Hej, jag håller på och river en vägg hemma och ser att våran platonmatta verkar gå upp på en innervägg. Är det rimligt att bygga så?

Huset är med platta på mark från 80talet

Se bild mot innervägg mot badrummet. Vad jag kan se är det inte någon matta på andra sidan väggen. Men inte brutit så mycket.

Närbild av en uppbruten vägg där en platonmatta syns gå uppåt mellan väggreglar, med synliga spånskivor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut mot ytterväggen.
Platonmatta som går upp på innervägg under rivningsprocess i hus från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt fel?

Inte märkt nått problem men kul att veta hur det är tänkt om man vill ändra bygga om rätt.
 
Du har väl haft ventilerade golvlist?
Verkar helt rätt byggt då det ser ut att vara en plastfolie mellan platonmattan och väggen så inget organiskt material utsätts för hög luftfuktighet.
Man lärde sig efter 70-talets katastrofala byggen med platta på mark och överisolerade golv.
Ser ut som en sådan åtgärd vi föreslog på mögelskadade hus, när jag jobbade med detta tidigt 80-tal.
Betong, Platon frigolit och spånskiva på det. Platon uppvikt för att garantera luftspalt, plast mot allt organiskt material och ventilerade golvlist.
Så det ser ut att vara föredömligt utfört, av vad jag kan se av bilderna.
 
  • Gilla
allemannen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du har väl haft ventilerade golvlist?
Verkar helt rätt byggt då det ser ut att vara en plastfolie mellan platonmattan och väggen så inget organiskt material utsätts för hög luftfuktighet.
Man lärde sig efter 70-talets katastrofala byggen med platta på mark och överisolerade golv.
Ser ut som en sådan åtgärd vi föreslog på mögelskadade hus, när jag jobbade med detta tidigt 80-tal.
Betong, Platon frigolit och spånskiva på det. Platon uppvikt för att garantera luftspalt, plast mot allt organiskt material och ventilerade golvlist.
Så det ser ut att vara föredömligt utfört, av vad jag kan se av bilderna.

Tack för ditt svar!

En fråga, om jag flyttar innerväggen, ska jag då gå ner ända till plattan för att flytta med platonmattan på samma sätt?

Det känns ganska bökigt att behöva bryta upp golvet och isoleringen i golvet för att ändra en innervägg, men kanske är så man måste göra?
 

Bästa svaret

A allemannen skrev:
Tack för ditt svar!

En fråga, om jag flyttar innerväggen, ska jag då gå ner ända till plattan för att flytta med platonmattan på samma sätt?

Det känns ganska bökigt att behöva bryta upp golvet och isoleringen i golvet för att ändra en innervägg, men kanske är så man måste göra?
Ja det måste du göra för att inte förstöra funktionen i golvets funktion. Väggregeln står på betongen, troligen på plast och plastkilar. Då förstör inte den fina golvkonstruktion du har och montera ventilerade golvlist då du sätter dit nya. Dvs återställ på samma vis som det var byggt.
Och framförallt se till att dammsuga ordentligt på betongplattan, så inget sågspån finns kvar efter ditt byggande, innan du bygger ihop golvet.
 
  • Gilla
allemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.