeln, dvs på håret för 90-gradare beroende på dimension. Känns suboptimalt, och då särskilt i ett kök...
Hmm, jag förstår! Går det inte att såga ut underdelen av stommen då? Upp till botten på utdragslådorna är det ju ytterligare några centimeter så då bör man ha iallafall 12-14cm att spela på? Jag menar, om man verkligen vill ha utdragslådorna (vilket jag tycker är smidigt).

Edit: man kan ju också skruva upp benen något, det har jag gjort eftersom bänkskivan är tunn och jag ville inte ha för låg arbetshöjd.
 
Vad har du för bjälklag, betong eller trä?
Är det trå kan man öppna upp och justera avlopp/vatten i bjälklaget.
 
A AndersS skrev:
Vad har du för bjälklag, betong eller trä?
Är det trå kan man öppna upp och justera avlopp/vatten i bjälklaget.
Betong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.