Hej!

Jag har ett fritidshus med en pump från grävd brunn. Vi har fått ett problem som jag inte förstår mig på, nämligen att när vi spolar lite mer vatten så att pumpen går medan vattnet rinner så kommer luft in i systemet och trycket når aldrig nivån där pumpen stänger av sig utan går och går tills man stänger av den manuellt. Sedan måste man vänta en stund, låta "något" hända, sätta på den igen och då fungerar det efter lite spott och fräs (luft). Vad tror ni man kan göra åt detta? Vore mycket tacksam för hjälp och tips!
 
Kan vara att det läcker in luft på pumpens sugsida. Börja Kolla att alla kopplingar sitter bra.
 
Hej! Tack för svar! Jag tror att de gör det. Närmast pumpen har vi en backventil som installerades för ett år sedan eftersom vattnet rann tillbaka ned. Det som är märkligt är att det bara blir problem när man tar vatten samtidigt som pumpen går. Men jag ska se över kopplingarna igen också.
 
T tyravz skrev:
det bara blir problem när man tar vatten samtidigt som pumpen går
Det är ju bara då, som trycket på sugsidan är lågt. När pumpen stannat, så har man normalt fullt tryck även mellan pumpen och backventilen.
 
Så ni tror inte att det är något fel på pumpen, utan att luft kommer in någonstans innan backventilen?
 
T tyravz skrev:
Så ni tror inte att det är något fel på pumpen, utan att luft kommer in någonstans innan backventilen?
Högst osannolikt , men inte helt uteslutet, att det är fel på pumpen.
Om det skulle vara det eller om det skulle läcka IN luft mellan pumpen och backventilen, så är det troligast att det i så fall borde komma UT vatten samma väg när pumpen står stilla med tryck på.
 
Ok, jag ska försöka kolla övriga kopplingar då. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.