T Thomas_Blekinge skrev:
Hej Jariss93 och välkommen till forum och Sverige.
I Sverige är det komplicerat med el-regler. Som privatperson får man inte installera el enligt lagen. Men ingen har blivit straffat för det ännu.
Det finns många regler i Sverige hur el-dragningen ska vara. Inte enkelt. Vi ska försöka att förklara på enkel Svenska.
Du kan ha kopplingsdosor mellan elcentralen och uttag för vitvaror.
Du måste ha jordfelsbrytare till alla vitvaror.
Man måste välja rätt kabelsort för varje jobb. Den svarta kabeln, vad är det för konstruktion?
Utanpå liggande kabel måste klamras med korta mellanrum. Lämpligt är högst 25 cm. Utanför varje dosa/uttag är det lämpligt att klamra inom 5-8 cm.
Kopplingsdosor och uttag måste vara så att du kan komma åt dom även när köket är färdigt. Man kan såga små luckor i skåpets baksida för det.
I Sverige får kablar vara installerade mycket snett. Jag är från Tyskland och där tycker man att kablar ska vara antingen horisontellt eller vertikalt, inte snett som i din bild.

Va mycket noga med installationen. Om det händer en olycka är du ansvarig för skadestånd mm.
Hej,
Det är en el företag som utföra jobbet jag kan pm namnet omd u vill. Jag har förklarat mig fel på inlägget på grund av mitt dåligt svenska.
Den svarta kabel är flexrör som har 5g 2.5mm(köpte den fädig). De sa att de ska modifera platsen för uttag om det behövs när köket är färdig och att de ska ha inspektion cover på taksidan.
 
Är det ett företag som gjort elinstallationen. Då tycker jag du ska be dem rätta till det. Jag har väldigt svårt styvmor det, har du lust att fota hur anslutningarna ser ut i ett uttag? Kopplingsdosorna blir inte åtkomliga, de behöver flyttas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
För att inte TS (Jariss93) ska bli förvirrad så vill jag bara påpeka att jag tror att Johan456 skrivit fel ovan. Jag tror inte att hans styvmor har med den här saken att göra över huvudet taget.
 
  • Gilla
  • Haha
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.